Fa En سه شنبه 18 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 47 دقیقه

بلوط هاي هزار ساله دنا در آتش سوختند

بلوط هاي هزار ساله دنا در آتش سوختند

آتش سوزي جنگل هاي کهگيلويه و بويراحمد سريالي است که هرساله در اواسط بهار آغاز مي شود و تا پاييز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدريجي جنگل هاي کهگيلويه و بويراحمد است.

چهارشنبه 4 خرداد 1390 ساعت 20:38

با آتش سوزي مناطق جنگلي "امير آباد" و "دارشاهي" در شهرستان دنا استان کهگيلويه و بويراحمد تراژدي بي پايان سوختن جنگل هاي دنا در سال جديد آغاز شد.
خبرآنلاين به نقل از مهر نوشت:آتش سوزي جنگل هاي کهگيلويه و بويراحمد سريالي است که هرساله در اواسط بهار آغاز مي شود و تا پاييز ادامه دارد و حاصل آن مرگ تدريجي جنگل هاي کهگيلويه و بويراحمد است.
امسال و در سال جهاني جنگل ها نيز اين تراژدي تکرار شد و عصر روز جمعه 2 منطقه جنگلي "اميرآباد" و "دارشاهي" در آتش بي توجهي ها سوختند تا شاخ و برگ هاي سبز بلوط هاي هزار ساله دنا، تنها پس از 2 ماه جوانه زدن، جوان مرگ شوند.
20
هکتار جنگل و مرتع طعمه حريق شد
فرمانده يگان حفاظت از منابع طبيعي کهگيلويه و بويراحمد گفت: بر اثر 2 آتش سوزي همزمان در 2 منطقه "دارشاهي" و "اميرآباد" در حوزه جنگل هاي دنا، در مجموع حدود 20 هکتار از جنگل ها و مراتع طعمه حريق شدند. سرهنگ رحمت ا... دين پرور افزود: هنوز خسارات اين 2 آتش سوزي برآورد نشده و کارشناسان منابع طبيعي در حال تعيين خسارت هاي وارده هستند. حدود 120 نفر از نيروهاي مردمي، سپاه، نيروي انتظامي، هلال احمر و منابع طبيعي، يگان حفاظت را در اطفاي 2 آتش سوزي ديروز ياري کردند. دين پرور با بيان اينکه علت اين 2 آتش سوزي در دست بررسي است، اظهار داشت: به احتمال زياد بي توجهي گردشگران و يا چوپانان منجر به وقوع اين 2 آتش سوزي شده است.وي درباره شيوه اطفاي حريق در 2 آتش سوزي نيز گفت: اين استان از ابتدايي ترين ابزارهاي اطفاي حريق محروم است و امدادگران در تمام آتش سوزي ها و 2 آتش سوزي ديروز، با شيوه سنتي و با شاخ و برگ درختان اقدام به اطفاي حريق کردند. اغلب آتش سوزي هاي جنگل و مرتع در اين استان در ارتفاعات به وقوع مي پيوندد که به دليل صعب العبور بودن، بخش زيادي از جنگل و مرتع طعمه حريق مي شود.
اين استان کوهستاني است و 53 درصد مساحت آن را شيب هاي بالاي 27 درصد تشکيل مي دهد و امکان تردد وسايل نقليه سبک و سنگين در آن ها وجود ندارد و تنها بالگرد مي تواند به تسريع در اطفاي حريق کمک کند.
سال گذشته 190 آتش سوزي در جنگل هاي استان به وقوع پيوست به گفته مديرکل منابع طبيعي استان سال گذشته 190 مورد آتش سوزي جنگل و مرتع در اين استان به وقوع پيوست که در نتيجه آن 560 هکتار از جنگل ها و مراتع طعمه حريق شدند. کريم تباشير گفت: به دليل اين که اين استان از ميزان بارندگي خوبي برخوردار است هرساله شاهد پوشش مرتعي مناسبي در استان هستيم که اين مسئله گاهي خطر آتش سوزي را بيشتر مي کند. عوامل متعددي از جمله سهل انگاري شکارچيان، چوپانان و گردشگران و ... در آتش سوزي ها دخيل هستند و همچنين برخي افراد سودجو نيز به قصد تصرف و تصاحب اراضي منابع طبيعي کنار اراضي خود، به عمد منابع طبيعي را آتش مي زنند.

تعداد بازدید : 1284

ثبت نظر

ارسال