Fa En یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 51 دقیقه

بازتاب وعده يارانه 3برابري

بازتاب وعده يارانه 3برابري

رییس سازمان بازرسی کل کشور مي‌گوید: وعده تازه رییس جمهور برای سه برابر کردن یارانه نقدی «پشتوانه مالی» ندارد.

شنبه 19 شهریور 1390 ساعت 22:0

مصطفی پورمحمدی در جمع فعالان اقتصادی استان سمنان همچنین گفته است: «افزایش پرداخت یارانه‌ها، غیرکارشناسی و ناصحیح است. حتی مبلغی که امروز به عنوان یارانه پرداخت مي‌شود، منابع کافی ندارد و پرداخت‌ها خارج از مقیاس و معیار قانونی است.» محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور روز چهارشنبه در اجتماع کارگران از امکان افزایش یارانه نقدی تا سه برابر خبر داد.

واکنش رییس سازمان بازرسی کل کشور به وعده جدید احمدی نژاد:

3 برابر کردن یارانه‌ها پشتوانه مالی ندارد

 حتي مبلغي که امروز به عنوان يارانه‌ پرداخت مي‌شود، منابع کافي ندارد و پرداخت‌ها خارج از مقياس و معيار قانوني است

در حالی که رییس‌جمهور در جدیدترین وعده خود گفته است «جا دارد یارانه نقدی تا سه برابر افزايش پيدا كند» رییس سازمان بازرسی کشور در واکنش به این سخنان می گوید:«اين حرف حتما غيرکارشناسي و غلط است و پشتوانه مالی ندارد.» مصطفی پورمحمدی که در جمع فعالان اقتصادي سمنان سخن می‌گفت، همچنین تاکید کرد:«سازمان بازرسي اعلام مي‌کند که افزايش پرداخت يارانه‌ها، غيرکارشناسي، ناصحيح و بدون پشتوانه مالي است. اعلام مي‌کنيم حتي مبلغي که امروز به عنوان يارانه‌ پرداخت مي‌شود، منابع کافي نداشته و پرداخت‌ها خارج از مقياس و معيار قانوني است.» محمود احمدی نژاد، روز چهارشنبه در جمع کارگران گفته بود:«با توجه به اينكه با قيمت امسال، 120 هزار ميليارد تومان يارانه در سطح كشور توزيع شده و فقط 40 هزار ميليارد از آن به طور مستقيم به مردم پرداخت شده و مي‌شود، جا دارد یارانه نقدی تا سه برابر افزايش پيدا كند.»

واکنش به تازه‌ترین وعده رییس جمهور درباره امکان سه برابر شدن یارانه نقدی در حالی مطرح می شود که پیش‌تر هم برخی وعده‌های او همچون اعطای یک هزار متر زمین رایگان به هر خانوار ایرانی، پرداخت یک میلیون تومان به هر نوزاد، اعطای 7 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای گسترش طرح مسکن مهر، ایجاد 5/2 میلیون شغل در سال 90 و دو برابر کردن تعداد دانشجویان دکتری نیز با اعتراضات و انتقادات بسیاری روبه‌رو شده بود و به اعتقاد شماری از نمایندگان مجلس بسیاری از این وعده‌ها هنوز رنگ اجرایی شدن را به خود ندیده است.

رييس سازمان بازرسي كل كشور اما در اتاق بازرگاني سمنان با اشاره به بحث هدفمندسازي يارانه‌ها گفت: هدفمندسازي يارانه‌ها بسيار مهم بود، اما مسير دقيق و حساس است و روي ارتفاع حركت مي‌كند، اگر مراقب نباشيم يک پرتگاه کنارش است. اين طور نيست که حتما به نتيجه مثبت منتهي خواهد شد. مقام معظم رهبري اخيرا فرمودند بخشي از قانون هدفمند کردن يارانه‌ها که مربوط به توليد است عمل نشده است. اگر اين بخش عمل نشود نگراني ما اين است که اين قانون ناکام بماند.

مگر رهبری نگفتند وعده غیرعملی ندهید؟

به گزارش ايسنا، پورمحمدي افزود: مگر مقام معظم رهبري در ديدار اخير با هيات دولت نفرمودند که وعده غيرعملي ندهيد؟ چرا باز هم وعده مي‌دهيد؟ از مسوولان و کارگزاران محترم در تمامي سطوح کشور درخواست مي‌کنم نسبت به وعده‌ها و تعهدات، محاسبات کارشناسي شود. وقتي به مردم مي‌گوييم مي‌خواهيم اين پول را بدهيم براي آنها اين تلقي ايجاد مي‌شود که کارهاي کارشناسي انجام شده و به زودي اين پول پرداخت مي‌شود. من تعجب مي‌کنم چرا اين حرف زده شد. الان تعهد توليدکننده را نمي‌توانيم بدهيم، چه برسد به اينکه وعده بدهيم يارانه‌ها افزايش مي‌يابد.وي ادامه داد: رعايت مقررات و ضوابط در دستگاه‌هاي دولتي ضعيف است، اما بي‌انضباطي، عدم رعايت قانون و مقررات عام و فراگير است. ريشه اين کار نيز، اول جامعه حقوقي است. اگر ما قانون را محترم شمرده و رعايت کنيم مي‌توانيم سايرين را به رعايت قانون دعوت کنيم.

چرا برخي مصوبات اجراشدني نيست؟

پورمحمدي همچنین در مراسم توديع و معارفه رييس سازمان بازرسي استان سمنان گفت: مردم ما به مسوولان خود اعتماد و مسوولان خود را قبول دارند و با آنها احساس يكدلي مي‌كنند، لذا اگر انتقادات تندي دارند، به اين معني نيست كه از ما جدا هستند.پورمحمدي با بيان اين‌كه نبايد در كشور به كسي اجازه بدهيم كه قانون را زير پا بگذارد، تاكيد كرد: اگر قانون هم داراي ايراد، عيب و مشكل است، بايد قانون را درست كنيم.

وي با انتقاد از اجرايي نشدن برخي از مصوبات گفت: اگر پول و بودجه نيست، چرا مصوبات را تصويب مي‌كنيم؟ اگر كمبود بودجه و از لحاظ مالي مشكل وجود دارد، مصوبات را لغو كنيم، چرا برخي مصوباتي كه تصويب مي‌شود اجراشدني نيست؟ وزير اسبق كشور اظهار کرد: اگر برنامه‌اي قابل اجرا نيست، چرا تصويب مي‌شود؟ چرا وعده اجرايي شدن آن را مي‌دهيم؟ اگر مصوبات زيادي تصويب شود ولي هيچ‌كدام اجرايي نشود، كاهش اعتماد جامعه را به دنبال خواهد داشت.

پورمحمدي با اشاره به بخش ديگري از بيانات مقام معظم رهبري تاكيد كرد: اگر كسي به تندي و تلخي انتقاد مي‌كند، نبايد به او برچسب ضدنظام و ضددولت بزنيم، به تعبير مقام معظم رهبري، ما بايد اين انتقاد را هم قبول كنيم، هر چند تند و تلخ باشد.

ارسال پرونده اختلاس استانداری تهران به قوه قضائیه         

پورمحمدي در جمع خبرنگاران نیز در واکنش به خبر اختلاس در استانداري تهران گفت: در خصوص پرونده استانداري تهران آنچه گفتيم ديگر تکرار نمي‌کنيم. پرونده‌اي بوده که در حال حاضر به قوه قضائيه ارسال شده و بايد رسيدگي قضايي صورت گيرد.وي گفت: البته بخشي از پرونده سال گذشته منجر به حکم شد و يکي، دو نفر بازداشت شدند که اعلام شد؛ ولي مراحل ديگر آن ادامه پيدا مي‌کند.

تعداد بازدید : 768

ثبت نظر

ارسال