Fa En یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 ساعت 18 و 58 دقیقه

رؤیت «زحل» به‌جای «هلال ماه»؛ جنجال عید فطر در عربستان

رؤیت «زحل» به‌جای «هلال ماه»؛ جنجال عید فطر در عربستان

سه روز از اعلام عید فطر در عربستان سعودی می‌گذرد اما جنجالی که درباره رؤیت هلال ماه درست شده است و برخی اعلام کرده‌اند که زحل رؤیت شده است نه هلال ماه، همچنان ادامه دارد.

>

شنبه 12 شهریور 1390 ساعت 20:50

چند روزی است که رؤیت هلال ماه در عربستان سعودی جنجال بر پا کرده است و بسیاری عقیده دارند که مسئولان این کشور در اعلام زمان عید اشتباه کرده‌اند.

جنجال به حدی جدی شده است که مفتی اعظم عربستان سعودی مجبور شد موضعگیری کند و با اعلام اینکه «تردیدکنندگان در صحت حلول عید کذاب و دروغگو هستند» به این ماجرا خاتمه دهد.

شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ به روزنامه المدینه عربستان گفت: تردیدکنندگان در صحت حلول عید کذاب و دروغگو هستند که به سنت مصطفی صلی‌الله علیه [وآله] وسلم افترا می‌بندند.

مفتی اعظم عربستان سعودی با اشاره به این که برخی اعلام کرده‌اند آنچه در عربستان رؤیت شده است، سیاره زحل بوده است نه هلال ماه عید، گفت: آنچه برخی مردم بر اساس گفته‌های منجمان و دیگران درباره غیرممکن بودن رؤیت هلال ماه در عصر دوشنبه گفته‌اند و می‌گویند که آنچه رؤیت شده است سیاره زحل بوده است، دروغ و افتراء بستن بر سنت مصطفی
صلی‌الله علیه [وآله] وسلم و شرع گرامی ایشان در خصوص ورود به ماه رمضان و خروج از آن است.

وی ادعا کرد که تشکیک کردن برخی‌ها در صحت حلول عید منافی دستورات رسول خدا (ص) است که از روی هوا و هوس سخن نمی‌گوید و هر آنچه بیان می‌کند وحی الهی است.

از طرف دیگر، «صالح بن فوزان الفوزان» عضو هیئت عالی علمای عربستان سعودی، نیز وارد این جنجال شد و با بیان اینکه اظهارنظر درباره حلول عید یا حلول ماه رمضان در حیطه وظایف منجمان نیست، تاکید کرد که اعلام آغاز و پایان روزه‌داری حکمی شرعی است که ارتباطی با منجمان یا غیر آنان ندارد.

جنجال مذکور واکنش هیئت نجوم عربستان را نیز به واکنش وا داشت و این هیئت آنچه در این خصوص به نقل از آنان اعلام شده است، تکذیب کرد.

شرف السفیانی معاون رئیس جمعیت نجوم جده اخبار منتشر شده در مطبوعات درباره رؤیت هلال عید را تکذیب و اعلام کرد که آنچه از زبان این جمعیت گفته شده صحت ندارد و تکذیب می‌شود.

السفیانی تاکید کرد که این جمعیت صلاحیت ندارد که اعلام رؤیت هلال ماه کند و نهاد مسئول ذیربط نیست که اظهارنظر کند.

 

تعداد بازدید : 857

ثبت نظر

ارسال