Fa En شنبه 15 اردیبهشت 1403 ساعت 22 و 10 دقیقه

تبلیغ برای بی ارزش نشان دادن پول ملی

تبلیغ برای بی ارزش نشان دادن پول ملی

وزیر سابق کار: طلا پس انداز کنید!!

دوشنبه 2 خرداد 1390 ساعت 20:3

وزیر سابق کار در جایگاه مدیریت یک بانک خصوصی طلا را بهترین پس انداز دانست.

علی پاکزاد: سیدمحمد جهرمی درنشستی خبری در محل باشگاه بانک صادرات ایران، گفت: مردم می توانند با سپرده گذاری معادل ارزش ریالی خود را به شکل طلا نزد بانک صادرات قرار دهند و هر وقت اراده کردند، قیمت طلای خود را معادل قیمت روز دریافت کنند.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که طی دو ماه گذشته سیستم بانکی به شدت تلاش داشته است تب طلا را دربازار کاهش دهد ، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی پیش از این گفته بود برای آنکه بتواند این بازار ملتهب را آرام کند حاضر به فروش سکه در سوپر مارکتها بوده است.

در چنین شرایطی که به نظر می رسد بعد از یک دوره نزدیک به سه ماه بازار طلا اندکی ارام گرفته است می بینیم یک بانک خصوصی با ارایه طرح سپرده طلا وارد بازار شده است و برای انکه بتواند به جلب مشتری بپردازد، در عمل با هزین ههای گزافی که برای تبلیغات این سپرده جدید به انجام رسانده بازار منتظر شوک را دوباره آشفته ساخته است.

حضور مردم در بازار سکه اگر چه به عنوان یکی از حساسیتهای دولت مورد توجه بوده است و برای برهم نخوردن تعادل بین بازارهای سرمایه ضروری بود که بانک مرکزی وارد عمل شده و فضای آشفته این بازار را مهار سازد ولی در نهایت نباید از این موضوع غافل شد که به هر شکل منفعت بانک مرکزی از ضرب سکه و عرضه ان به بازار باتوجه به ذخایر طلای فراهم شده در سالهای قبل در عمل به بانک مرکزی کمک کرد نقدینگی زیادی را که طی سال گذشته و از محل تزریق یارانه نقدی به بازار وارد شده بود را جمع آوری کند و از سوی دیگر با توجه به آنکه معمولا بانک مرکزی در تامین ریال برای دولت مشکل داشته و مجبور به چاپ اسکناس بوده است با این فضا توانست اندکی از این بار را کاهش داده و رایل مورد نیاز دولت را از محل نقدینگی سرگردانی که جذب بازار سکه شده بود تامین کند.

نا امن تر کردن شرایط نا امن اقتصادی

طلا در بازار به عنوان فلز بحران شناخته میشود و معمولا زمانی که در بازارها انتظار ریسک افزایش پیدا می کند طلا به عنوان مطمئن ترین ذخیره ارزش شاهد افزایش تقاضا خواهد شد، بازار پولی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و توجه به بازار طلا تا حد زیادی ناشی نگرانی مردم از تبعات اجرای هدفمندسازی و کاهش ارزش دارایی هایشان بود و البته همزمانی این هجوم با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی باعث حجیم تر شدن ابعاد حباب ایجاد شده در بازار شد.

هرچند برخی با تکیه بر سود حضور بانک مرکزی در بازار طلا شرایط بازار را ساخته و پرداخت مدیران پولی کشور دانستند ولی به هر شکل انچه اتفاق افتاد نباید ادامه پیدا کند زیرا بر هم خوردن تعادل بین بازارهای سرمایه در کشوری مانند ایران به معنی سقوط بخش تولید است.

در چنین فضایی وقتی به حجم بالای نقدینگی سرگردان در بازار توجه کنیم ابعاد ویرانگر این بی تعادلی را می توانیم حس کنیم. پور محمدی قائم مقام بانک مرکزی در همایش سایتهای پولی و مالی عنوان کرد در حال حاضر بالغ بر 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در اختیار موسسات مالی غیرمجاز است.

درشرایطی که کل نقدینگی کشور رقمی معادل 300 هزار میلیارد تومان برآورد می شود می توان گفت نقدینگی سرگردان در اقتصاد ایران حجمی معادل 20 درصد پول در جریان کشور است رقمی که با در اثر هر تلاطمی می تواند تعادل اقتصاد کشور به سمتی غیر قابل کنترل سوق دهد دقیقا مانند ظرف آبی که با وجود سیال بودن آب درونش می تواند با کوچکترین تلنگری واژگون شود. در چنین شرایطی تبلیغ سپرده طلایی به خودی خود نشان از نا امنی اقتصاد دارد انهم از زبان یکی از مدیران پولی کشور.

خلق پول طلایی غیر طلایی

در چینی شرایطی سپرده طلای که وزیرذ سابق کار و امور اجتماعی مبلغ آن شده است در ابتدا نشان از بی اعتمادی به پول ملی است، یادمان نرود که در سایت رسمی این بانک در مورد ریالی یا ارزی بودن حساب فوق تذکر داده شده که این حساب ارزی است.

بانک نیز در ازای گشایش این حساب تنها یک اوراق بهادار معادل ارزش حساب افتتاح شده در اختیار صاحب حساب می گذارد و در این اوراق بهادار متعهد می شود که دارند این اوراق بهادار در زمان مراجعه به بانک معادل ارزش روز طلا، ارز به او پرداخت شود و البته سود بانک در قبال این اوراق ایجاد شده آن است که بانک هیچ تعهدی در قبال تحویل طلا در ازای تبدیل حساب به دارندگان حساب ندارد، یعنی به رقم آنکه حساب به عنوان حساب طلایی اففتاح می شود فقط مبنای محاسبه قیمت طلا بوده و هیچ طلایی رد و بدل نمی شود.

بانک در ازای این حساب هیچ نوع سودی به دارندگان حساب پرداخت نمی کند و در عمل این ابتکار به بانک کمک می کند با کمترین هزینه به جذب سپرده اقدام کنند بدون انکه حتی نیازی به ورود به بازار طلا داشته باشند بخشی از تقاضای بازار طلا را بخود جلب کرده اند ولی درعمل فضای روانی بازار طلا را نیز تحت تاثیر قرار دهند، البته این معادله در نگاه اول خوب به نظر می رسد ولی تاثیر افتتاح این نوع حسابها بر روی ازرش مبادلاتی پول ملی مثبت نخواهد بود و به نوعی اعلام پیشاپیش سقوط ارزش ریال است که از زبان مدیران بانکی کشور بیان می شود و تبعات تاثیر گذاری بیشتری هم خواهد داشت.

از سوی دیگر این فضا اگر چه به نظر می رسد بخشی از نقدینگی سرگردان را بدون کاهش حجم طلای در گردش از بازار طلا دور کرده است ولی تبلیغ تبدیل ریال به طلا می تواند به خودی خود از این طریق دوباره به تب طلا دربازار دامن بزند. آنهم با خلق پول طلایی که کاملا از بازار طلا منفک شده و در عمل حسابی ارزی است که تها به نوسانات قیمت دلار وابسته است، راستی چشم انداز دلار در بازار جهانی تا چه حد روشن است اگر دلار در بازار جهانی سقوط کند و ارزش طلا بالا برود با گسترش چنین حسابهایی در کشور چه بلایی بر سر ریال خواهد آمد؟

تعداد بازدید : 1581

ثبت نظر

ارسال