Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 16 و 32 دقیقه

مهندس افشین ژیان:

تلاطم در بازار، مانعی برای رشد تولید

تلاطم در بازار، مانعی برای رشد تولید

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت آلومن، تولیدکننده ورق و گرده آلومینیومی گفت: کشتی تولید با وجود مشکلاتی مانند نوسانات شدید بازار و تلاطم‌های بسیار، نمی‌تواند به ساحل رشد و توسعه برسد؛ با انحصاری شدن خریدوفروش شمش آلومینیوم، تولیدکنندگانی که نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند چگونه می‌توانند به فکر نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات باشند؟

دوشنبه 22 اسفند 1401 ساعت 11:14

باشگاه آلومینیوم- افشین ژیان سیداحمدی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین بیان کرد: شرکت آلومن از سال ۱۳۶۸ با تولید ورق و گرده آلومینیومی شروع به فعالیت کرد؛ مشتریان اصلی محصولات این مجموعه واحد‌های تولیدکننده ظروف هستند. هموار در این مجموعه سعی بر این داشته‌ایم تا محصولاتی باکیفیت به مشتریان ارائه دهیم. ماده اولیه مورد استفاده در شرکت آلومن برای تولید محصولات، شمش آلومینومی خالص است.

وی به بیان مشکلات موجود در مسیر صنعت آلومینیوم و تولیدکنندگان فعال در این حوزه پرداخت و گفت: در سال جاری به دلیل اعمال قوانینی در عرضه شمش آلومینیوم در بورس کالا و وجود برخی خریداران انبوه با سرمایه‌های مالی فراوان، تولیدکنندگان متحمل ضرر‌هایی شدند. بدون اغراق می‌توان گفت میزان تولید محصولات آلومینیومی نسبت به سال گذشته به نصف و یا کمتر از آن کاهش پیدا کرده است. از دلایلی که باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است، علاوه‌بر مشکلات اقتصادی که تمام تولید با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توان به انحصاری شدن خرید شمش آلومینیوم در بورس کالا و حذف سقف قیمتی برای رقابت در این تالار صنعتی اشاره کرد. نبود نظارت‌های دقیق بر این اتفاقات، باعث شده تا تولیدکنندگان کوچک توانایی رقابت با این افراد را نداشته باشند. به عنوان مثال در گذشته سقف رقابت در بورس کالا به میزان ۱۰ درصد بود اما اکنون این سقف قیمتی وجود ندارد و شمش آلومینیومی که در هفته گذشته با قیمت پایه ۷۹ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد با قیمت نهایی ۱۵۷ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شد.

مدیرعامل شرکت آلومن در همین راستا ادامه داد: با این اتفاق یک مهندسی عرضه مواد اولیه در بازار رخ می‌دهد و از طرفی شرکت‌های تولیدکننده شمش در زمان‌های خاص فروش خود را به صورت مدت‌دار و اعتباری انجام می‌دهند و زمانی که قیمت شمش با رقابت کاذب بین خریداران افزایش پیدا کرد، محصولات را به صورت نقدی به فروش می‌رسانند. در آخر نتایج تمام این جریانات خود را با نوسان قیمت و آشفتگی در بازار نشان می‌دهد. هیچ‌کدام از تولیدکنندگان در شرایط ناپایدار نمی‌توانند به روند سودآوری دست پیدا کنند و بالعکس متضرر می‌شوند. به طوری که هفته گذشته نیاز مبرمی به شمش آلومینیوم در بازار احساس می‌شد اما اکنون هیچ شمش آلومینیومی خریدوفروش نمی‌شود. در ظاهر شاید به نظر برسد که با افزایش قیمت محصولات، تولیدکنندگان از شرایط خوبی برخوردارند اما این طور نیست و هزینه‌های خرید موارد اولیه و هزینه‌های جانبی هم افزایش می‌یابند؛ یعنی تولیدکنندگان روند روبه‌رشدی ندارند و در حال درجا زدن هستند و نمی‌توانند برای آینده هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنند؛ با این اوصاف صنعت کشور هم توسعه نخواهد یافت. به عنوان مثال اگر صنعت کشور را یک کشتی در نظر بگیریم با توجه به بخشی از آن و عدم توجه به بخش‌‌های دیگر آن، نمی‌توانیم به سر منزل مقصود برسیم.

چو دخل نیست، خرج آهسته‌تر کن

سیداحمدی با اشاره به عدم به‌روز بودن تکنولوژی تولید و ماشین‌آلات مورد استفاده در این صنعت، ابراز کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در مقابل تولیدکنندگان وجود دارد، قدیمی بودن ماشین‌آلات و تجیزات خط تولید است اما این مشکل زمانی رفع خواهد شد که تولیدکنندگان به روند سودآوری رسیده باشند و درصدد اجرای طرح‌های توسعه‌ای و به‌روز‌رسانی ماشین‌آلات باشند؛ زمانی که تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه با چالش روبه‌رو هستند چطور می‌توانند به خرید ماشین‌آلات آن هم با قیمت‌های سرسام‌آور فکر کنند؟ صنعت آلومینیوم برای اولین بار در خاورمیانه در ایران از سال ۱۳۴۶ شروع به رشد و توسعه کرد اما متاسفانه اکنون کشور‌های امارات و بحرین، در زمینه تولید آلومینیوم و ترکیه، در زمینه تولید ورق آلومینیوم از ما پیشی گرفته‌اند.

وی در خصوص شرایط بازار شمش آلومینیوم، اظهار کرد: در حال حاضر بازار از شرایط خوبی برخوردار نیست و به طور کلی از ابتدای سال تاکنون قیمت شمش و تقاضا برای آن در نوسان بوده است. ابتدای سال قیمت شمش به ازای هر کیلوگرم ۹۵ هزار و ۵۰۰ تومان بود اما زمانی تا قیمت ۷۰ هزار تومان هم کاهش یافت و در دو و سه ماه اخیر، قیمت آن به ۱۴۰ تا ۱۴۶ هزار تومان هم رسیده است ولی اکنون حتی با قیمت ۱۲۴ هزار تومان هم خریدوفروشی انجام نمی‌گیرد.

راه خروج

مدیرعامل شرکت آلومن در پایان با اشاره به راهکار‌هایی که می‌تواند باعث خروج بازار از این وضعیت شود، ابراز کرد: ایجاد یک فضای رقابتی واقعی بین تولیدکنندگان و ورود افراد نوآور و خلاق که می‌توانند باعث رشد و توسعه صنعت شوند، همچنین بازنگری در قوانین و به‌روزرسانی آن‌ها با شرایط حال و اتخاذ تصمیمات کارشناسانه، راهکار‌هایی برای خروج از این شرایط هستند زیرا وجود رقیب خوب، زمینه‌ساز پیشرفت است اما افراد سودجو و انحصار طلب آفت صنایع هستند و موجب دلسردی تولیدکنندگان می‌شوند.

تعداد بازدید : 5649

ثبت نظر

ارسال