Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 42 دقیقه

سناريوهاي بانك مركزي از آثار گرد شدن قيمتها پس از رفورم پولي؛ كوچك‌ترين قطع سكه پس از حذف صفر معادل 100 ريال فعلي

سناريوهاي بانك مركزي از آثار گرد شدن قيمتها پس از رفورم پولي؛ كوچك‌ترين قطع سكه پس از حذف صفر معادل 100 ريال فعلي

دوشنبه 17 مرداد 1390 ساعت 21:33

در گزارش بانك مركزي در مورد بررسي آثار گرد شدن احتمالي قيمتها ناشي از اصلاح پول ملي بر تورم آمده است: با تصويب طرح حذف 4 صفر از پول ملي در هيات محترم دولت، برخي افراد نگراني‌هايي را از بابت احتمال افزايش تورم در اثر گرد كردن قيمتها پس از اجراي برنامه مذكور در جامعه، عنوان كرده‌اند.

در اين رابطه به اين موضوع اشاره شده كه با تقسيم قيمتها و مقادير پولي بر 10000 و معرفي اضعاف پول با نسبت 1 به 100 نسبت به

پول اصلي، رقم حاصل در پاره‌اي از موارد بيش از دو رقم اعشار را نشان خواهد داد كه لازم است با استفاده از قاعده گرد كردن به دو رقم اعشار تقليل يابد تا امكان تسويه مبادلات با اضعاف پول فراهم گردد.

لذا اين شبهه ايجاد شده كه با گرد كردن قيمتها، شاخص تورم افزايش خواهد يافت.

بانك مركزي براي رفع نگراني‌هاي به وجود آمده وظيفه خود ميداند با اتكا به آمارهايي كه از قيمت كالاها و خدمات در سبد مصرفي خانوار در اختيار دارد، موضوع را بررسي كرده و نتيجه را به اطلاع افكار عمومي برساند.

گزارش حاضر به بررسي آثار گرد كردن قيمت 359 قلم كالا و خدمت موجود در سبد مصرفي خانوارهاي شهر تهران پس از اجراي طرح حذف 4 صفر از پول ملي مي‌پردازد. نتايج و تحليلهاي صورت گرفته براساس آمار تهران طبق شواهد موجود قابل تعميم به كل جامعه مي‌باشد. با اين حال محاسبات در زمينه آمارهاي كل كشور نيز در دست انجام مي‌باشد كه به محض آماده شدن، گزارش بر آن اساس بهنگام خواهد شد.

تعداد بازدید : 2723

ثبت نظر

ارسال