Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 48 دقیقه

تحليل بنيادي وتكنيكال مس در بازارهاي جهاني

تحليل بنيادي وتكنيكال مس در بازارهاي جهاني

تحليل بنيادي مس :بهاي فلز مس در هفته قبل با نوساناتي همراه بود، ولي به طور کلي در هفته قبل روندي نزولي داشت.

چهارشنبه 22 دی 1389 ساعت 19:24

تحليل بنيادي مس :بهاي فلز مس در هفته قبل با نوساناتي همراه بود، ولي به طور کلي در هفته قبل روندي نزولي داشت. به نحويکه قيمت اين فلز از 9754 دلار در روز سوم ژانويه سال جديد ميلادي، به قيمت 9591 دلار در روز جمعه 7 ژانويه 2011 ، رسيد.

به طور کلي مس به عنوان يکي از با اهميت ترين فلزات اساسي است که در دوران رشد و رونق اقتصادي همواره مدنظر معامله‌گران اقتصادي، به عنوان گزينه‌اي خوب براي سرمايه‌گذاري بوده است.
با نگاهي به روند قيمتي اين فلز ارزشمند در سال 2010، در مي‌يابيم که مس، تقريباً سودي معادل يا بيشتر از 30-27 درصد براي سرمايه‌گذاران خود به همراه داشته است که از ميزان سود طلا در طي اين سال بيشتر است. پالاديوم نيز در سال 2010 برابر 90 درصد رشد قيمت داشته است.
به‌ نظر مي‌رسد که کاربرد فراوان فلز مس در صنعت، دليل اصلي اقبال بيشتر به اين فلز اساسي در سال گذشته بوده است. صعود بهاي مس در حالي صورت مي‌پذيرد، که پس از شروع بحران بزرگ جهاني در انتهاي سال 2008 قيمت آن نيز با افت قيمت همراه گرديد.

در هفته قبل قيمت مس تحت تاثير عوامل مهمي قرار گرفت که اهم آن به قرار ذيل است.
لازم به توصيح است که فلز مس در هفته آخر سال ميلادي 2010 به قيمت 9745 دلار به ازاء هرتن معامله گرديد و شروع سال ميلادي جديد را با قيمت 9754 دلار به ازاء هرتن آغاز نمود. در هفته قبل به گزارش سايت بلومبرگ ، اداره کار آمريکا در جديدترين گزارش خود اعلام نمود که در ماه گذشته تعداد مشاغل ايجاد شده 103.000 نفر بوده و اين در حالي است که آمار مذکور از پيش‌بيني کارشناسان اقتصادي (175.000 نفر) کمتر بوده است. همچنين بن برنانکه، رئيس فدرال رزرو آمريکا در رابطه با رشد اقتصادي آمريکا اين مسئله را مطرح نمود که، سرعت رشد اقتصادي اين کشور به اندازه‌اي نخواهد بود که بتواند نرخ بيکاري را با سرعت کاهش دهد، و حداقل براي نرمال شدن نرخ بيکاري در اين کشور، 5 سال زمان لازم است. برهمين اساس با توجه به چشم انداز منفي ايجاد شده نسبت به روند روبه رشد اقتصادي آمريکا که دومين مصرف کننده بزرگ مس در جهان است، قيمت فلز مس در بازارهاي جهاني در اوايل هفته معاملاتي قبل کاهش يافت. در همين حال کاهش تقاضا براي فلز مس به دليل پايين بودن حجم معاملات در تعطيلات سال نوي ميلادي نيز عامل موثر ديگري در افت قيمت مس در هفته گذشته بوده است. اين در حالي است که در در پرو، مبني بر اعلان اعتصاب تا روز 14 ژانويه، موجب گرديد تا نگرانيهايي نسبت به کمبود عرضه مس در بازار به وجود آيد، که همين مسئله نيز افزايش قيمت آن را در بازارهاي جهاني به دنبال داشت. علاوه براين افزايش تقاضاي مس کشور چين که بزرگترين مصرف کننده مس در جهان است و کمبود عرضه مس در بازارهاي جهاني موجب بالا رفتن بهاي اين فلز اساسي در روزهاي پاياني هفته قبل گرديد.
اتفاقات فوق در حالي است که و ضعيت رشد اقتصادي جهان و بحران بدهي در منطقه يورو و نيز سياستهاي تورم زدايي چين از مهمترين عوامل تاثيرگذار در تعيين روند آتي فلز مس خواهند بود.
تحليل تکنيکال مس : با توجه به شواهد موجود در تحليل تکنيکال روند کلي مس صعودي به نظر مي‌رسد و احتمالاً در اين بين نوساناتي نيز خواهدداشت.

با توجه به شواهد موجود در تحليل تکنيکال روند کلي مس صعودي به نظر مي‌رسد.
در هفته گذشته مس روندي نزولي داشت و براي هفته آينده معاملاتي نيز پيش‌بيني مي‌گردد که با احتمال زيادي اين فلز روندي صعودي داشته باشد. در اين صورت اگر مس بخواهد با روندي صعودي همراه گردد، در صورت عبور از نزديکترين مقاومت مهم خود که  9700 دلار مي‌باشد احتمالاً تا مقاومت 10000دلار نيز صعود خواهد نمود. و در غير اينصورت چنانچه مس بخواهد روندي نزولي داشته باشد، در صورت شکاندن حمايت قيمتي 9500 دلار، احتمالاً تا محدوده ساپورتي قيمتي 9400-9200 دلار افت خواهد نمود.
 

تعداد بازدید : 824

ثبت نظر

ارسال