Fa En چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 38 دقیقه

دو رقمي شدن نرخ تورم، انعکاس کاهش قدرت پول ملي

دو رقمي شدن نرخ تورم، انعکاس کاهش قدرت پول ملي

سه شنبه 27 اردیبهشت 1390

دو رقمي شدن نرخ تورم در اقتصاد کشور و تداوم اين فرآيند، انعکاسي از کاهش قدرت خريد پول ملي است؛ هر چند که قدرت خريد پول ملي با تثبيت سياست هاي ارزي به صورت اسمي ثابت نگه داشته مي شود.

محمد نهاونديان رييس اتاق بازرگاني ايران، در گفتگويي با اعلام اين مطلب اظهار داشت: افزايش تقاضا در بازار طلا، انعکاسي از انتظار تورمي در ميان برخي اقشار جامعه است. البته بخشي از افزايش قيمت طلا در بازار داخلي اگر ناشي از افزايش جهاني قيمت طلا باشد، امري طبيعي است.

وي گفت: افزايش قيمت طلا در بازار جهاني نيز ناشي از خروج کند اقتصاد جهاني از بحران‏هاي اقتصادهاي بزرگ و برخي التهابات سياسي منطقه است.

نهاونديان افزود: انتظار تورمي، التهابات سياسي منطقه و وقوع بحران مالي در جهان از جمله عواملي است که موجب شده طلا به عنوان يک ذخيره ارزش کم ريسک مورد تقاضاي بيشتر قرار بگيرد.
رييس اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: البته يکي ديگر از دلايل فزايش تقاضاي مازاد در بازار داخلي طلا و رشد قيمت آن نسبت به بازارهاي جهاني، نشان دهنده سرريز تصميمي است که در رابطه با سود سپرده هاي بانکي در بسته سياستي و نظارتي بانکي اتخاذ شده است.
اين فعال اقتصادي تصريح کرد: انتظار تورمي، از مهمترين دلايل افزايش تقاضا و قيمت در بازار طلاي داخلي است، زيرا امکان افزايش قدرت خريد پول داخلي با اتخاذ سياست تثبييت نرخ ارز و به صورت اسمي وجود دارد.

رييس پارلمان بخش خصوصي خاطرنشان کرد: قطعا با تداوم نرخ تورم بالاي 10 درصد در اقتصاد کشور به واقع قدرت خريد پول ملي حتي در بازار داخلي نيز کاهش مي يابد.
نهاونديان متذکر شد: با توجه به عوامل مذکور از يک سو و عدم امکان حضور ديگر نمادها و شاخص‏هاي ارزش از جمله مسکن و ارز از جانب ديگر، طبيعتا طلا سهم بيشتري از تقاضاي ذخيره دارايي را به خود اختصاص مي دهد.

 

تعداد بازدید : 1453

ثبت نظر

ارسال