Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 4 دقیقه

دیدگاههای متفاوت علی ربیعی در باره بخش خصوصی پس از چندسال سکوت

دیدگاههای متفاوت علی ربیعی در باره بخش خصوصی پس از چندسال سکوت

دوشنبه 9 خرداد 1390 ساعت 20:5

تا زمانی که طبقه متوسط صنعتی در کشور شکل نگیرد توسعه شکل نخواهد گرفت.

علی ربیعی در اولین همایش ملی خصوصی سازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با اشاره به وضعیت خصوصی سازی در ایران گفت : متاسفانه در کشورهای کمتر توسعه یافته خصوصی سازی به صورت اختصاصی خصوصی می شود.
ربیعی خصوصی سازی را یک مسئله بنیادین در آینده ایران و رشد توسعه آن بیان کرد و گفت: با توجه به این مهم خصوصی سازی یک سیاست کلی نظام به شمار می رود که باید در نظر داشت اجرای دقیق و صحیح خصوصی سازی باعث افزایش کارایی در داخل اقتصاد کشور، بالا بردن بهره وری و ظرفیت های جامعه و رشد توسعه جامعه است
ربیعی با اشاره به اینکه دولت در ایران یک دولت سزارینی است ادامه داد: دولت به علت حجم بالای تصدی گری شکل غیر متناسب به خود گرفته است و حجم بالای فعالیت دولت بیماری مزمن دولت به شمار می رود.
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اظهار داشت: عمده مشکل ما در اجرای صحیح و دقیق خصوصی سازی این است که پایه های اولیه آن در اقتصاد کشور بنیادین نشده و ما بر اجرای خصوصی سازی در بخش صنعت ضعیف عمل نموده ایم و با توجه به آمار در خواهیم یافت 50 الی 60 درصد جمعیت ایران با واسطه حقوق بگیر دولت هستند.
نویسنده کتاب معمای دولت مدنی در جهان سوم با اشاره به اینکه مالکیت گسترده دولت تبعات زیاد و به طور عمده منفی را به توسعه اقتصادی دارد افزود: عدم شفاف سازی اطلاعات و ارائه آمارهای غیر واقع از سوی دولت مردان رغبت بخش خصوصی برای وارد شدن به اقتصاد را کاهش داده است. متاسفانه در کشور ما کارآفرینان برای خرید سرمایه مراجعه نمی کنند و دید تجاری دارند، از همه بدتر آن است که نبود ثبات سیاسی بر تصمیم گیری های اقتصادی و برنامه های اقتصادی باعث ترک بخش خصوصی به اقتصاد کشور است و باید گفت: نهادهای تشکیل شده برای اجرای خصوصی سازی تصمیم گیرنده نیستند.
علی ربیعی تصریح کرد: ما در ابتدای مسیر توسعه هستیم. دولت محمل دار توسعه است اما نباید توسط شرکت های صنعتی اعمال نظر کند بلکه باید دولت مردان در بخش های خاص اعمال نظر داشته باشند. دولت باید سعی کند سرمایه گذاری خود را در امور زیر بنایی به اجرا درآورد. متاسفانه دولت مردان خصوصی سازی را با کسب درآمد اشتباه گرفته اند.
وی افزود: باید خصوصی سازی به رزومه و پختگی واگذار شود نه به پول و سرمایه و کسب درآمد همچنین سرمایه گذاری خارجی با سرویس داخلی غیر دولتی یک اعتمادی است که دولت به بخش خصوصی باید داشته باشد.
ربیعی تاکید کردتا زمانی که طبقه متوسط صنعتی در کشور شکل نگیرد توسعه شکل نخواهد گرفت. بنابراین باید نوع و میزان دخالت های دولت تغییر یابد، و در یک جمله، دولت باید خصوصی سازی را به دنیا آورد.

گفتنی است علی ربیعی معاون اسبق وزارت اطلاعات در دوره علی فلاحیان، در سالهای اخیر کمتر در محافل و رسانه ها حضور داشته است و گفته می شود به تدریس در دانشگاه مشغول است.

تعداد بازدید : 2282

ثبت نظر

ارسال