Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 59 دقیقه

ارزبری خودروهای کشور چقدر است؟

ارزبری خودروهای کشور چقدر است؟

شنبه 28 خرداد 1390 ساعت 20:15

خودروسازان داخلی در شرایطی سال گذشته حدود یک میلیون و 600 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید رساندند که به گفته دبیر انجمن خودروسازان این تیراژ بین 5/2 تا 3 میلیارد دلار ارزبری را برای کشور به دنبال داشته است.

آن طور که احمد نعمت بخش  عنوان کرد، در حال حاضر بیشتر خودروهای داخلی به درصد ساخت بالایی رسیده‌اند و برخی از آنها نیز به دلیل ساخت داخل پایین تر، از ارزبری بالایی برخوردارند. به گفته وی، سال گذشته 46 هزار دستگاه انواع خودروهای وارداتی نیز وارد کشور شده که این رقم، 900 میلیون دلار ارزبری را در پی داشته است. نعمت بخش تاکید می‌کند: با توجه به آمار موردنظر، می‌توان نتیجه گرفت که خودروهای وارداتی با این تعداد کم، حدود یک سوم داخلی‌ها ارزبری داشته‌اند و اگر قرار بود آنها را نیز وارد کنیم، ارزبری بسیار بالایی به کشور تحمیل می‌شد.


نعمت بخش در ادامه می‌افزاید: داخلی سازی قطعات، کاهش ارزبری را به همراه داشته و هرچه درصد ساخت داخل خودروها افزایش یابد، ارزبری آنها نیز کمتر خواهد شد. گفته‌های دبیر انجمن خودروسازان در شرایطی است که بانک مرکزی رسما نرخ ارز را افزایش داده و به عقیده کارشناسان، این موضوع گرانی خودروها را اعم از داخلی و خارجی در پی خواهد داشت. در واقع هرچند خودروسازان با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در مسیر داخلی سازی قطعات و کاهش ارزبری قرار گرفته اند، اما افزایش نرخ ارز به هر حال تاثیر منفی خود را بر قیمت خودروهای داخلی خواهد گذاشت. در حال حاضر محصولاتی مانند تندر-90، پژو 207، ماکسیما و گرندویتارا از ارزبری بیشتری نسبت به سایر خودروها برخوردار هستند و افزایش نرخ ارز، به قیمت آنها خواهد افزود.

 

تعداد بازدید : 1283

ثبت نظر

ارسال