Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 15 دقیقه

با افتتاح 3 طرح فولادي تا پايان امسال ظرفيت توليد فولاد به 20 ميليون تن مي‌رسد

با افتتاح 3 طرح فولادي تا پايان امسال ظرفيت توليد فولاد به 20 ميليون تن مي‌رسد

رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران با اشاره به خودكفايي 100 درصدي بخش معدن در زمينه ساخت تجهيزات و منابع انساني، از برنامه‌ريزي براي دستيابي به ظرفيت 400 هزار تني توليد مس و ظرفيت 46 ميليون تني توليد فولاد تا پايان سال 93 خبر داد.

دوشنبه 18 بهمن 1389 ساعت 0:20

رييس سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران با اشاره به خودكفايي 100 درصدي بخش معدن در زمينه ساخت تجهيزات و منابع انساني، از برنامه‌ريزي براي دستيابي به ظرفيت 400 هزار تني توليد مس و ظرفيت 46 ميليون تني توليد فولاد تا پايان سال 93 خبر داد.

«حسن پلارك» در يك نشست خبري اظهار داشت: پيش از پيروزي انقلاب توليد فولاد در كشور كمتر از يك ميليون تن بود و در آن زمان رژيم شاه جشن فولاد را برگزار كرد. اين در حالي است كه ظرفيت توليد فولاد تا پايان امسال به مرز 20 ميليون تن خواهد رسيد. وي تصريح كرد: در حال حاضر ظرفيت توليد فولاد كشور 18 ميليون تن است كه با افتتاح 3 طرح فولادي در آينده‌‌اي نزديك، اين رقم به 20 ميليون تن خواهد رسيد.
به گفته وي، در حال حاضر توليد فولاد كشور حدود 12 ميليون تن و مصرف اين محصول در داخل حدود 21 ميليون تن است كه اختلاف اين دو رقم از طريق واردات تامين مي‌شود.
وي با اشاره به برنامه‌ريزي انجام شده براي دستيابي به ظرفيت 46 ميليون تني توليد فولاد ايران تا پايان سال 93 گفت: ظرفيت توليد فولاد كشور تا پايان چشم‌انداز 20 ساله به 55 ميليون تن خواهد رسيد. رييس سازمان توسعه معادن با بيان اينكه خودكفايي 100 درصدي در ساخت كارخانه كنسانتره، گندله و توليد فولاد پس از پيروزي انقلاب محقق شده است‌، افزود: هم اكنون در احداث كارخانه‌هاي گندله سازي بيش از 90 درصد، احداث كارخانه‌هاي فولاد و مراحل احيا 95 درصد و در زمينه ايجاد كارخانه‌هاي ذوب بيش از 75 درصد داخلي‌سازي صورت مي‌گيرد.
وي تاكيد كرد: پيش از پيروزي انقلاب كارشناسان صنعت از كشورهاي روسيه، اوكراين، آلمان و كانادا تامين مي‌شد و ايراني‌ها فقط نقش كارگر را داشتند، در حالي كه امروز در زمينه تامين منابع انساني نيز خودكفا شده‌ايم. وي از برنامه‌ريزي انجام شده براي سرمايه گذاري 30 هزار ميليارد توماني در معادن و صنايع معدني كشور خبر داد و گفت: توسعه معدن‌ كاري از مرحله استخراج تا مرحله خردايش، كنسانتره، گندله‌سازي، احيا و ذوب در بخش فولاد،‌ توسعه توليد مس كاتد، آلومينيوم، سرب و روي و زغال سنگ از جمله اين طرح‌ها است. پلارك همچنين با اشاره به افتتاح 12 طرح معدني و صنايع معدني با سرمايه‌گذاري 1100 ميليارد توماني در سال جاري گفت: 5 طرح شامل پروژه كنسانتره سنگان، طرح تجهيز معدن سنگان، طرح احياي فولاد غدير ايرانيان و فولاد خراسان و همچنين پروژه فولاد هرمزگان نيز در طول دهه فجر افتتاح خواهند شد. پلارك در مورد وضعيت توليد مس در كشور نيز گفت: پيش از پيروزي انقلاب، توليد مس در كشور نداشتيم در حالي كه امروز حدود 200 هزار تن مس در داخل توليد مي‌شود و براساس قراردادهاي جديد نيز ظرفيت توليد اين محصول در كشور تا پايان سال 93 به 400 هزار تن خواهد رسيد. وي در واكنش به اين موضوع كه وزير صنايع و مديرعامل شركت ملي مس ميزان ظرفيت فعلي مس را 400 هزار تن اعلام كرده‌اند نيز گفت: گفته وزير، من و مديرعامل شركت ملي مس يكي است و همه بر روي برنامه‌ريزي براي ايجاد ظرفيت 400 هزار تني مس تا پايان سال 93 توافق داريم.
وي توضيح داد: قرار است با ايجاد تغييراتي در تكنولوژي توليد مس تا پايان سال 93 به ظرفيت 700 هزار تني دست يابيم، ولي اين مساله هنوز قطعي نشده و به همين دليل از شركت ملي مس خواسته بوديم كه اين موضوع را اعلام نكنند؛ ولي آنها اين كار را كردند.
وي در مورد توليد آلومينيوم در كشور نيز توضيح داد: ظرفيت توليد اين محصول در ابتداي انقلاب 45 هزار تن بود كه هم‌اكنون به ظرفيت 457 هزار تني دست يافته‌ايم و بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده، اين رقم تا پايان سال 93 به 910 هزار تن خواهد رسيد.
رييس سازمان توسعه معادن در ادامه در مورد برنامه‌ريزي انجام شده براي ايجاد 2 هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي در بخش معدن و واحدهاي فولادي كشور خبر داد و گفت: دو نيروگاه 500 مگاواتي براي معادن گل‌گهر سيرجان، يك نيروگاه 500 مگاواتي براي فولاد مباركه و يك نيروگاه 500 مگاواتي براي كارخانه فولاد خوزستان ايجاد خواهد شد. وي ادامه داد: قبلا قرار بود سازمان گسترش به صورت واسطه عمل كند تا وزارت نيرو براي شركت‌هاي زيرمجموعه ايميدرو نيروگاه احداث كند، ولي طبق توافقي كه با وزارت نيرو صورت گرفته، قرار شد عقب افتادگي موجود در اين بخش جبران شود و كار به صورت مستقيم و با حذف ايدرو انجام شود تا به اين ترتيب هزينه‌هاي اضافه نيز حذف شود.
پلارك تصريح كرد: به اين ترتيب سازمان گسترش به عنوان يك واسطه حذف و مذاكره براي احداث نيروگاه مستقيما بين ايميدرو و يكي از شركت‌هاي نيروگاه‌سازي صورت مي‌گيرد.
وي با بيان اينكه نيروگاه‌ها توسط شركت مپنا احداث خواهد شد، گفت: مپنا قبلا دو سري تجهيزات نيروگاهي در كلاس
F به كشور وارد كرده كه هر كدام از آنها توان توليد 700 مگاوات برق را داراست و قرار شد اين تجهيزات به عنوان دو نيروگاه براي ايميدرو نصب شوند. پلارك در ادامه در مورد اجراي طرح هدفمندي يارانه‌ها و تاثير آن بر بخش معدن نيز به فارس گفت: سهم بخش معدن از تسهيلات 4500 ميليارد توماني صنايع از درآمد هدفمندي يارانه‌ها تفكيك نشده و قرار است هر يك از دستگا‌ه‌ها كه آمادگي جذب سرمايه را دارند، براي دريافت تسهيلات به بانك معرفي شوند.
وي با بيان اينكه بخش معدن تا الان موفق به جذب رقمي از درآمد هدفمندي يارانه‌ها نشده است، گفت: البته گله‌اي نداريم و شركت‌هاي فولادي و معادن نيز در حال تكميل مدارك خود براي برخورداري از تسهيلات يارانه‌اي هستند.

 

تعداد بازدید : 873

ثبت نظر

ارسال