Fa En جمعه 21 اردیبهشت 1403 ساعت 7 و 45 دقیقه

خیارهایی که به جان اروپایی ها افتاده اند

خیارهایی که به جان اروپایی ها افتاده اند

کمتر از دو هفته پیش بود که با مشاهده چند مورد مشکوک به بیماری «ای کولای» که منجر به مرگ 4 شهروند آلمانی شد، مسئولان بهداشتی آلمان خیارهای وارداتی از اسپانیا را منشا این بیماری دانست و شوک بزرگی را به بازار میوه و سبزیجات اسپانیا وارد کرد. .

سه شنبه 24 خرداد 1390 ساعت 20:20

ولی اکنون پس گذشت دو هفته و جان باختن 29 تن در اروپا و ابتلای هزاران نفر دیگر در این قاره به این ویروس ابعاد این پدیده مهلک مرزهای آلمان و اسپانیا را در نوردیده و سراسر اروپا را در بر گرفته است؛ چنان که حدود سه هزار نفر در آلمان، به ‌«ای کولای» آلوده شده‌اند و موارد مشکوکی از این بیماری در سوئد، دانمارک، هلند و انگلیس و برخی کشورهای دیگر مشاهده شده است.

بروز این بیماری و شیوع گسترده آن در اروپا ضربه سنگینی به اقتصاد کشورهای اروپایی وارد کرده چنانچه روسیه به عنوان بزرگترین وارد کننده محصولات غذایی اروپا از هفته گذشته واردات حبوبات و سبزیجات را از اروپا ممنوع اعلام کرد و بسیاری از کشورهای عربی از جمله عربستان هم که از مهمترین مشتریان محصولات غذایی اروپا بودند، اکنون واردات این محصولات را متوقف کرده‌اند.

هرچند در آغاز آلمان خیارهای وارداتی از اسپانیا را منشأ این باکتری معرفی کرده بود، ولی اکنون با تحقیقات صورت گرفته و نظر ویژه اتحادیه اروپا به این مساله، مشخص شد جوانه حبوباتی که در داخل آلمان پرورش یافته، منشاء اصلی آلودگی به باکتری «ای کولای» است. این حبوبات در یکی از مزارع تولید و توزیع مواد غذایی در شهر اولتسن در شمال آلمان پرورش می‌یافته و این مزرعه در حال حاضر به عنوان منشا شیوع این بیماری در معرض اتهام قرار دارد.

مرکز ملی کنترل بیماری‌های آلمان هشدار داد هنوز این احتمال وجود دارد که افراد بیشتری به این باکتری آلوده شوند. حدود سه هزار نفر در آلمان، به باکتری «ای کولای» آلوده شده‌اند و صدها نفر از مبتلایان با عوارضی مثل مشکلات کلیه و آسیب‌های مغزی دست به گریبان هستند.

گفته شده است که تعدادی از این افراد ممکن است هیچ وقت به طور کامل درمان نشوند و تعداد تلفات نیز افزایش یابد.

رینهارد برگر، رئیس مرکز ملی کنترل بیماری‌های آلمان، به خبرنگاران گفته است: «نتیجه هیچ یک از آزمایش‌هایی که روی محصولات این مزرعه انجام شده‌است، تاکنون مثبت نبوده، هرچند با تحقیقات مربوط به بیماری‌های واگیردار درباره روند شیوع این بیماری، مدارک کافی برای نتیجه‌گیری در این باره به دست آمده است.»

تعداد بازدید : 1319

ثبت نظر

ارسال