Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 7 دقیقه

سنگال با ایران قطع رابطه کرد

سنگال با ایران قطع رابطه کرد

روابط خارجی ایرانن

شنبه 7 اسفند 1389 ساعت 20:16

محمود احمدی نژاد تابستان گذشته در تهران با عبدالله واد، رئیس جمهوری سنگال دیدار کرده بود

بر اساس گزارش ها، دولت سنگال با طرح اتهام ارسال اسلحه از ایران به شورشیان در جنوب سنگال، روابط دیپلماتیک خود با جمهوری اسلامی را قطع کرده است.

خبرگزاری های بین المللی گزارش داده اند دولت سنگال طی بیانیه ای در تلویزیون این کشور اعلام کرده که شورشیان در جنوب سنگال با استفاده از "تسلیحات پیشرفته" ساخت ایران طی حملاتی چند سرباز ارتش را کشته اند.

دولت ایران هنوز به این اتهام واکنش نشان نداده است.

سنگال روز 21 ژانویه اعلام کرده بود که در پی میانجیگری ترکیه، عبدالله واد، سفیر خود را پس از یک ماه به تهران باز می گرداند.

تنش در روابط ایران و سنگال در پی کشف یک محموله سلاح در نیجریه که مبدا آن ایران بود، آغاز شده است.

سنگال می گوید ایران این تسلیحات را برای شورشیان جدایی طلبی که در گامبیا مستقر هستند، فرستاده بود.

ایران گامبیا را مقصد نهایی محموله اعلام کرده است.

گامبیا این مساله که مقصد نهایی محموله سلاح بوده را رد و سال گذشته روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد.

محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، تابستان امسال در حاشیه کنفرانس "هم‌انديشی ايران و آفريقا" با عبدالله واد، رئیس جمهوری سنگال دیدار کرده بود.

به گزارش سایت خبررسانی رئیس جمهوری ایران، آقای احمدی نژاد در آن دیدار با اشاره به "افزايش روز افزون مناسبات ايران و سنگال" گفته بود: "استفاده از تمام ظرفيت های موجود در دو كشور به منظور ارتقاي همكاری های همه جانبه به نفع دو ملت و منطقه است".

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه سابق ایرانئ سال پیش به سنگال سفر کرده بود تا به بهبود روابط دو کشور کمک کند، اما در حین آن ماموریت به دستور محمود احمدی نژاد برکنار شد.

سنگال یکی از کشور غرب آفریقاست که پیش از این ماجرا، روابط نزدیکی با ایران داشته و رئیس جمهوری آن چند بار به تهران سفر کرده بود.

عظیم آقاجانی تاجر ایرانی که ادعا می شود عضو سپاه پاسداران ایران است به اتهام ارسال اسلحه از ایران که در نیجریه ضبط شد تحت محاکمه قرار دارد.

مأموران امنیتی نیجریه در ماه اکتبر گذشته در جریان بازرسی از یک کشتی تجاری، 13 کانتینر حاوی اسلحه و مواد منفجره را کشف و ضبط کردند که به گفته شرکت صاحب کشتی، از بندرعباس در جنوب ایران بارگیری شده بود.

تعداد بازدید : 1313

ثبت نظر

ارسال