Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 10 و 17 دقیقه

اشتباه بانک مرکزی و پلیس دربازارارزو سکه

اشتباه بانک مرکزی و پلیس دربازارارزو سکه

دکتر پژویان کارشناس اقتصاد در خصوص نوسانات بازار سکه و ارز و چرایی به وجود آمدن آن در گفتگو با 598 اظهار داشت: از دیدگاه نظریه های اقتصادی یا دیدگاه تغییرات اقتصادی اتفاق خاصی رخ نداده است.

>

یکشنبه 30 بهمن 1390 ساعت 1:2

آن چیزی که ارز را متاثر می کند مقدار درآمد ارزی ما است که این درآمد متاثر از کاهش  قیمت نفت، یا کاهش مقدار تولیدمان است که هیچ اتفاقی از این جهت رخ نداده  و شرایط درآمدهای نفتی و صادرات ما بسیار خوب بوده است.

به گزارش تجارت پرس،دکتر پژوهان افزود: نکته ای که در این باره وجود دارد این است که یک افزایشی در قیمت جهانی طلا اتفاق افتاد که آن هم روی نااطمینانی مردم جهان نسبت به اقتصاد آمریکا و اروپا پیدا شده بود  این امر  قاعدتا می توانست یک افزایش در قیمت طلا ایجاد بکند که کرد و در اقتصاد ایران هم چون طلا و ارز با هم حرکت می کنند می توانست افزایش جزئی هم در قیمت ارز بدهد ولی همانطور که در اروپا قیمت طلا پس از مدتی کوتاهی کاهش پیدا کرد قاعدتا انتظار  داشتیم اگر آن کاهش قیمت هم در ایران رخ بدهد و قیمت به حالت قبل بازگردد اما متاسفانه چندین مسئله در این فاصله رخ داد.که در این عدم ثبات قیمت موثر بود.

به هر حال هر نوع تغییر و افزایشی که در بازارهای طلا و ارز به وجود می آید سوداگران نیز به آن سمت تمایل پیدا می کنند  و در صدد هستند نوعی آشوب در بازار ایجاد بکنند و سود ببرند .

بعضی از شایعات و بزرگ نمایها، چون همزمان شد با تحریم اقتصادی اروپا و تحریمی که برای  بانک مرکزی مطرح شد و  هم چنین بحث سفارت انگلیس اتفاق افتاد این موارد انتظاراتی را در مردم ایجاد کرد و این انتظارات به این معنا بود که ممکن است بانک مرکزی به اندازه کافی دلار نداشته باشد و یا در آینده دچار مشکل  شود.

وی هم چنین در ادامه صحبت های خود در خصوص حباب موجود در بازار سکه نیز گفت: باید در مورد این حباب توجه داشته باشیم که ابتدا در بازارهای جهانی طلا مقداری صعود قیمت داشت و چند بار نیز رکود زد و این امر در بازار طلای ایران نیز تاثیر گذاشت. اما بعد از سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی این انتظار وجود داشت تا این کاهش قمیت در ایران نیز اتفاق بیفتد اما ما شاهد این امر نبودیم و ثبات قیمت به وجود نیامد،لذا سوداگران و افرادی که به دنبال سودجویی بودند با توجه به شرایط داخلی،مانند تحریم های نفتی و بانک مرکزی با بزرگنمایی این اتفاقات نوعی نوسان و بی ثباتی قیمت را در بازار به وجود آوردند.

این کارشناس اقتصادی،دولت را در بی ثباتی قیمت ها مقصر دانست و افزود:متاسفانه در کنار دامن زدن به این مشکلات به وسیله سوداگرها، سیاستهای ما هم سیاستهای اشتباهی بوده است یعنی به جای اینکه ما اطمینان بدهیم که مشکل دلار و ارز و... را نداریم همزمان با این موضوع بانک مرکزی میزان ارز مسافرتی را کم می کند و قیمت را هم بالا می برد این حرکت بانک مرکزی یعنی من مشکل دلار دارم. بدیهی است که دوباره این حباب را بزرگتر می کند و مردم برای خرید هجوم می آورند

بعد از آن؛ مسئله امنیتی و پلیسی کردن دلار هم اشتباه بود . هر حرکتی را با اقتصاد انجام دهیم که خشن باشد یا خارج از قواعد خود اقتصاد باشد مطمئنا جواب نمی گیریم که این را ما سی و چند سال است که تجربه کرده ایم.

ولی ما تجربه نگرفته ایم و متاسفانه گاهی از این سیاستهایی که فکر می کنیم می توانیم اقتصاد را سرکوب بکنیم و به زور به یک مسیری منتقل کنیم استفاده می کنیم.

سیاست های اشتباه بانک مرکزی و بخشنامه نیروی انتظامی مبنی بر قاچاق بودن حمل دلار بر این حباب دامن زد.رفع این مشکل نیز به توانایی سیستم اقتصادی بانک مرکزی و هم چنین صادرات نفتی ما بستگی دارد و اینکه بانک مرکزی چقدر در آینده می تواند منافع ارزی را فراهم بکند و این انتظارات را رد بکند این اتفاق اگر رخ دهد ما قطعا باید انتظار داشته باشیم که این حباب به اصطلاح پاره شود چون از نظر اقتصادی ما هیچ دلیلی نمی بینیم که نسبت به همان نرخهایی که از قبل داشتیم تغییری در نرخ دلار و طلا رخ داده باشد

پژویان در  خصوص اینکه چرا نوسان ارز در دلار اتفاق افتاد پاسخ داد: هرگاه یک نوع نااطمینانی در رابطه با مسئله ضعف اقتصادی پیش بیاید همان کاری را که اروپایها و آمریکایها کردند  رخ می دهد.

آنها وقتی دیدند پیشگویی ها در مورد عبور از رکودی که بوده به خوبی اتفاق نیافتاده نگران آینده اقتصاد شدند و رفتند دارایهایی را که به نظر نااطمینان تر بود به دارایهایی که با اطمینان تر بود تبدیل کردند و دارایهای آنها دلارو یورو بود که به طلا تبدیل کردند ما هم اسکناس را تبدیل کردیم به طلا و دلار که به نظر ما دارایهای مطمئن تری بودند

 

تعداد بازدید : 1001

ثبت نظر

ارسال