Fa En سه شنبه 25 اردیبهشت 1403 ساعت 1 و 29 دقیقه

بزرگترین طرح تولید بنزین هواپیما آماده راه‌اندازی شد

بزرگترین طرح تولید بنزین هواپیما آماده راه‌اندازی شد

بزرگترین طرح تولید بنزین هواپیمای ایران در پالایشگاه نفت شازند تا چند روز آینده به طور رسمی در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

سه شنبه 22 آذر 1390 ساعت 18:38

به گزارش خبرنگار مهر، در حال حاضر به طور همزمان عملیات اجرایی هشت طرح توسعه و بنزین سازی در سطح پالایشگاههای نفت کشور در حال انجام است که تاکنون با راه اندازی تعدادی از این واحدها ظرفیت تولید بنزین کشور را به 58 میلیون لیتر در روز افزایش داده است.

طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند یکی از بزرگترین طرحهای پالایشگاهی ایران بوده که تاکنون حدود سه میلیارد و 600 میلیون دلار در این مگا پروژه نفتی با هدف تولید بنزین سوپر با استاندارد یورو 5 اروپا، گازوئیل کم گوگرد و تولید پلی پروپیلن به عنوان یک محصول پتروشیمی سرمایه گذاری انجام شده است.

تاکنون سه واحد فرآیندی این پالایشگاه نفت با حضور رئی سجمهور به طور رسمی در مدار بهعره برداری قرار گرفته است که با راه اندازی این طرحها در مجموع ظرفیت تولید بنزین کشور را روزانه حدود 4.3 میلیون لیتر بنزین افزوده شده است.

 یش بینی می شود تا پایان سالجاری هم ظرفیت تولید بنزین در پالایشگاه نفت شازند به 3.4 برابر کل ظرفیت موجود افزایش یابد به طوریکه روزانه 16 میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان 90 و 95 تولید خواهد شد.

 یکی از مهمترین طرحهای در دست اجرای پالایشگاه شازند راه اندازی واحد تصفیه نفت سفید بوده که با راه اندازی این طرح امکان افزایش ظرفیت تولید بنزین هواپیمای ایران فراهم می شود.

 علیرضا ضیغمی امروز درباره آخرین وضعیت راه اندازی طرحهای جدید پالایشگاه نفت شازند با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی واحد تصفیه نفت سفید(KHT) این واحد پالایشگاهی، گفت: با اجرای این طرح امکان تولید نفت سفیدی با استاندارد یورو پنج اتحادیه اروپا فراهم می شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی ظرفیت تولید این طرح جدید پالایشگاهی را بیش از 31 هزار بشکه در روز اعلام کرد و افزود: با راه اندازی این واحد جدید میزان گوگرد موجود در نفت سفید به حدود 20 پی.پی.ام کاهش می یابد.

 معاون وزیر نفت از افزایش حدود 141 هزار لیتری ظرفیت تولید روزانه بنزین به عنوان یکی دیگر از ویژگیهای این طرح جدید یاد کرد و افزود: بنزین استحصالی برای اکتان افزایی به واحد بنزین سازی پالایشگاه شازند انتقال داده می شود.

این عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت با تاکید بر اینکه تاکنون 3 طرح فرآیندی طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند در مدار بهره برداری قرار گرفته است، بیان کرد: با راه اندازی این واحدهای جدید ظرفیت تولید پالایشگاه شازند به 230 هار بشکه در روز افزایش می یابد.

 

به گزارش مهر، یکی از مهمترین ویژگی‌های طرح توسعه فاز دوم پالایشگاه نفت شازند راه اندازی نخستین طرح پترو پالایشگاهی ایران است و این کارخانه جدید از ظرفیت تولید روزانه هفت هزار و 500 بشکه پروپیلن برخوردار است.

 افزایش ظرفیت پالایشی از روزانه 170 هزار بشکه به 250 هزار بشکه هم یکی دیگر از ویژگی‌های این طرح پالایشگاهی کشور است ضمن آنکه در کنار کاهش میزان تولید نفت کوره به ازای افزایش تولید بنزین و گازوئیل از دیگر ویژگی‌های این پروژه پالایشگاهی به شمار می رود.

همزمان با آغاز شمارش معکوس برای راه اندازی 4 طرح جدید پالایشگاهی، ظرفیت تولید بنزین تا اسفند به 70 میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد که در این صورت امکان صادرات بلندمدت بنزین برای کشور فراهم می‌شود.

تعداد بازدید : 853

ثبت نظر

ارسال