Fa En چهارشنبه 26 اردیبهشت 1403 ساعت 17 و 57 دقیقه

بازارهاي جهاني در هفته‌اي كه گذشت

بازارهاي جهاني در هفته‌اي كه گذشت

یکشنبه 28 فروردین 1390 ساعت 22:10

طلا

طلا باز هم ركورد قيمتي جديدي بر جاي گذاشت. در هفته‌اي كه گذشت، روند قيمتي طلا در بازارهاي جهاني با نوسانات فراواني همراه بود و همچنان در قيمت‌هاي بالاي 1400 دلار هر اونس مورد معامله قرار گرفت، با آغاز به كار بازارهاي جهاني در روز دوشنبه طلا به قيمت 1435 دلار هر اونس مورد معامله قرار گرفت و در روز سه‌شنبه به 1457 دلار هر اونس رسيد كه ركورد قيمتي جديدي در سال 2011 بحساب مي‌آيد، اين قيمت نسبت به هفته گذشته 41 دلار هر اونس افزايش قيمت داشت. در هفته پيش‌ رو كارشناسان و تحليلگران باز هم منتظر شكستن ركورد جديد قيمتي اين فلز ارزشمند هستند و منتظرند ببيند آيا اين فلز گرانبها مي‌تواند بار ديگر شگفتي‌ساز شود يا نه؟

* فولاد

در هفته گذشته قيمت بيلت در بورس لندن روند كاهشي داشت، با شروع بازار در روز دوشنبه قيمت 537 دلار هر تن معامله شد و در روز سه‌شنبه اين روند كمي كاهشي شد و در قيمت530 دلار هر تن مورد معامله قرار گرفت و نسبت به هفته گذشته يك دلار كاهش را نشان مي‌دهد، قيمت تحويل سه ماه اين محصول نيز 540 دلار در تن مورد معامله قرار گرفت كه نسبت به هفته گذشته 10 دلار هر تن كاهش را نشان مي‌دهد. قيمت پيشنهادي بيلت در جنوب شرق آسيا حدود 665 تا 685 دلار cfr است. صادركننده‌ها تمايلي به كاهش قيمت ندارند، چون هزينه توليد بالاست قيمت قراضه و نفت خام بالاست و نرخ دلار كاهش يافته، واردكننده‌ها در تلاش هستند خريد‌ها را به تعويق بيندازند، چون جو بازار ضعيف و قيمت‌ها در بازار داخلي ميلگرد در نوسان است.

قيمت پيشنهادي بيلت در بنادر خاور دور روسيه 675 تا 680 دلار خاور دور است. قيمت پيشنهادي بيلت تايوان 665 دلار cfr فيليپين است و تمايلي به خريد موجود نيست. بيلت كره كه 3 درصد معافيت مالياتي واردات دارد دو هفته قبل 680 دلار cfr فيليپين بود. حدود دو هفته قبل 3 هزار تن بيلت 685 دلار cfr اندونزي معامله شد. تجار اندونزي ترجيح مي‌دهند از بازار داخلي خريد كنند، چون ارزان‌تر است. در ويتنام قيمت بيلت داخلي 690 تا 700 دلار بدون ماليات بر ارزش افزوده است.

از قرار معلوم روند نزولي بازار فولاد چين كه بعد از تعطيلات سال نو تداوم يافته بود رو به تغيير است. با نزديك شدن تابستان اميد به بهبود بازار افزايش يافته است.

پس از فاجعه ژاپن در بازار چين اميد‌هايي مشاهده شد، اما از آنجا كه مساله حمل و نقل و ميزان كيفيت مورد قبول ژاپني‌ها مطرح است اين اميد‌ها كنار رفت. در هر حال مساله ميزان تقاضاي داخلي چين هنوز بي‌پاسخ مانده و بايد ديد چه زمان بهبود مي‌يابد. با وجود موجودي فعلي انبار‌ها، تقاضا بايد با توجه به برنامه 5 ساله دوازدهم دولت چين و تقاضاي فصلي معمول هر سال افزايش يابد.

معمولا ماه مارس تا ماه مه زمان اوج تقاضاست، چون نياز ساخت و ساز بالا مي‌رود. در نتيجه تجاري كه پس از تعطيلات سال نو در فوريه از بازار خارج شده بودند حال مشتاق و فعال‌تر شده‌اند، چون اميدوارند قيمت‌ها با رشد تقاضا بالاتر برود. اين اميد به بهبود در عملكرد كارخانه‌ها نيز مشهود بوده، چون اواسط مارس توليد روزانه آنها به نسبت به ماه قبل 18/2 درصد افزايش يافت و به يك ميليون و 940 هزار تن در روز رسيد.

* سنگ‌آهن

تقاضاي سنگ‌آهن كارخانه‌ها در چين از بازار نقدي در هفته گذشته به منظور تكميل موجودي افزايش يافت. بدنبال اين امر عرضه‌كنندگان سنگ‌آهن قيمت پيشنهادي اين محصول را بالا برده‌اند.

افزايش سطح سفارشات و احتمال بهبود تقاضاي چيني‌ها در ماه آوريل دليل اصلي رشد قيمت سنگ‌آهن است، اما گزارش‌ها نشان مي‌دهد كه موجودي اين محصول بخصوص سنگ‌آهن با خلوص بالا، پايين است. سنگ‌آهن خلوص 63 تا 5/63 درصد هند روز 5 شنبه در قيمت 182 دلار هر تن خشك معامله شده كه رشدي يك دلاري را در هر تن خشك نسبت به روز قبل از آن نشان مي‌دهد. روز جمعه قيمت پيشنهادي سنگ‌آهن خلوص 63 تا 5/63 درصد بالا رفته و به 185 دلار هر تن خشك رسيد، اما حجم معاملات در بازار زياد بالا نرفته است. گزارش استيل ايندكس نيز نشان مي‌دهد كه قيمت سنگ‌آهن خلوص 62 درصد در هفته گذشته افزايش يافته و به 173 دلار و 90 سنت هر تن خشك رسيده است.گزارش‌ها حاكي است موجودي كارخانه‌ها در چين تنها براي برآوردن نياز 25 روز كافي است.

قيمت معاملات سوآپ سنگ‌آهن پس از زلزله اخير در ژاپن كاهش يافته بود، اما به نظر مي‌رسد كه اخيرا قيمت اين محصول نيز صعودي بوده و افزايش تقاضاي چيني‌ها يكي از دلايل رشد قيمت اين محصول است. احتمال رشد تقاضا به منظور بازسازي خرابي‌ها در ژاپن نيز به بالا رفتن قيمت اين محصول كمك كرده كه پايين بودن عرضه سنگ‌آهن با كيفيت بالاي هند هم يكي از دلايل رشد قيمت سنگ‌آهن است.

آمار منتشره حاكي است حجم معاملات سوآپ سنگ‌آهن در ماه مارس ركورد جديدي را ثبت كرده و حدود 4257 پارت ( 2 ميليون و 100 هزار تن) در اين ماه معامله شده است.

* مس

مس نيز با نوسانات بالايي در هفته گذشته همراه بود و روند كاهشي به خود گرفت، با شروع بازار جهاني در روز دوشنبه قيمت مس در بورس لندن به 9370 دلار در تن مورد معامله قرار گرفت و در روز سه‌شنبه اين روند قيمتي كاهشي‌تر شد و به قيمت 9352 دلار در تن مورد معامله قرار گرفت و نسبت به هفته گذشته در همين روز با 281 دلار كاهش قيمت همراه بود، پس از رشد شديد و ركوردزني قيمتي در 19 بهمن روي قيمت 10145 دلار هر تن در هفته گذشته قيمت‌ها نشان داد هنوز بازارهاي مصرف آمادگي خريد بالا روي اين قيمت‌ها را ندارد و احتمالا در هفته پيشرو روند قيمتي اين فلز پرمصرف با دقت و سرعت پايين‌تري همراه خواهد بود، اما همچنان رو به رشد خواهد بود، ذخيره انبار لندن در اين هفته روند افزايشي پيدا كرد و به 437 هزار تن رسيد كه نسبت به هفته گذشته 3 هزار تن افزايش رانشان مي‌دهد. ذخيره انبار لندن در يك‌ماه گذشته روند بي‌سابقه افزايشي داشته و از 425300 تن به 437900 تن رسيد كه نشان از افزايش 12600 تني اين فلز رنگي را در اين انبار دارد، ذخيره انبار نيويورك نيز باز هم روند افزايشي داشت كه در ماه‌هاي گذشته اين امر به نوبه خود حائز اهميت بود و در يك‌ماه گذشته از 83270 به 84829 تن رسيده كه نشان از افزايش 1559 تني اين محصول است، در هفته پيشرو تحليلگران و تجار بادقت بالايي بر ذخاير اين دو انبار و البته ذخاير نامحدود چين دارند كه نقش مهم و اساسي در روند قيمتي اين فلز رنگي ايفا مي‌كند، درصورت ادامه افزايش موجودي اين دو انبار احتمال كاهش قيمت اين محصول دور از ذهن نيست.

* روي

فلز روي نيز در هفته گذشته با نوسانات بالايي همراه بود و نسبت به هفته گذشته روند افزايشي به خود گرفت، با شروع بازارهاي جهاني در روز دوشنبه قيمت اين فلز در بورس لندن به 2340 دلار هر تن رسيد، اما در روز سه‌شنبه اين روند افزايشي شد و به قيمت 2408 دلار در تن رسيد كه نسبت به هفته گذشته 92 دلار افزايش قيمت پيدا كرد. ذخيره انبار لندن در اين هفته عدد 736 هزار تن را نمايش داد كه نسبت به هفته گذشته دو هزار تن افزايش را نشان مي‌دهد، روند رو به رشد اين انبار در طول ماه‌هاي گذشته بي‌سابقه بوده و در هفته گذشته اين روند انبار با رشد بيشتري همراه بود، مقدار فلز روي در يك‌ماه گذشته از 719225 تن به 736225 تن رسيده كه نشان از افزايش 17 هزار تني اين محصول در انبار لندن است، در صورتي‌كه ذخيره انبار همچنان در هفته‌هاي آينده افزايش پيدا كند، احتمالا قيمت‌ها روند كاهشي به خود مي‌گيرد و در صورت نبودن تقاضاي واقعي در بازار مصرف، اين روند رو به افزايش رفته و بازگشت قيمت اين فلز رو به پايين دور از ذهن نيست. پس توجه به ذخيره انبار اهميت بالايي نزد تحليلگران دارد.

تعداد بازدید : 897

ثبت نظر

ارسال