Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 20 دقیقه

حذف ماليات برارزش افزوده سكه

حذف ماليات برارزش افزوده سكه

شنبه 28 خرداد 1390 ساعت 20:11

رئيس كل بانك مركزي از حذف ماليات بر ارزش افزوده سكه در آينده نزديك خبر داد و با تأكيد بر اينكه نرخ ارز همچنان در بازار كاذب است، گفت: انتظارم اين بود كه حداقل در اين دو روز قيمت ارز صد تومان كاهش پيدا كند اما چهل تومان بيشتر كاهش پيدا نكرده است.

محمود بهمني كه اين روزها ترجيح مي‌دهد اخبار و برنامه‌هاي بانك مركزي را به صورت زنده و البته تصويري اعلام كند، در گفت‌و‌گو با خبر نيمروزي شبكه اول سيما درباره روند كاهش قيمت ارز، تصريح كرد: اين روند همچنان ادامه خواهد داشت و من به قولي كه به هموطنان داده بودم عمل كردم اما انتظارم اين بود كه حداقل در اين دو روز قيمت ارز صد تومان كاهش پيدا مي كرد اما چهل تومان بيشتر كاهش پيدا نكرده است.

وي بارديگر به فروش ارز در فروگاه‌ها اشاره كرد و افزود: ما تمهيدات ديگري را فراهم كرديم ازجمله در فرودگاه در گيت اول و دوم هشت تا ده باجه را با تجهيزات آماده كرديم كه هموطنان هنگامي كه مسافرت مي كنند بتوانند به راحتي نيازهاي خود را در آنجا تأمين كنند.

بهمني گفت: بنابراين كنترل در فرودگاه خيلي راحت خواهد بود چرا كه مسافران مهر خروجي را دريافت كرده اند و به راحتي ارز خود را مي گيرند و مشكل زيادي در انجا نخواهيم داشت .

وي افزود: اميدواريم بتوانيم تمام تقاضاهاي مسافران را براي دريافت ارز در فرودگاه ها پاسخ دهيم.
*
حذف ارزش افزوده طلا براي كنترل نرخ‌ها

رئيس بانك مركزي در همين رابطه از برنامه جديد اين بانك براي كنترل بازار خبر داد و گفت: البته ما تنها از يك ابزار براي كنترل نرخ ها استفاده كرديم و آن فقط نرخ ارز بود ولي به زودي اعلام خواهيم كرد كه نرخ ارزش افزوده را حذف مي كنيم و قيمت طلا شديداً كاهش پيدا خواهد كرد و اين روند كاهشي در ارز بيشتر خواهد بود.
وي با بيان اينكه بانك مركزي از ابزارهاي ديگري نيز استفاده خواهد كرد، تصريح كرد: براي نرخ سود سپرده ها برنامه ريزي داريم و شايد در چند روز آينده آن را به تصويب برسانيم تا سپرده گذاران ما با اطمينان بيشتر و دريافت سود بيشتر پولشان را به بانك ها بسپارند و قطعاً نرخ سود اوراق مشاركت ما با اين كار افزايش پيدا خواهد كرد.

رئيس بانك مركزي گفت: بنابراين تمام تمهيدات خود را به كار گرفتيم تا بتوانيم بازاري تعادلي ايجاد كنيم كه از وظايف بانك مركزي است و نرخ ارز، نرخ طلا و نرخ سپرده ها را به چيزي كه مورد نظر ماست برسانيم.

* 3 روز به ما وقت بدهيد؛ هنوز نرخ‌ ارز كاذب است

وي افزود: تنها توصيه اي كه داريم اين است كه حداقل دو سه روز به ما مهلت دهند و از تقاضاي اضافه و كاذب خودداري كنند، در دو سه روز آينده خواهند ديد با چه كاهش شديدي در نرخ ارز روبرو خواهيم شد.

بهمني گفت: البته هنوز اعتقاد داريم نرخ كنوني ارز كاذب است و نرخ تقاضاي كاذب بايد حذف شود و ارز به قيمت واقعي به دست مصرف كننده برسد.

وي افزود: صحبت هاي زيادي نيز با بخش بازرگاني و واردات داشتيم و به زودي بايد برنامه ريزي جديدي در فعاليت واردات داشته باشيم و تقاضاي ارز بيش از اندازه كالاهاي لوكس، تجملي و غيرواقعي را يا با تعرفه ها يا با كنترل واردات كاهش دهيم تا بتوانيم به چيزي كه مورد نظر ماست برسيم و اين روند ادامه خواهد داشت.

احتمال افزایش نرخ سود سپرده قوت گرفت

رئیس بانک مرکزی از قوت گرفتن احتمال افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی در روزهای آینده خبر داد و گفت: نرخ ارز باز هم کاهش می‌یابد، ضمن اینکه نرخ کنونی ارز در بازار کاذب است.
محمود بهمنی در گفتگو با خبر نیمروزی شبکه اول سیما درباره روند کاهش قیمت ارز گفت: این روند همچنان ادامه خواهد داشت و من به قولی که به هموطنان داده بودم، عمل کردم اما انتظارم این بود که حداقل در این دو روز قیمت ارز 100 تومان کاهش پیدا می کرد اما 40 تومان بیشتر کاهش پیدا نکرده است
وی افزود: ما تمهیدات دیگری را فراهم کردیم ازجمله در فرودگاه در گیت اول و دوم هشت تا ده باجه را با تجهیزات آماده کردیم که هموطنان هنگامی که مسافرت می کنند بتوانند به راحتی نیازهای خود را در آنجا تأمین کنند.
بهمنی تصریح کرد: بنابراین کنترل در فرودگاه خیلی راحت خواهد بود چرا که مسافران مهر خروجی را دریافت کرده اند و به راحتی ارز خود را می گیرند و مشکل زیادی در انجا نخواهیم داشت.
وی اظهارداشت امیدواریم بتوانیم تمام تقاضاهای مسافران را برای دریافت ارز در فرودگاه ها پاسخ دهیم. رئیس بانک مرکزی گفت: البته ما تنها از یک ابزار برای کنترل نرخها استفاده کردیم و آن فقط نرخ ارز بود و به زودی اعلام خواهیم کرد که نرخ ارزش افزوده را حذف می کنیم و قیمت طلا شدیداً کاهش پیدا خواهد کرد و این روند کاهشی در ارز بیشتر خواهد بود.

احتمال افزایش نرخ سود سپرده در روزهای آینده

رئیس کل بانک مرکزی گفت: از ابزارهای دیگری نیز استفاده خواهیم کرد، به ویژه که برای نرخ سود سپرده ها برنامه ریزی داریم و شاید در چند روز آینده آن را به تصویب برسانیم تا سپرده گذاران ما با اطمینان بیشتر و دریافت سود بیشتر پولشان را به بانکها بسپارند و قطعاً نرخ سود اوراق مشارکت ما با این کار افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس بانک مرکزی گفت: بنابراین تمام تمهیدات خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم بازاری تعادلی ایجاد کنیم که از وظایف بانک مرکزی است و نرخ ارز، نرخ طلا و نرخ سپرده ها را به چیزی که مورد نظر ماست، برسانیم.
وی افزود: تنها توصیه ای که داریم این است که حداقل دو سه روز به ما مهلت دهند و از تقاضای اضافه و کاذب خودداری کنند، در دو سه روز آینده خواهند دید با چه کاهش شدیدی در نرخ ارز روبرو خواهیم شد.
نرخ کنونی ارز کاذب است

بهمنی گفت: البته هنوز اعتقاد داریم نرخ کنونی ارز کاذب است و نرخ تقاضای کاذب باید حذف شود و ارز به قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسد.

وی افزود: صحبتهای زیادی نیز با بخش بازرگانی و واردات داشتیم و به زودی باید برنامه ریزی جدیدی در فعالیت واردات داشته باشیم و تقاضای ارز بیش از اندازه کالاهای لوکس، تجملی و غیرواقعی را یا با تعرفه ها یا با کنترل واردات کاهش دهیم تا بتوانیم به چیزی که مورد نظر ماست برسیم و این روند ادامه خواهد داشت.

 

تعداد بازدید : 1426

ثبت نظر

ارسال