Fa En چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 ساعت 4 و 47 دقیقه

بكارگيري توصيه‌‌هاي بهينه‌سازي، مصرف برق در كولر آبي را كاهش مي دهد

بكارگيري توصيه‌‌هاي بهينه‌سازي، مصرف برق در كولر آبي را كاهش مي دهد

چهارشنبه 11 خرداد 1390 ساعت 22:7

بكارگيري توصيه‌هاي بهينه سازي مصرف انرژي در هنگام خريد، نصب و استفاده از كولرهاي آبي، هزينه برق مصرفي را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد.

بر اساس آمارهاي موجود در ماه هاي گرم سال 40 درصد از برق مصرفي كشور مربوط به سيستم‌هاي سرمايشي است.
به جهت واقع شدن كشور ما در منطقه گرم و خشك، در اغلب مناطق كشور استفاده از تجهيزات و سيستم‌هاي سرمايشي در فصل گرما ضروري است و علاوه بر اين در طول سال هاي گذشته مواردي همچون تغييرات اقليمي (گرمايش زمين) و افزيش سطح رفاه اجتماعي، استفاده از كولرهاي گازي روند رو به رشدي را نشان مي­دهد.
اين موضوع علاوه بر تحميل هزينه‌هاي زيادي بر خانوارها، ايجاد اوج مصرف روزانه در شبكه برق كشور را نيز موجب شده است. در اين ميان ‌مصرف بهينه انرژي وسايل سرمايشي مي تواند نقش موثري در كاهش هزينه‌هاي برق مصرفي خانوار داشته باشد.
با رعايت توصيه­ها و به اجراء درآوردن راهكارهاي بهينه سازي مصرف انرژي حدود 50 درصد از مصرف برق مربوط به بخش سرمايش (حدود 20 درصد از كل مصرف خانوار) كاسته خواهد شد.
**كولر آبي
با داشتن يك كولر آبي با راندمان قابل قبول، مي توان دماي هوا را بين 10 تا 12 درجه كاهش داد و بيش از 30 درصد نيز درميزان مصرف انرژي، صرفه جويي كرد.
براي شهرهاي با آب و هواي گرم و خشك (داراي متوسط رطوبت هواي كمتر از 20 درصد) انتخاب كولرهاي آبي بهترين گزينه است، چرا كه در كنار مصرف برق كمتر، آسايش سرمايشي بيشتري را فراهم مي‌كند.
انتخاب كولرهاي آبي در مناطق گرم و خشك، كه براي داشتن محيطي با هواي مطبوع در اتاق‌ها و فضاهاي داخل ساختمان نياز به هواي خنك همراه با رطوبت مي­باشد، بهترين گزينه است.
تهران، قزوين، قم، سمنان، كاشان، شيراز، اصفهان، اهواز، يزد، كرمان، كرمانشاه، سيستان و بلوچستان و خراسان و بخش‌هايي از استان گلستان(گرگان) از جمله شهرها و استان‌هايي هستند كه كولر آبي نياز سرمايشي در آنها را تامين مي‌كند.
بديهي است استفاده از كولرهاي گازي در اين مناطق ، تنها به منزله اتلاف سرمايه بوده است و منجر به افزايش چشمگير هزينه‌هاي انرژي در سبد خانواده مي شود.
** بهينه­سازي و كاهش مصرف در سيستم­هاي موجود (نصب شده)
انجام سرويس و يا تعمير و نگهداري به موقع و مناسب، تعويض ساليانه پوشال­ها و تسمه كولر و نيز شستشو، جرم­گيري و رسوب زدايي سوراخ ناوداني و دريچه­هاي ورودي هوا در درب كولرها، پره­هاي فن توري و صافي پمپ آب، ديواره و كف داخلي كولر ( بوسيله برس‌مناسب) از جمله مواردي هستند كه هنگام راه­اندازي كولرهاي آبي نصب شده موجود در كاهش مصرف انرژي و افزايش طول عمر كولرها موثر است.
همچنين، روغن كاري ياتاقان­هاي كولر ( هر ماه يكبار در طول تابستان)، كنترل ميزان سفتي تسمه پس از قرار گرفتن در شيار (ميزان سفتي بايد بگونه­اي باشد كه تسمه با فشار ملايم انگشت حداكثر يك سانتي­متر خم شود)، شستشو و جرم‌گيري شيلنگ و سه­راهي توزيع آب و بازرسي ميزان ريزش و توزيع يكنواخت آب بر روي ناوداني درب كولر از ديگر مواردي است كه در كاهش مصرف انرژي كولرهاي آبي موثر است.
بازرسي شيلنگ آب از محل سرشير تا محل اتصال به شناور كولر، تنظيم شناور و ارتفاع آب در كف كولرها، بازرسي كليد و جعبه تقسيم برق كولر ( پمپ آب، دور تند و كند)، بازرسي سلامت و عدم پارگي برزنت (محل اتصال دهانه خروجي كولر به كانال اصلي) نيز در كاهش ميزان مصرف برق كولر آبي تاثير بسزايي دارند.
در صورت پارگي و فرسودگي برزنت بايد آن را با الياف پليمري كه قابليت انعطاف­پذيري بالاتري داشته و در مقابل باد، باران و تابش مستقيم نور خورشيد مقاوم­ است، استفاده كرد.
تميز كاري و غبارگيري از پره­هاي دريچه كولرها از سمت اتاقها و فضاها، باز كردن دريچه­ها و غبار گيري كانالهاي پشت آن بوسيله جارو برقي (حداقل هر دو سال يكبار) و انجام بازديد دوره­اي و كنترل عملكرد كولر شامل تراز بودن بدنه، عدم وجود نشتي آب از سرشير تا كولرها، توزيع مناسب و يكنواخت آب بر روي پوشال­ها، سلامت پمپ آب و روغن­كاري ياتاقان­ها و عدم پارگي تسمه (هر 15 روز يكبار) در طول ماه­هاي گرم سال نيز براي كاهش مصرف برق كولرهاي آبي توصيه مي شود.
در مدت زمان استفاده از كولر قبل از هر بار روشن كردن فن كولر، حداقل 10 دقيقه پمپ آب آن را روشن كرده و بهتر است راه­اندازي اوليه فن با زدن كليد دور تند آغاز و چند ثانيه بعد به دور كند برگردانده شود.
**توصيه‌‌هايي جهت پايان فصل گرما
لازم است در پايان فصل گرما درب كولر و داخل آن شستشو و آب كف آن بطور كامل تخليه شده و تسمه كولر از آن جدا و در محل مناسب نگهداري شود.
همچنين توصيه مي شود شيلنگ آب از سمت سرشير باز و جمع­آوري شود و در زير بدنه كولر به دور از تابش نور خورشيد و رفت و آمد گذاشته و كولر بوسيله روكش مناسب ( يا عايق) با ابعاد استاندارد پوشانده شود.
از سويي لازم است شير فلكه اصلي آب بسته و روي شير آب بوسيله پارچه و الياف مناسب و در نهايت با پلاستيك پوشانده و جريان برق با جدا كردن اتصال سيم­ها از پشت كليد و يا جعبه تقسيم داخل كولر قطع شود و دريچه كانال­هاي كولر از داخل اتاق­ها بسته و ورودي دريچه بوسيله مقوا يا پلاستيك مناسب پوشانده شود.
**راهكارهاي پرهزينه تر
نصب سايبان روي كولرهاي آبي موجود در جهت كاهش مصرف انرژي بسيار موثر است، اين كار علاوه بر كاهش ميزان تبخير و مصرف آب در كولرهاي آبي، از تابش مستقيم نور خورشيد به سقف و بدنه و در نتيجه افزايش حرارت آب و هواي داخل كولر جلوگيري كرده و در نتيجه باعث افزايش راندمان و كاهش مصرف انرژي كولر مي شود.
استفاده از رنگهاي پليمري تركيبي با خاصيت عايق حرارتي نيز در سقف و بدنه كولرها در كاهش مصرف آب و انرژي مفيد است، عايق‌كاري كانال­ها در طول مسيري كه در معرض هواي آزاد و نور مستقيم خورشيد قرار دارد نيز مي­تواند با استفاده از رنگهاي عايق انجام پذيرد.
بايد توجه داشت كه با استفاده از سايبان يا رنگ­هاي عايقي روي بدنه كولر و كانال اصلي هوا مي­توان بيش از 50 درصد در مصرف آب و حدود 10 درصد در مصرف انرژي، صرفه­جويي كرد.
در هنگام سوختن موتور كولر به جاي سيم­پيچي مجدد آن، در صورت امكان موتور جديد از نوع راندمان بالا خريداري و جايگزين كنيد، اين اقدام مي تواند حدود 15 درصد مصرف برق كولر را كاهش دهد.
پمپ آب كولرها نيز حتي­الامكان، با نوع راندمان بالا و كم مصرف جايگزين شود، چرا كه مصرف انرژي پمپ­هاي راندمان بالا حدود 1.3 برابر پمپ­هاي معمولي است.
جايگزيني صفحات سلولزي بجاي پوشال در درب كولرها نيز راندمان كولر آبي و كيفيت و سلامت هواي خروجي از آن را افزايش مي­دهد.
نصب كليدهاي ترموستات دار نيز امكان تنظيم درجه حرارت فضاها را ميسر مي­سازد، اين امكان در ساعات نيمه شب كه نياز سرمايش كم مي­شود، باعث خاموش شدن اتوماتيك كولرها و كاهش مصرف برق مي­شود.
همچنين استفاده از سيستم‌هاي جديد موتور كولرهاي آبي كه در آنها از تسمه گردان استفاده نمي شود عامل موثري در جهت افزايش راندمان اين نوع از كولرهاست.
**تنظيم درجه حرارت محيط
راهكار كم هزينه­تر نصب يك دماسنج ديواري ساده در اتاق نشيمن و حفظ دماي اتاق در حدود 25 تا 27 درجه سانتي‌گراد و خاموش كردن دستي كولر آبي در مواردي كه دماي اتاق به پايين­تر از اين ميزان مي­رسد، در صرفه­جويي مصرف برق نقش موثري دارد.
توجه داشه باشيد كه به ازاي هر يك درجه سرمايش بيشتر، در حدود پنج درصد مصرف برق كولر افزايش پيدا مي­كند.
از آنجايي كه هواي خروجي از كولرهاي آبي به همراه رطوبت است، اين امر منجر به افزايش بيش از حد رطوبت در محيط شده و اين امر با وجود پايين بودن درجه حرارت، باعث انحراف از شرايط آسايش سرمايشي شرجي شدن محيط مي شود.
به منظور جلوگيري از افزايش درصد رطوبت نسبي و كنترل فشار هوا در محيط منزل، توصيه مي­‌شود اين ميزان رطوبت از طريق تعبيه يك دريچه كوچك در سمت مقابل اتاق، تخليه و از باز كردن پنجره در هنگام كار كولر خودداري شود.
با تنظيم پره­هاي دريچه­هاي كولر ( نيمه باز و بسته نمودن آنها) و يا بستن كامل دريچه­ها، مي­توان ميزان هواي خنك خروجي را بسته به نياز اتاق­ها تنظيم كرد.
با بكارگيري كولر آبي با راندمان قابل قبول مي­توان دماي هوا را بين 10 تا 12 درجه كاهش داده و بيش از 20 درصد نيز در ميزان مصرف انرژي، صرفه­جويي كرد.

تعداد بازدید : 4464

ثبت نظر

ارسال