Fa En شنبه 29 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 25 دقیقه

دولت پولی برای افزایش یارانه ها ندارد

دولت پولی برای افزایش یارانه ها ندارد

سعید کوشافر : این روزها دیگر مساله تداوم پرداخت یارانه نقدی نیست , مردمی که از گرانی های اخیر به تنگ امده اند , اکنون در انتظار وعده هایی هستند که دراخرین نوبت از سوی سخنگوی اقتصادی دولت ابراز شدو افزایش یارانه نقدی تاپایان سال و حداکثر ماه ابتدایی سال جدید را قطعی کرد .

سه شنبه 9 اسفند 1390 ساعت 0:9

 هر چند که سخنگوی اقتصادی احمدی نژاد بعدا اعلام کرد که افزایش یارانه نقدی منوط به افزایش قیمت حاملهای انرژی است , اما مردم هنوز چشم به سخنان اول اودارند که گفته بود , اول یارانه را افزایش میدهیم و بعد از ان است که برابر با ان قیمت حاملهای انرژی را بالامیبریم .
دراین میان نمایندگان مجلس که این روزها در تعطیلات بسرمیبرند وعمده انها مشغول تبلیغات انتخاباتی هستند , مواضع دیگری دارند و متحیر مانده اند , دولتی که همین امسال با روشهای عجیب وغریبی پول یارانه نقدی را تهیه و پرداخت کرد , چگونه قصد دارد مبلغ یارانه را افزایش دهد , انهم قبل از اینکه با افزایش قیمت حاملهای انرژی , هزینه ها را تامین کند .
انها از نکته دیگر هم متعجب هستند , و انهم اینکه خبری از هدفمندی یارانه ها در بودجه سال 91 دیده نمیشود .

اکنون مهمترین پرسشی که پیش روی نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی قراردارد این است که افزایش یارانه نقدی با چه منابعی صورت خواهد گرفت؟

فرزین سخنگوی هدفمندی یارانه ها تنها کسی است که به این پرسش پاسخی کلی میدهد , این در حالی است که دیگر اعضای کابینه دراین خصوص سکوت پیشه کرده و جزییات را به رییس جمهور حواله میکنند .فرزین در این خصوص میگوید :از ابتدای اجرای قانون تا ماه گذشته حدود 75 درصد یارانه نقدی پرداختی به مردم از محل منابع دریافتی از شرکت های تولید انرژی یعنی پخش و پالایش، گاز، توانیر، آب و فاضلاب و بخشی نیز ازطریق شرکت بازرگانی دولتی از محل اصلاح قیمت آرد بوده است یعنی پولی که از مردم گرفته‌ایم به مردم باز گردانده ایم.
بخش دیگری نیز از محل ردیف های بودجه ای بوده است که در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شده و تنها درصد اندکی از آن در سال 1389 بصورت تنخواه از بانک مرکزی دریافت شد .

بنا به گزارش خبرنگار ما سال گذشته بودجه هدفمندی یارانه‌ها مبلغ 54 هزار میلیارد تومان شامل 50 هزار میلیارد تومان در بودجه شرکتها و 4 هزار میلیارد تومان در بودجه عمومی دولت بود، اما در لایحه بودجه 91 دولت مبلغ 3 هزار و 100 میلیارد تومان برای یارانه نقدی و مبلغ 100 میلیارد تومان بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها در قالب بودجه شرکت‌های دولتی برای خرید ساختمان و سایر ملزومات اداری در نظر گرفته است.

 

دولت پولی برای افزایش یارانه‌های نقدی ندارد
درهمین راستا , رئیس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اصل 44 قانون اساسی، گفت: اقدام دولت برای افزایش یارانه‌ها نقدی پیش از پایان امسال عملی نیست؛ چرا که نه در بودجه امسال پیش‌بینی شده و نه دولت منبع درآمدی برای پرداخت دارد.
حمیدرضا فولادگر ، با بیان اینکه در قانون کلی هدفمندسازی یارانه‌ها مسیری را طراحی کردیم که باید به صورت پنجساله طی شود، افزود: اعتبارهای این قانون باید به صورت یک ردیف‌ درآمدی و سه ردیف هزینه‌ای در بودجه‌های سالیانه لحاظ شود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: زمانی که ما برای امسال در بودجه سالیانه اعتبارات هدفمندی را تعیین تکلیف کردیم، قاعدتا تا پایان سال 90 نیز همانگونه که در بودجه امسال تصویب شده، باید عمل کرد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم، با تاکید بر اینکه در سال 91 نیز دولت باید برنامه‌های خود را برای قانون هدفمندی یارانه‌ها اعلام کند، تصریح کرد: اگر دولت قصد افزایش قیمت‌ها را داشته و از ناحیه همان افزایش قیمت، به دنبال افزایش درآمد باشد؛ باید در بودجه 91 آن را لحاظ کند.
رئیس کمیسیون ویژه نظارت و پیگیری اصل 44 قانون اساسی، با اشاره به زمزمه‌هایی مبنی بر اقدام دولت برای افزایش یارانه‌های نقدی در پایان امسال، گفت: این اقدام عملی نیست؛ چون نه در بودجه امسال پیش‌بینی شده و نه دولت منبع درآمدی دارد که بتواند آنها را بپردازد.
به گفته فولادگر، دولت تعهد امسال خود را در پایان سال باید انجام دهد، از طرف دیگر سهم 20 درصد تولید نیز هنوز کامل پرداخت نشده و اگر از درآمدهای امسال مبلغی هم بماند، باید برای جبران آن 20 درصد هزینه شود.
 دولت باید از مجلس مجوز بگیرد
درعین حال یک عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر این که دولت باید محل تامین افزایش یارانه نقدی را در بودجه مشخص می کرده است اما این مهم در لایحه بودجه سال 91 لحاظ نشده است، گفت: افزایش یارانه نقدی باعث افزایش تورم می‌شود و در شرایط کنونی ممکن نیست.
حسن غفوری‌فرد گفت: دولت نمی تواند بدون مجوز مجلس فاز دوم هدفمندی را اجرا کند و از این گذشته برای افزایش یارانه نقدی نیز باید تصویب و اجازه مجلس را جلب نماید.
نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که دولت مبلغ یارانه نقدی را در بودجه سال 90 نیاورده است، افزود: دولت مدعی است که بودجه از سال گذشته رشد زیادی نداشته است و به این دلیل برخی از رقم‌ها را در آن لحاظ نکرده که یکی از این ارقام، رقم 56 هزار میلیارد تومان پروژه هدفمندی است که در بودجه نیاورده است.
وی ادامه داد: دولت برای افزایش یارانه نقدی به مجوز مجلس نیاز دارد و اگر بخواهد سال آینده رقم یارانه نقدی را افزایش دهد باید محل تامین اعتبار لازم برای آن را در قانون بودجه سال 91 برای مجلس می آورد که این اتفاق نیافتاده است.
غفوری فرد با تاکید بر این که دولت اگر بخواهد مبلغ هدفمندی را افزایش دهد بی‌تردید افزایش قیمت‌ها را نیز اعمال خواهد کرد، افزود: بر اساس قانون، هر نوع دریافت و یا توزیع پول به مردم از جانب دولت باید با مجوز مجلس انجام گیرد و دولت باید بیش از این پایبند به قانون باشد.
غفوری‌فرد با تاکید بر تخلف دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در سال گذشته گفت: براساس قانون هدفمندی دولت باید 30 درصد از درآمدهای حاصل از اجرای قانون را برای حمایت از بخش تولید صرف می کرد اما دولت تمام درامدهای خاصل از افزایش قیمت حامل های انرژی را صرف پرداخت یارانه نقدی کرده است.
عضو کمیسیون انرژی در تشریح قانون هدفمندی یادآور شد: در اصل قانون ذکر شده بود که تنها 50 درصد از درآمدهای حاصل از اجرای قانون هدفمندی باید به یارانه نقدی و کمک‌های نقدی به خانوارها اختصاص می‌یافت اما تمام درامدها به پرداخت یارانه نقدی اختصاص یافت و سهم بخش تولید پرداخت نشد.

مجلس مجوزی به دولت نداده است
درحالی که وزیر اقتصاد دولت دهم از افزایش قیمت اب وبرق وگاز وسوخت به عنوان منابع اصلی افزایش یارانه ها سخن میراند که یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه قرار نیست با پرداخت یارانه نقدی گرانی کالاها جبران شود، گفت: هدف از پرداخت یارانه نقدی این است که یارانه به جای اعمال بر روی حامل های انرژی به شکل دیگری به دست مردم برسد.
جمشید انصاری با بیان اینکه مجلس به دولت مجوز داده تا در سال 90 قیمت حامل های انرژی را تا 20 درصد افزایش دهد، اظهار داشت: اگر دولت بخواهد در فاز دوم هدفمندی و پیش از آغاز سال جدید قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد باید همان 20 درصد مصوب مجلس باشد.
وی افزود: برای افزایش قیمت حامل های انرژی در سال آینده مجلس هنوز هیچ مجوزی به دولت نداده است و باید در قانون بودجه 91 این موضوع مشخص شود.
این نماینده مجلس هشتم تصریح کرد: در سال 90 پولی که دولت از محل افزایش قیمت حامل های انرژی کسب کرد 28 هزار میلیارد تومان بود اما پولی که به صورت یارانه نقدی در اختیار مردم قرار داد 40 هزار میلیارد تومان است و طبیعی است که بیش از افزایش قیمت حامل های انرژی یارانه نقدی پرداخت کرده است.
انصاری با بیان اینکه دولت نباید به یکباره قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد، گفت: زمانی که قانون هدفمندی یارانه ها در مجلس تصویب می شد نظر برخی نمایندگان این بود که جدول افزایش قیمت حامل های انرژی برای هر سال تدوین شود اما متأسفانه برخی با این موضوع مخالفت کردند و اختیار افزایش قیمت حامل های انرژی را به دولت دادند اما هم اکنون که دولت اقدام به این کار کرده همین افراد این کار را نقد می کنند.

 

 

 

 

تعداد بازدید : 1088

ثبت نظر

ارسال