Fa En دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 ساعت 19 و 46 دقیقه

برنامه 90 از شبکه سه کوچ می کند؟

برنامه 90 از شبکه سه کوچ می کند؟

با تاسیس شبکه ورزش طبعا شبکه سوم سیما بخش قابل توجهی از مخاطبان ورزش دوست خود را از دست خواهد داد و گردش مالی پرمخاطب‌ترین شبکه سیما هم با افت نسبی مواجه می‌شود.

یکشنبه 10 مهر 1390 ساعت 18:21

علی‌اصغر پورمحمدی، مدیر شبکه سوم سیما که هرازگاهی از ماهیت اصلی برنامه 90 دفاع کرده، این بار هم به دفاع از پرمخاطب‌ترین برنامه ورزشی صدا و سیما برخاسته و در برابر افزایش موج انتقادهای نمایندگان مجلس از سروصدایی که برنامه هفته قبل به پا کرد واکنش نشان می‌دهد.

یکی از بخش‌های پرسر و صدای برنامه هفته قبل 90، بحث در مورد ورود نمایندگان دو شغله به عرصه فوتبال و بررسی دلایل افزایش حضور سیاسیون در فوتبال بود که به محل اختلاف و مناقشه بین نمایندگان تبدیل شد. در این گیرودار عادل فردوسی پور از انتقادهای بی‌پرده تعدادی از نمایندگان مجلس در امان نماند اما پور محمدی، مطابق معمول از اتفاقات دوشنبه شب گذشته و مجری برنامه 90 حمایت کرده و در برابر شایعه انتقال این برنامه به شبکه نوپای ورزش از خود واکنش نشان می‌دهد: «90 از برنامه‌های خوب شبکه سه سیما و به طور کلی تلویزیون محسوب می‌شود و همیشه مسئولان صدا و سیما از این برنامه حمایت کرده‌اند.

خود عادل فردوسی پور هم فردی رسانه‌ای است که با دقت و وسواس کارش را انجام می‌دهد. ممکن است این برنامه ایراداتی داشته باشد، اما اشکالات آن نسبت به ویژگی‌های خوبش کمتر است. این پرسش که مدیران باشگاهها ورزشی باشند یا نه همواره در جامعه مطرح است و نمی‌توان به طرح آن در برنامه نود ایراد گرفت. در حیطه اختیارات من نیست که بگویم برنامه نود در شبکه سوم می‌ماند یا به شبکه ورزش می‌رود. آقای ضرغامی و دارابی (رئیس صداوسیما و معاون سیما) تصمیم می‌گیرند این برنامه کجا باشد.»

از دست دادن مخاطبان پرتعداد برنامه نود تنها دغدغه مدیران شبکه سوم سیما نیست و واگذاری پخش زنده تمام مسابقات ورزشی به شبکه تازه تاسیس ورزش یکی از چالش‌های ذهنی مدیران این شبکه محسوب می‌شود. حسین ذکایی دبیر شورای سیاستگذاری ورزش صدا و سیما در خصوص جزئیات سازوکار و موعد واگذاری پخش مسابقات ورزشی به شبکه ورزش می‌گوید: «به زودی نشستی بین پورمحمدی، مدیر شبکه سوم و صادقی، مدیر شبکه ورزش برگزار می‌شود و در این نشست جزئیات طرح انتقال برنامه‌های ورزشی به شبکه ورزش مورد بررسی قرار خواهد گرفت. هنوز برنامه‌ریزی خاصی برای این کار انجام نشده اما تا موعد این نشست کارها به تدریج انجام خواهد شد.» شبکه سوم سیما طی حیات 18 ساله‌اش مخاطبان پرتعدادی را از طریق پخش مسابقات مختلف ورزشی جذب کرده و سالانه درآمد هنگفتی از راه جذب آگهی‌های بازرگانی که قبل و لا به لای این مسابقات پخش می‌شود نصیب صداوسیما شده اما با تاسیس شبکه ورزش طبعا شبکه سوم سیما بخش قابل توجهی از مخاطبان ورزش دوست خود را از دست خواهد داد.

با این حساب قابل پیش‌بینی است که گردش مالی پرمخاطب‌ترین شبکه سیما هم با افت نسبی مواجه می‌شود. روی دیگر سکه این است که برنامه‌های ورزشی از چالش برانگیزترین برنامه‌های تولیدی صدا و سیما محسوب می‌شود و در میان هجمه انتقادهایی که از ماهیت برنامه نود یا پخش مکرر مسابقات فوتبال و در سایه قرار گرفتن سایر رشته‌های ورزشی مطرح می‌شود، مدیران شبکه سوم از اینکه چنین بار سنگینی از روی دوش این شبکه برداشته شود استقبال می‌کنند. با اینکه هنوز نشستی برای بررسی روند واگذاری برنامه‌های ورزشی به شبکه ورزش برگزار نشده، پور محمدی تلویحا رضایت خود را با چنین تصمیمی اعلام می‌کند و وعده می‌دهد شبکه سوم جای این برنامه‌ها را با سریال‌های داستانی به راحتی پر خواهد کرد: «فراموش نکنیم که مسابقات ورزشی تنها 40 درصد از برنامه‌های شبکه سوم را تشکیل می‌دهند و ‌ما به خاطر برنامه‌های ورزشی، پر بیننده نیستیم. از این 40 درصد برنامه ورزشی هم تنها بخشی مخاطب زیادی دارد. با انتقال برنامه‌های ورزشی شبکه سه سیما به شبکه ورزش، جای خالی را با برنامه‌های مورد نیاز مردم و جوانان پر خواهیم کرد. ما در فیلم و سریال‌هایمان دقت زیادی داریم و تلاش می‌کنیم با تولید سریال‌های با کیفیت، مخاطبان خوبی جذب کنیم. همین سریال «وضعیت سفید» که پخش آن به تازگی آغاز شده از مجموعه‌های خوب تلویزیون خواهد بود.»

طرح سوئیچ کردن پخش برنامه‌های ورزشی روی آنتن شبکه تازه تاسیس ورزش در حالی روی میز مدیران ارشد صدا و سیما قرار گرفته که اغلب اهالی ورزش از کیفیت فعلی پخش برنامه‌های ورزشی سیما راضی به نظر نمی‌رسند. مخاطبان فوتبالی دائما از پخش طولانی مدت آگهی‌های بازرگانی گلایه می‌کنند و معتقدند پخش زنده مسابقات فوتبال زیر سایه تبلیغات بازرگانی سیما قرار گرفته. طبق روال فعلی قبل از پخش هر مسابقه فوتبال زمانی حول و حوش 20 تا 25 دقیقه آگهی پخش می‌شود و با توجه به پخش اذان و مناجات در بین و پخش چند باره آگهی‌ها در پایان مسابقات، عملا مجالی برای اظهارنظرهای کارشناسان برنامه باقی نمی‌ماند. شاید هم شبکه سوم از وقتی فهمیده در آینده نزدیک امکانات پخش زنده مسابقات فوتبال را نخواهد داشت می‌خواهد نهایت درآمد را از پخش آگهی‌های بازرگانی قبل از مسابقات فوتبال داشته باشد.

 

تعداد بازدید : 955

ثبت نظر

ارسال