Fa En دوشنبه 31 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 45 دقیقه

بورس كالا پس از هدفمندي يارانه‌ها

بورس كالا پس از هدفمندي يارانه‌ها

مدير مالي و اقتصادي شركت سرمايه‌گذاري توسعه‌ معادن و فلزات معتقد است: كالاهاي موجود در بورس كالا به نسبت‌هاي خاص از تغييرات قيمت حامل‌هاي انرژي تاثيرپذير خواهند بود اما در كل هدفمندي يارانه‌ها بر روي بورس كالا تاثير خاصي نمي‌گذارد. .

چهارشنبه 3 آذر 1389 ساعت 19:25
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

مرتضي علي اكبري در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه كالا ركن اصلي بورس كالا است گفت: كالاهايي چون فلزات، سيمان، مس، پتروشيمي و كشاورزي در بورس كالا معامله مي‌شوند.

وي ادامه داد: بازار فلزات، سيمان و پتروشيمي به حامل‌هاي انرژي بستگي زياد دارند و محصولات فولادي، سيماني و حتي كشاورزي از آزادشدن قيمت حامل‌هاي انرژي تاثير مي‌گيرند.

او افزود: كالاهاي موجود در بورس كالا به نسبت‌هاي خاص از تغييرات قيمت حامل‌هاي انرژي تاثيرپذير خواهند بود. به طور مثال آزاد شدن اين قيمت‌ها روي قيمت تمام شده مس تاثير كمي مي‌گذارد و با توجه به اينكه مس روي قيمت جهاني عرضه مي‌شود، بنابراين نمي‌تواند تاثير محسوسي از تغييرات حامل‌هاي انرژي بعد از هدفمندي يارانه‌ها بگيرد.

به گفته‌ مدير مالي و اقتصادي شركت سرمايه‌گذاري توسعه‌ي معادن و فلزات از آنجايي كه قيمت تمام شده بسيار كم افزايش مي‌يابد و قيمت فروش تاثيري از هدفمندي يارانه‌ها نمي‌گيرد اين طرح بر شركت‌هاي حاضر در بورس كالا تاثير گذار نخواهد بود.

علي‌اكبري همچنين اظهار كرد: تاثير اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها بر فولاد بيشتر از مس است زيرا در اين صنعت و كارخانه‌هاي آن از برق و ديگر انرژي‌هاي سوختي استفاده بيشتري مي‌شود بنابراين قيمت تمام شده براي اين نوع كالا افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينكه با توجه به آنكه قيمت تمام شده دركالاي استراتژيكي چون فولاد بعد از اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها افزايش مي‌يابد دولت حمايت‌هاي خاصي در نظر گرفته است، گفت: فعلا نمي‌توان راجع به تاثيرگذاري كه هدفمندي يارانه‌ها در بورس كالا خواهد داشت با صراحت صحبت كرد.
او با يادآوري آنكه كشور ما وارد كننده محصولات فولادي است، تصريح كرد: اگر در زمينه نياز بازار و ميزان عرضه به مشكل بربخوريم، مي‌توانيم با افزايش توليدات، واردات را كاهش دهيم و دولت به اين ترتيب بازار را تحت كنترل در ميآورد تا از افزايش قيمت جلوگيري شود. بنابراين ميزان عرضه‌اي كه توسط توليدات داخلي صورت مي‌گيرد رقمي نخواهد بود كه عرضه را كاهش دهد.

وي خاطرنشان كرد: نوع عرضه و توليدات فولاد بعد از اين طرح تنها روي سودآوري كارخانه‌هاي فولاد تاثير مي‌گذارد كه ميزان اين تاثيرات به حمايت دولت بستگي دارد.

علي‌اكبري با تاكيد بر اينكه هدفمندي يارانه‌ها بر روي بورس كالا تاثير خاصي نمي‌گذارد گفت: اين بورس تنها عرضه و تقاضاي ميزان محصولات است و چون هنوز وارد كننده محصولات فولادي هستيم تهديدي وجود ندارد كه بخواهد عرضه را كاهش دهد و قيمت تمام شده بالا برود.

او در بخش ديگري از سخنان خود به ممنوعيت ورود افراد حقيقي به دو بازار فولاد و پتروشيمي اشاره و اظهار كرد: كسي كه نياز دارد خريد مي‌كند؛ پيش از اين افراد حقيقي از بورس خريد مي‌كردند ولي از اين به بعد از خريداران حقوقي نياز خود را برآورده مي‌كنند به اين ترتيب واسطه در بازار اين دو كالا ايجاد شده است و با ايجاد اين واسطه‌گري افراد حقيقي از بازار اصلي دور مي‌شوند و با وجود اين نوع دلالي‌ها ممكن است قيمت‌ها بالا رود.

 

تعداد بازدید : 704

ثبت نظر

ارسال