Fa En چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 20 و 48 دقیقه

دلايل آغاز ناآرامي‌ها در انگليس چیست؟

دلايل آغاز ناآرامي‌ها در انگليس چیست؟

رئيس كميسيون حقوق بشر اسلامي انگليس اعلام كرد شايد با سركوب‌ها اعتراضات مردم براي مدت كوتاهي فروكش كند اما پايان‌بخش اعتراضات نخواهد بود..

شنبه 22 مرداد 1390 ساعت 20:48

مسعود شجره درباره حوادث اخير در انگليس به بررسي ريشه‌هاي اصلي اين اعتراضات پرداخت.

*تبعيض‌ها از دلايل آغاز ناآرامي‌ها در انگليس

وي در پاسخ به سوالي درباره ريشه اعتراضات اخير مردم انگليس گفت كه در حقيقت ريشه اعتراضات مردم انگليس دلايل مختلفي دارد. از طرفي تبعيض‌هاي شديد و قوانيني كه بر اساس آن پليس مي‌تواند در خيابان‌ها جلوي جوانان را بگيرد و از آنها بازجويي كند و حتي آنها را مورد بازجويي بدني قرار دهد يكي از دلايل آن است. برخي از جوانان هفته‌اي يك بار و ماهي چند بار مورد بازجويي قرار مي‌گيرند. از سوي ديگر زماني كه به آمار پليس درباره بازجويي‌ها توجه مي‌كنيم مي‌بينيم كه اكثر كساني كه مورد بازجويي قرار مي‌گيرند از اقليت‌ها يا سياه‌پوستان بوده‌اند و همين اقدامات باعث افزايش خشم مردم شده است.

وي علت دوم اعتراضات مردم انگليس را وضع وخيم اقتصادي مردم عنوان كرد كه هر روز بدتر مي‌شود.

*اوضاع وخيم اقتصادي يكي از ريشه‌هاي اعتراضات است

مسعود شجره در اين باره گفت: مردم از شرايط كنوني اقتصادي احساس ناراحتي و نااميدي دارند و هر روز فشار بيشتري را در اين زمينه احساس مي‌كنند. يكي از مسائل مهم ديگر اين است كه طي ۱۰ تا ۱۵ سال ديگر معيارهاي فرهنگي در حال زوال بوده و به سمت مادي‌گرايي در حركت است. مثلا حدود يك سال و نيم پيش فاش شد كه بخش عمده‌اي از نمايندگان مجلس انگليس با استفاده از بودجه‌هاي دولتي براي خود زندگي‌هاي مجلل فراهم كرده‌اند و گزارش‌ها حاكي از آن است كه در اين راستا ميليون‌ها پوند هزينه شده است.

*جنگ‌طلبي دولت انگليس يكي ديگر از دلايل اعتراضات مردم

رئيس كميسيون حقوق بشر اسلامي انگليس در ادامه اين مصاحبه جنگ‌طلبي دولت انگليس را از ديگر دلايل قيام اخير مردم انگليس ياد كرد و گفت: مي‌بينيم كه دولت در جنگ‌هاي عراق و ليبي مشاركت مي‌كند و به كشتار مردم اين كشورها مي‌پردازد و هدف اين حمله‌ها فقط دستيابي به منابع طبيعي اين كشورها است.

مسعود شجره نسبت به جهت‌گيري فرهنگي كنوني مردم انگليس نيز هشدار داد و گفت كه مسير فرهنگي كه جامعه انگليس آن را طي مي‌كند در نهايت به همين ناآرامي‌ها و اعتراضات منتهي مي‌شود.

*فرصت طلبي نژادپرست‌ها از وقايع اخير

وي به فرصت‌طلبي گروه‌هاي فاشيست و نژادپرست از وقايع اخير اشاره كرد و افزود كه اين گروه‌ها با دستاويز قرار دادن حوادث اخير حمله به مساجد و مسلمانان را تشديد بخشيده‌اند.

شجره درباره بحراني شدن اوضاع امنيتي انگليس در حالي كه اين كشور خود را قطب امنيتي اروپا مي‌داند،‌ گفت: بايد به اين موضوع اشاره كرد كه امنيت در انگليس به خواست مردم و همكاري آنها بوده است. پليس انگليس هميشه با خواست مردم به ايجاد امنيت پرداخته است. اما هم اكنون اين موضوع در حال از دست دادن معناي خود است و پليس انگليس قصد استفاده از گلوله‌هاي پلاستيكي عليه مردم را دارد و حتي به پليس قدرت بيشتري براي سركوب اعتراضات داده شده است. زماني كه به سايت‌ها و وبلاگ‌ها مراجعه مي‌كنيم و فيلم‌ها را مشاهده مي‌كنيم مي‌بينيم كه پليس خشونت زيادي از خود نشان داده است ودرگيري‌ها در انگليس دوطرفه بوده است.

*دولت انگليس حوادث اخير را ريشه‌يابي نكرد

مسعود شجره از اقدام دولتمردان انگليس در ريشه‌يابي حوادث اخير در اين كشور ابراز نااميدي كرد و گفت با توجه به اخبار اخير رسانه‌ها، دولتمردان به جاي آنكه به ريشه‌يابي حوادث اخير بپردازند، تنها در صدد اعطاي قدرت بيشتر به پليس براي سركوب اعتراضات هستند و حتي بحث درباره آوردن يا نياوردن ارتش بوده است و حتي يكي از راديوها اين بحث را مطرح كرد كه بايد رئيس پليس انگليس يك آمريكايي باشد كه بتواند حوادث اين كشور را كنترل كند.

وي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات اخير نخست وزير كامرون براي تشديد برخوردها با معترضان گفت كه اين گونه اقدامات نمي‌تواند اعتراضات مردم را خاموش كند.

رئيس كميسيون حقوق بشر اسلامي انگليس در پايان تاكيد كرد: شايد با اينگونه اقدامات اعتراضات مردم براي مدت كوتاهي فروكش كند اما اين مسئه را به طور كامل حل نخواهد كرد.

تعداد بازدید : 829

ثبت نظر

ارسال