Fa En پنجشنبه 27 اردیبهشت 1403 ساعت 16 و 40 دقیقه

حرکت تدریجی ایران به سمت تجارت آزاد

حرکت تدریجی ایران به سمت تجارت آزاد

در دیدار قائم مقام وزیر بازرگانی با معاون وزیر تجارت خارجی وزیر ترکیه، بر افزایش سطح مبادلات تجاری فی‌مابین تاکید شد.

سه شنبه 3 اسفند 1389 ساعت 20:19

در دیدار قائم مقام وزیر بازرگانی با معاون وزیر تجارت خارجی وزیر ترکیه، بر افزایش سطح مبادلات تجاری فی‌مابین تاکید شد. دکتر مسعود موحدی قائم مقام وزیر بازرگانی در این دیدار‌‌، ضمن ابراز خرسندی از حضور هیات ترکیه در ایران، اظهار داشت: نگاه جمهوری اسلامی در زمینه مبادلات تجاری بر پایه گسترش و افزایش مراودات با کشورهای منطقه  است.

وی حذف موانع صادراتی و وارداتی را از اولویت‌های سیاست تجاری ایران عنوان کرد و افزود: ولی باید توجه داشت که ایجاد تجارت آزاد به صورت آنی امکان‌پذیر نیست.

موحدی در پاسخ به درخواست طرف ترک مبنی بر کاهش تعرفه واردات محصولات صنعتی، الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (WTO) را مورد اشاره قرار داد و افزود: به طور قطع  بازار ایران باید  به یک بازار رقابتی تبدیل شود، ولی باید توجه داشت که تحقق این مهم به صورت تدریجی امکان‌پذیر است.

وی ضمن تاکید بر اینکه باز شدن درهای تجارت خارجی و تعیین تعرفه باید منافع هر دو کشور را مورد توجه قرار دهد، به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف یارانه حامل‌های انرژی در کشور اشاره کرد و افزود‌: به طور قطع جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد سیاست‌های حمایتی را تا همیشه ادامه دهد ولی در شرایط فعلی امکان کاهش تعرفه محصولات صنعتی وجود ندارد‌‌.

موحدی، سیاست ایران را فاصله گرفتن از حمایت‌گرایی اعلام کرد و ادامه داد: فرایند آزادسازی تجارت در جمهوری اسلامی ایران که همزمان با توانمندسازی تولید کشور صورت می‌پذیرد، زمینه‌ساز یک اقتصاد رقابتی برای همه کشور‌ها خواهد بود و ترکیه به دلیل نزدیکی جغرافیایی، فرهنگی و سایر مشترکات، بهتر از سایر کشور‌ها می‌تواند از این موقعیت استفاده کند.

وی با اعلام این مطلب که ایران به طور قطع از تجربیات ترکیه در تجارت و الحاق به WTO  استفاده خواهد کرد‌، اظهار داشت: با توجه به مطالعات صورت گرفته کشور ایران نیز باید به سمت آزادی بیشتری در تجارت حرکت کند ولی این امر باید به صورت تدریجی و در گام‌های متوالی صورت گیرد.

قائم‌مقام وزیر بازرگانی، ترسیم نقشه راه در زمینه گسترش تبادلات تجاری را موجب تحقق اهداف و کاهش مخاطرات دانست و ابراز امیدواری کرد که با شکل‌گیری این توافق بتوان گام بزرگی را در راستای گسترش تعاملات برداشت.

موحدی، لزوم حمایت از تولید داخلی را مورد اشاره قرار داد و بر طراحی یک چارچوب مشترک در زمینه تبادلات تجاری تاکید کرد و گفت: توافقات حاصل شده باید یک توافق برد ـ برد باشد، به همین دلیل باید انتظارات از یکدیگر منطقی بوده و در عین حال طرفین به لزوم حذف موانع غیرتعرفه‌ای، که کم‌اهمیت‌تر از موانع تعرفه‌ای نیست، نیز توجه کنند.

موحدی با تاکید بر آمادگی ایران برای گشودن زمینه‌های جدید همکاری با ترکیه، خاطرنشان کرد: همان‌طور که از سوی مقامات ارشد دو کشور مطرح شده، تجارت ایران و ترکیه باید به 30 میلیارد دلار در سال افزایش یابد و تمام برنامه‌ریزی‌ها باید در جهت نیل به این هدف باشد.

در ادامه این دیدار احمد یاکیچی، معاون وزیر تجارت خارجی ترکیه ضمن اعلام آمادگی کشور متبوعش برای کمک به الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی (‌WTO‌) ، گفت: اعمال تعرفه‌ بالای گمرکی موجب تضعیف صنایع و تولیدات داخلی می‌شود.

وی با یادآوری اظهارات مقامات ارشد دو کشور درباره ارتقای سطح مبادلات تا ۳۰ میلیارد دلار، تصریح کرد: کاهش همزمان تعرفه محصولات صنعتی از سوی ایران و تعرفه محصولات کشاورزی از سوی ترکیه می‌تواند اقدام بزرگی در زمینه افزایش مبادلات تجاری ایران با ترکیه باشد.

گفتنی است هم‌اکنون میزان مبادلات ایران و ترکیه افزون بر ۱۱ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال ۲۰۱۵ به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جمهوری ترکیه یکی از همسایگان غربی ایران با بیش از ۸۱۴ هزار کیلومتر مربع وسعت است که سه درصد از خاک این کشور در اروپا و مابقی در آسیا واقع شده است. مرز آبی این کشور ۷۲ میلیون نفری هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر می‌باشد.

حجم تجارت ترکیه با کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۲۹۹ میلیارد دلار بوده است.

 

تعداد بازدید : 1318

ثبت نظر

ارسال