Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 5 دقیقه

بنزین‌ آلوده، جان تهرانی‌ها را می گیرد

بنزین‌ آلوده، جان تهرانی‌ها را می گیرد

هر ساله با شدت گرفتن آلودگی هوا آنچه که بیش از قبل مورد سوال قرار می‌گیرد میزان استاندارد بنزین‌هایی است که در حال حاضر در جایگاه‌ها توزیع می‌شود.

یکشنبه 11 دی 1390 ساعت 7:40

پس از آغاز تولید بنزین پالایشگاهی در داخل کشور، برخی کار‌شناسان تردیدهای خود را نسبت به میزان استاندارد بودن آن ابراز کردند. این تردید‌ها زمانی قوت می‌گیرد که بحث آلودگی هوا و علت‌های اصلی این آلودگی به میان می‌آید علت‌هایی که‌گاه گداری به متهم‌های ردیف اول در این آلودگی تبدیل می‌شوند.

ناصر رئیسی فر رییس اتحادیه جایگاه داران در این باره ایلنا گفته است که بنزین موجود بر اساس استانداردهایی است که پژوهشگاه صنعت نفت تعیین می‌کند اما هیچ دستگاهی برای کنترل کیفیت و هیچ معیاری برای سنجش آلودگی بنزین وجود ندارد.

به گفته وی جایگاه داران از طریق مردم و نارضایتی‌هایی که از طریق آن‌ها منتقل می‌شود‏ از میزان استاندارد بودن بنزین وارد شده به جایگاه‌ها مطلع می‌شوند.

رئیسی فر با اشاره به اینکه هیچ جایگاهی دستگاه اندازه گیری کیفی برای بنزین ندارد و نمی‌تواند در مورد میزان استاندارد بودن بنزین صحبت کند گفت: دستگاه‌های دولتی که بنزین را به ما تحویل می‌دهند، اعلام نمی‌کنند که بنزین تحویل داده شده تا چه میزان از استانداردهای لازم برخوردار است و خود جایگاه داران بدون اطلاع از میزان آلودگی بنزین را توزیع می‌کنند.

در همین رابطه چندی پیش رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با تاکید بر اینکه عامل اصلی آلودگی هوا بنزین تولید داخل نیست تولید و توزیع بنزین آلوده در جایگاه‌ها را تکذیب کرده بود.

محمد رویانیان تاکید کرده بود که هر ساله با شدت گرفتن آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرهای کشور از بنزین به عنوان عامل اصلی آلودگی هوا نام برده می‌شود که به گفته وی در شرایط فعلی هر چند کیفیت بنزین تولید داخلی خیلی بالا نیست اما عامل آلودگی هوا تولید و توزیع بنزین تولید داخلی نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه بنزین آلوده‌ای در سطح کشور تولید و توزیع نمی‌شود، اظهار داشت: به زودی با بهره برداری از طرحهای جدید پالایشگاهی امکان عرضه بنزین با استاندارد یورو چهار و پنج اتحادیه اروپا در سطح کشور فراهم می‌شود.

البته رویانیان به این مسئله اشاره نکرده بود که چرا با وجود پایین بودن استاندارد بنزین‌های مصرف شده در داخل کشور برای توزیع بنزین‌های با استاندارد بالا سریع‌تر اقدام نمی‌شود.

رویانیان برخی شرکت‌های خودروساز را نیز متهم کرده و گفته بود که شرکتهای خودروساز داخلی باید نسبت به تولید خودروهایی با حداقل آلایندگی اقدام کنند.

هرچند صحبت از بنزین‌های با استاندارد یورو ۴ و ۵ صحبت تازه‌ای نیست چرا که پیش از این نیز علیرضا ضیغمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از ورود بنزین با استاندارد‌های بالا خبر داده بود.

میزان استاندارد بودن بنزین‌های فعلی از یک طرف و علت بی‌اطلاعی جایگاه داران از طرف دیگر مواردی است که فرضیه پایین بودن میزان استاندارد بنزین‌های فعلی را تقویت می‌کند چرا که در صورت قابل قبول بودن میزان استاندارد بنزین‌های فعلی جایگاه داران و یا خود مسئولین با قاطعیت بیشتری در مورد استاندارد بنزین‌های موجود حرف می‌زدند.

سوال اینجا است که چرا هر بار صحبت از بنزین‌های آلوده می‌شود تنها چیزی که در جواب آن عنوان می‌شود، ورود بنزین‌های با استاندارد یورو ۴ و ۵ است و تاکنون هیچ مدرک و یا استدلالی برای آلوده نبودن بنزین ارائه نمی‌شود.

تعداد بازدید : 881

ثبت نظر

ارسال