Fa En سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 21 و 32 دقیقه

تعطیلی 83 واحد در جریان هدفمندی

تعطیلی 83 واحد در جریان هدفمندی

در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هزار و 500 واحد در شهرک‌های صنعتی تحت تأثیر هدفمند کردن یارانه‌ها قرار گرفته است که تنها 83 واحد تعطیل شده‌ اند.

دوشنبه 23 آبان 1390 ساعت 18:37

وزیر صنعت معدن و تجارت با بیان اینکه نمی‌توان با اکسیژن و تنفس مصنوعی واحدهای تولیدی را حفظ کرد و زاد و ولد و مرگ و میر دو اتفاقی است که در واحدهای تولیدی هم باید رخ دهد گفت: در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هزار و 500 واحد در شهرک‌های صنعتی تحت تأثیر هدفمند کردن یارانه‌ها قرار گرفته است که تنها 83 واحد تعطیل شده‌ اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مهدی غضنفری در نشست صبحانه در اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: ادغام با هدف آرمانی صورت گرفت و باید دقت کنیم تا از اهداف تعیین شده دور نشویم، چرا که ما معتقدیم تولید سر منشاء تجارت است و هدف اصلی کار نیز توسعه صادرات است.

 وی خاطرنشان کرد:باید توجه داشته باشیم که در این بین مشکلاتی هم وجود دارد و بپذیریم که تولید و تجارت دو مقوله در هم تنیده هستند، لذا نباید صورت و سیمای ادغام به سمت تفکیک این دو پیش برود.

غضنفری گفت: 21 درصد از اقتصاد کشور را تولید و 18 درصد آن را بازرگانی تشکیل می‌دهد. لذا می‌توان گفت که 40 درصد از اقتصاد کشور در وزارت صنعت معدن و تجارت متمرکز شده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: به ازای هر دلار سرمایه‌گذاری در بخش معدن 2.8 دلار تولید می‌شود و در زمینه ادغام مباحثی مطرح بود در خصوص اینکه نام معدن در وزارتخانه جدید باشد یا خیر که ما معتقدیم صنعت، معدن و تجارت در هم تنیده هستند.

وی با تأکید بر اینکه 57 میلیارد تن ماده معدنی در 60 نوع تنوع در کشور تولید می‌شود و به آن توجه کافی نمی‌شود گفت: تحریم‌های دشمن و نظام سلطه هوشمندانه‌تر و پیچیده‌تر شده است، لذا لازم است در این بخش توجه بیشتری از سوی فعالان صورت گیرد.

غضنفری گفت: این روزها بحث‌هایی مطرح می‌شود در خصوص اینکه در بخش تولید و صنعت کشور بحران به وجود آمده است اما بهتر است بجای کلی گویی بر اساس آمار صحبت کنیم.

در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه هزار و 500 واحد در شهرک‌های صنعتی تحت تأثیر هدفمند کردن یارانه‌ها قرار گرفته است که تنها 83 واحد در کل شهرک‌ها تعطیل شده‌ است، لذا آمارهایی که در خصوص تعطیلی و یا نابودی تولید مطرح می‌شود باید واقعی باشد درحالی که بسیاری از این دلسوزی‌ها با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 25 رشته فعالیت تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته است که در این خصوص هزار میلیارد تومان تسهیلات 4 درصد در قالب خط اعتبار انرژی داده شده است و همچنین 400 میلیارد تومان دیگر نیز در قالب تسهیلات به این واحدها داده شد. از طرفی اگر قیمت ترجیحی حامل‌های انرژی را به قیمت واقعی آن محاسبه کنیم بالغ بر هزار و 600 میلیارد تومان به بخش تولید و صنعت یارانه داده شده است در حالیکه ما می توانستیم به جای قیمت ترجیحی به واحدها قیمت واقعی بدهیم و بعد از آن پولشان را برگردانیم لذا با یک محاسبه سرانگشتی می‌‌توانیم بگوییم که پس از قانون هدفمند کردن یارانه بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان به صنعت و معدن کمک شده است.

وی افزود: نرخ زاد و ولد و مرگ و میر در بخش تولید و صنعت کشور تغییر چندانی نداشته است و قرار نیست وقتی واحدی متولد می‌شود تا ابد بماند و بخواهیم با اکسیژن نگه‌داریم ممکن است به دلیل سوء مدیریت با یک استراتژی غلط واحدها تعطیل شوند.

وی افزود: در شهرک‌های صنعتی بیش از 26 هزار واحد فعالیت می‌کنند و از سال 63 تاکنون 4 هزار و 700 واحد غیرفعال شده است و نرخ مرگ و میر 18 درصد بوده است.

وزیر صنعت معدن و تجارت با تأکید بر اینکه در هر استان ستان تسهیل تشکیل شده است اظهار داشت: در حال حاضر 27 هزار و 800 طرح نیمه تمام وجود دارد که ما به طور مرتب در حال پایش آن هستیم و همچنین 150 طرح صنعتی و تولیدی با اعتبار 2.5 میلیارد دلاری به صندوق توسعه ملی معرفی شده است.

غضنفری در تشریح گزارش 7 ماهه تجارت خارجی کشور نیز گفت: در 7 ماهه اول سال جاری 24 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی با احتساب میعانات و رشد 35.5 درصدی و بدون احتساب به میعانات 18.4 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

وی افزود: در 7 ماهه اول سال جاری واردات کشور با کاهش 4 درصدی به رقم 34.5 میلیارد دلار رسیده است.

 

تعداد بازدید : 814

ثبت نظر

ارسال