Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 34 دقیقه

احتمال ممنوعیت تردد خودروهای قبل از 82

احتمال ممنوعیت تردد خودروهای قبل از 82

طرح، تازه به هیات دولت ارائه شده اما اگر تصویب شود به طور حتم دارندگان خودروهای مدل 82 به پایین را دچار زحمت خواهد کرد.

شنبه 16 بهمن 1389 ساعت 22:17

طرح، تازه به هیات دولت ارائه شده اما اگر تصویب شود به طور حتم دارندگان خودروهای مدل 82 به پایین را دچار زحمت خواهد کرد.

سازمان حفاظت از محیط زیست برای جلوگیری از بروز مشکلاتی که در پی آلودگی هوا برای شهروندان تهرانی بوجود آمده، تمام توانش را به‌کاربسته تا شاید از آلودگی هوا، طی سال‌های آتی بکاهد.

بر همین اساس جدیدترین تصمیم این سازمان جلوگیری از تردد خودروهای مدل 82 به پایین است. این تصمیم که در قالب طرحی به هیات دولت ارسال شده بنا دارد که از سال90 از تردد خودروهای تولیدی قبل از سال82 در صورت داشتن آلایندگی، ممانعت کند.

هرچند هنوز از چندو چون این طرح خبری نیست، اما رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه گفته است که ‌به خودروهای تولید شده قبل از82 که بر اساس تشخیص مراکز معاینه فنی در نحوه احتراق مشکل داشته باشند اجازه تردد داده نخواهد شد.

محمدجواد محمدی‌زاده عنوان کرده که ‌بر اساس طرحی که از سال90 اجرا می‌شود، خودروهای تولیدی قبل از سال82 در صورت نداشتن آلایندگی، اجازه تردد دارند.

وی تاکید کرده که هم اکنون بیش از یک میلیون خودروی آلاینده در کشور وجود دارد، بنابراین اگر آلایندگی این خودروها در مراکز معاینه فنی احراز شود از رده خارج خواهند شد.

اظهارنظر رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در حالی است که مشاور وی در گفت‌وگو با خبرنگار ما تاکید کرده که هم‌اکنون چهار میلیون خودروی سواری در تهران تردد می‌کنند که 50 درصد از خودروهای مذکور فاقد استانداردهای لازم هستند که بر اساس قانون جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال 74 باید از تردد این خودروها در تهران و هفت کلانشهر بزرگ دیگر کشور جلوگیری شود. با توجه به اظهار نظر فتح الله امی مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست، این سوال مطرح می‌شود که این سازمان چگونه از تردد دو میلیون خودرو جلوگیری خواهد کرد.

امی در پاسخ به این سوال عنوان می‌کند که خودروهای فاقد استاندارد بیشتر شامل خودروهای پیکان، پژو و پراید است. وی می‌افزاید: براساس یک تحقیق، سه دانشگاه کشور مسوول تعیین میزان آلایندگی خودروهای فاقد استاندارد شدند و براین اساس خودروی پیکان به دانشگاه علم و صنعت، خودروی پراید به دانشکده فنی دانشگاه تهران و خودروی پژو به دانشگاه تربیت مدرس جهت بررسی و امتحان سپرده شد تا به این طریق میزان آلایندگی خودروهای مذکور مشخص شود.

اما نتیجه این بررسی‌ها نیز قابل‌توجه است به طوری‌که به گفته مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نتایج بررسی صورت گرفته از سوی دانشگاه‌های مذکور نشان دهنده آن است که تمام خودروهای مدل 82 به پایین فاقد استانداردهای کیفی هستند.

به گفته مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در آزمایش‌های مذکور مشخص شد که خودروهای مدل 82 به پایین حتی توان پاس کردن استاندارد یورو یک را نیز ندارند به همین دلیل آلایندگی این خودروها بیش از 30 برابر سایر خودروها است.

ظاهرا بر اساس همین نتیجه گیری دانشگاه‌های مذکور بوده که سازمان حفاظت از محیط زیست پیشنهاد خروج خودروهای مدل 82 به پایین را به هیات دولت ارائه کرده است .حال این سوال مطرح است که آیا تمامی خودروهای مدل 82 به پایین آلایندگی دارند؟ در همین زمینه یکی از مسوولان شرکت‌های خودروساز می‌گوید: از سال 82 نصب کاتالیست روی خودروهای داخلی آغاز شد که این امر موجب شد تا خودروهای داخلی بتوانند استاندارد یورو دو را پاس کنند، اما خودروهایی که مدل 82 به پایین هستند به دلیل عدم نصب کاتالیست در رده استاندارد یورو یک قرار دارند.

به گفته این مقام مسوول هرچند نصب کاتالیست روی خودروها از سال 83 آغاز شد اما آنچه مسلم است طول عمر کاتالیست 50 تا 60 هزار کیلومتر است به همین دلیل هم‌اکنون اکثر خودروهای دارای کاتالیست نیز آلاینده محسوب می‌شوند که باید کاتالیست این خودروها نیز بررسی و در صورت لزوم تعویض شوند.

به گفته یکی از کارشناسان، مسوولان برای کاهش آلایندگی هوا به جای اجرای طرح منع تردد خودروهای مدل 82 به پایین، می‌توانند راهکارهای دیگری مانند اجرای جدی طرح نوسازی خودروهای فرسوده و اجباری کردن نصب کاتالیست روی خودروهای مدل 82 به پایین را در دستور کار خود قرار دهند که با اجرای این دو روش می‌توان استاندارد آلایندگی خودروها را تا حدودی ارتقا داد.

طرح منع تردد در هیات دولت

به گفته امی منع تردد خودروهای مدل 82 به پایین در قالب طرحی به دولت ارائه شده که پس از تصویب از تردد خودروهای مذکور از سال آینده جلوگیری خواهد شد.

مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست در پاسخ به این پرسش که خودروهای مدل 82 به پایین برچه مبنایی از رده خارج خواهند شد، اظهار داشت: تست‌ها از سوی دانشگاه‌های رسمی کشور صورت گرفته به همین دلیل نیازی به تست مجدد و یا بررسی نیست چرا که براساس آزمایش‌های مذکور تمام خودروهای مدل 82 به پایین فاقد استاندارد هستند به همین دلیل پس از تصویب دولت ممنوعیت تردد به ترتیب در هفت کلانشهر‌ آغاز خواهد شد.امی همچنین در پاسخ به این پرسش که چند درصد خودروها در حال تردد شامل طرح مذکور می‌شوند، می‌گوید:

30 تا 50 درصد خودروهای در حال تردد در تهران شامل طرح مذکور می‌شوند. اظهار نظر امی در شرایطی است که رییس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرده بود که به خودروهای تولید شده قبل از82 که بر اساس تشخیص مراکز معاینه فنی در نحوه احتراق مشکل داشته باشند اجازه تردد داده نخواهد شد.

اما وحید نوروزی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران نیز در پاسخ به این پرسش که چند درصد از خودروهایی که در سال جاری برای دریافت معاینه فنی مراجعه کردند، مردودی بوده‌اند می‌گوید: نزدیک به 40 درصد از خودروهای مراجعه‌کننده از آذر ماه تاکنون مردودی بوده‌اند که با سخت شدن طرح معاینه فنی و اجرای طرح ممنوعیت تردد خودروهای مدل 82 به پایین این رقم به 80 درصد خواهد رسید.

به گفته مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودرو تهران بخشی از مشکل خودروهای مذکور قابل برطرف کردن است، اما در خصوص موتور خودروهایی که استاندارد نیستند این مشکل برطرف نمی‌شود و این خودروها با ارتقای استانداردهای آلایندگی با مشکل مواجه خواهند شد.

مشاور رییس سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این خصوص می‌گوید: باید موتور و سیستم سوخت رسانی این خودروها تغییر کند تا این خودروها حداقل توان پاس کردن استاندارد یورو یک را داشته باشند چرا که خودروهای مذکور به لحاظ استانداردی زیر استاندارد یورو یک قرار دارند.

 

تعداد بازدید : 842

ثبت نظر

ارسال