Fa En دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 ساعت 0 و 42 دقیقه

ایران صادرات نفت به هند را به‌حالت تعلیق درآورد

ایران صادرات نفت به هند را به‌حالت تعلیق درآورد

اظهارات ضد و نقیض مسئولان درخصوص صادرات نفت به هند؛ حسینی: ایران صادرات نفت به هند را به‌حالت تعلیق درآورد قلعه‌بانی: توقف صادرات نفت به هند کذب است

سه شنبه 11 مرداد 1390 ساعت 20:1

درحالی که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تعلیق صادرات نفت کشورمان به هند به‌دلیل بدهی 4،8 میلیارد دلاری این کشور خبر داد،مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در حال حاضر روند صادرات نفت خام ایران به هند همچون روال گذشته دنبال می‌شود، گفت: توقف صادرات نفت خام به این کشور آسیایی به هیچ وجه صحت ندارد.

درحالی که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تعلیق صادرات نفت کشورمان به هند به‌دلیل بدهی 4،8 میلیارد دلاری این کشور خبر داد، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در حال حاضر روند صادرات نفت خام ایران به هند همچون روال گذشته دنبال می‌شود، گفت: توقف صادرات نفت خام به این کشور آسیایی به هیچ وجه صحت ندارد.

به گزارش آفتاب، احمد قلعه‌بانی امروز در گفت‌و‌گو با مهر، در واکنش به برخی از اظهارنظرهای مبنی بر توقف صادرات نفت خام ایران به هند گفت: صادرات نفت ایران به هند همچون روال گذشته ادامه دارد و توقف صادرات به هیج‌وجه صحت ندارد. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر مذاکرات بین دو کشور برای وصول بدهی‌های نفتی ادامه دارد اظهار داشت: اخیرا دو طرف به توافق‌هایی برای وصول بدهی‌های نفتی دست یافته‌اند.

معاون وزیر نفت همچنین در خصوص حجم صادرات نفت ایران به هند توضیح داد: صادرات نفت خام به این کشور آسیایی به دلیل برخی از مشکلات فنی با کاهشی روبرو شده که این کاهش صادرات، موقتی است. 

به‌دلیل بدهی 4،8 میلیارد دلاری؛

ایران صادرات نفت به هند را به‌حالت تعلیق درآورد 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از تعلیق صادرات نفت کشورمان به هند به‌دلیل بدهی 4،8 میلیارد دلاری این کشور خبر داد.

سید عماد حسینی نماینده قروه و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، گفت: کمیسیون در جلسه اخیر از سرپرست وزارت نفت و مسئولان ارشد شرکت ملی نفت ایران به عنوان متولی صادرات نفت درخواست کرد که صادرات نفت به هند را به حالت تعلیق درآورد.

وی در این باره افزود: در آن جلسه مقرر شد که صادرات نفت به هند به حالت تعلیق درآید تا هند بدهی‌های خود را به کشورمان بپردازد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در حال حاضر بدهی‌های نفتی هند به کشورمان 7.9 میلیارد دلار است و از این میزان 4.8 میلیارد دلار آن سررسید شده و باقی‌مانده آن هنوز سررسید نشده است؛ با توجه به اینکه حجم بدهی‌های هند بالا بود لذا کمیسیون خواستار این شد که صادرات نفت کشورمان به هند به حالت تعلیق درآید.

حسینی ادامه داد: ظاهراً قرار بوده که هند روز گذشته از طریق ترکیه بازپرداخت بدهی‌ها را آغاز کند و اگر این اقدام انجام شود، قاعدتاً صادرات نفت ایران به هند از حالت تعلیق خارج خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته ضمانت‌هایی هم وجود دارد و بانک مرکزی در تلاش است که با توجه به ضمانت‌نامه‌هایی که هندی‌ها در اختیار ما قرار داده‌اند، این مشکل را رفع کند اما روش پیشگیرانه این بود که صادرات را متوقف کنیم.

در همین حال، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی هم از حل و فصل مناقشه نفتی ایران و هند خبر داد و گفت: ترکیه هیچ نقشی در وصول مطالبات نفتی کشورمان از هند ندارد. 

خبرگزاری مهر همچنین گزارش داد که از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت خام به هند صادر می‌شود که از ابتدای مردادماه صادرات نفت ایران به این کشور آسیایی روزانه 90 هزار بشکه کاهش پیدا کرده است.

تعداد بازدید : 834

ثبت نظر

ارسال