Fa En دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 3 دقیقه

برندگان 2011 نوبل اقتصاد

برندگان 2011 نوبل اقتصاد

دیروز آکادمی سلطنتی علوم سوئد اسامی برندگان نوبل اقتصاد سال 2011 را اعلام کرد. بر اساس اعلام این آکادمی، توماس سارجنت و کریستوفر سیمز، دو اقتصاددان آمریکایی، به طور مشترک برنده جایزه نوبل سال ۲۰۱۱ در رشته اقتصاد شده‌اند.

سه شنبه 19 مهر 1390 ساعت 18:0

 علت اهدای این جایزه به این دو استاد دانشگاه، تحقیقاتی که توسط آنها انجام شد، اعلام شده است که روشنگر رابطه علت و معلولی بین اقتصاد و ابزارهای سیاستگذاری چون نرخ بهره و هزینه‌های دولت بوده است.

 سارجنت و سیمز که هر دو 68 سال سن دارند، تحقیقات خود را به طور جداگانه بین دهه 1970 تا 1980 میلادی انجام دادند اما این تحقیقات امروز به شدت با هم مرتبط شده است چون دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در جست‌وجوی راه‌های دور ساختن اقتصادهایشان از رکود دوباره هستند. آکادمی سلطنتی علوم سوئد اعلام کرده است که برندگان امسال روش‌هایی را برای پاسخگویی به پرسش‌های مهمی ابداع نموده‌اند که از جمله آنها می‌توان به این پرسش‌ اشاره کرد: چگونه رشد اقتصادی و تورم، تحت تاثیر افزایش موقتی نرخ بهره یا کاهش مالیات قرار می‌گیرد؟

در اعلامیه‌ای که آکادمی سلطنتی علوم سوئد دیروز منتشر کرد، آمده است: «امروز روش‌هایی که سارجنت و سیمز ارائه کردند به ابزارهایی اساسی در تحلیل‌های اقتصاد کلان بدل شده‌اند.»توماس سارجنت، استاد اقتصاد کلان و اقتصاد پولی در دانشگاه نیویورک، به دلیل تحقیقاتی که در زمینه انتظار عقلایی کارگزاران اقتصادی صورت داده است شهرت دارد. کریستوفر سیمز كه در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می‌کند نیز به خاطر تحقیقات گسترده در زمینه‌های اقتصاد کلان و اقتصادسنجی مورد شناسایی قرار گرفته است.

 دیروز آکادمی سلطنتی علوم سوئد در استکهلم اعلام کرد که این دو اقتصاددان به طور مشترک برنده 10 میلیون کرون (48/1 میلیون دلار) شده‌اند. جایزه علوم اقتصادی بانک مرکزی سوئد به یاد آلفرد نوبل که به جایزه نوبل اقتصاد معروف است هر سال به پژوهشگران برجسته در علم اقتصاد اعطا می‌شود. برندگان این جایزه توسط آکادمی سلطنتی علوم سوئد انتخاب می‌شوند و هزینه آن توسط بانک مرکزی سوئد تامین می‌شود. این جایزه در سال ۱۹۶۸ و در سیصدمین سالگرد تاسیس بانک مرکزی سوئد بنیان نهاده شد و برای اولین بار در سال ۱۹۶۹ به دو اقتصاددان آلمانی و نروژی داده شد. این جایزه بخشی از جوایز پنجگانه نوبل که توسط آلفرد نوبل پایه‌گذاری شد و در وصیت‌نامه وی در سال 1895 ذکر شده بود، نیست. جایزه نوبل اقتصاد، آخرین جایزه از جوایز نوبل است که امسال اعلام شد. اسامی برندگان نوبل پزشکی، شیمی، فیزیک و صلح سال 2011 طی روزهای پیش اعلام شد. 

 فهرست برندگان جایزه نوبل اقتصاد از سال2000 تا 2011 میلادی به شرح زیر بوده است: 

2011- توماس سارجنت و کریستوفر سیمز

2010- پیتر دایموند، داله مورتنسون و کریستوفر پیساریزه

2009- خانم الینور اوستروم و اولیور ویلیامسون 

2008- پل کروگمن 

2007 - لئونید هارویکز، اریک ماسکین و راجر مایرسون 

2006- ادموند فلپس 

2005- توماس شیلینگ و رابرت آمان 

2004 - فین کیدلند و ادوارد پرسکات 

2003 - رابرت انگل و کلایو گرانجر 

2002- دانیل کانمن و ورنون اسمیت 

2001- جورج اکرلوف، میشل اسپنس و ژوزف استیگلیتز 

2000- جیمز هکمن و دانیل مکفا 

 

تعداد بازدید : 950

ثبت نظر

ارسال