Fa En سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 2 و 27 دقیقه

بورس کالا در سال 90 صاحب شاخص مي‌شود

بورس کالا در سال 90 صاحب شاخص مي‌شود

مدير مطالعات اقتصادي و برنامه ريزي شرکت بورس کالا گفت: شاخص در اولويت برنامه هاي اين شرکت در سال 90 است.

یکشنبه 21 فروردین 1390 ساعت 20:46

مدير مطالعات اقتصادي و برنامه ريزي شرکت بورس کالا در اين باره گفت: پس از طراحي اوليه شاخص بورس کالا در سال 88، دوبار ديگر نيز اين شاخص با نظر سازمان بورس مورد بازنگري قرار گرفت که در اواخر سال 89 طرح نهايي شاخص به سازمان بورس ارسال

پس از ادغام بورس هاي فلزي و کشاورزي و متولد شدن بورس کالا در سال 86 ، موضوع تعيين شاخص براي آن مطرح شد تا معيار مناسبي از تحولات و تغييرات بازار را به سرمايه گذاران نمايش دهد، لذا کميته شاخص در بورس کالا از سال 86 در پي طراحي شاخص براي بورس کالا بود تا با بررسي همه جانبه، شاخص هاي مورد نياز تالار نقره اي را با تنوع ابزار مشتقه تعيين کند.


اين در حالي است که در بورس هاي دنيا نيز شاخص هاي متفاوتي براي نوع فعاليت، حجم معاملات و يا نوسان قيمت تعيين مي شود. بهترين مثال در اين باره، بورس لندن (
LME) است که تعيين شاخص در آن بسيار ساده است، زيرا تنها کالاهاي پايه اي در آن مبادله مي شوند، در حالي که در بورس کالاي ايران با توجه به تنوع کالاهاي مختلف و وجود سبد کالايي، تعيين شاخص به موضوعي پيچيده و تخصصي تبديل شده است.

پژمان ساعت ساز ادامه داد: بورس کالا تمام پشنهادهاي سازمان بورس را در مورد شاخص اعمال کرده است و زمان عملياتي شدن شاخص به پاسخ شوراي عالي بورس بر مي گردد، اما با توجه به اينکه شاخص دار شدن بورس کالا جزو اهداف اين شرکت در سال 89 بوده است، به طور حتم تا پايان امسال بورس کالا صاحب شاخص مي شود.

وي اظهار داشت: شاخص در اولويت برنامه هاي شرکت بورس کالا در سال 90 قرار دارد که اميداورم هرچه سريعتر اين شاخص فعاليت خود را در اين شرکت آغاز کند.

تعداد بازدید : 777

ثبت نظر

ارسال