Fa En جمعه 21 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 48 دقیقه

احتمال كاهش بيشتر ارزش يورو در ايران

احتمال كاهش بيشتر ارزش يورو در ايران

كارشناسان ارزي با توجه به تحولات جاري اروپا و بحران بدهي برخي كشورهاي عضو منطقه يورو پيش‌بيني مي‌كنند قيمت اين ارز در بازار ايران نيز با كاهش يكباره مواجه شود.

دوشنبه 28 شهریور 1390 ساعت 19:36

به گزارش تجارت پرس، قيمت يورو در برابر ريال در حال كاهش است به طوري كه از هفته گذشته تاكنون حدود 600 تومان كاهش يافته است و اگر افزايش قيمت دلار در بازار تهران نبود، اين كاهش بيشتر خود را نشان مي‌داد. در واقع چون در كشور ما دولت قيمت دلار را به طور مصنوعي كنترل مي‌كند، كاهش قيمت جهاني يورو به چشم نمي‌آيد و به تناسب رشد ارزش دلار، قيمت يورو نيز به طور مصنوعي افزايش مي‌يابد.

با اين وجود سير تحولات اقتصادي در منطقه يورو آنقدر به سمت منفي سوق يافته كه حتي رشد ارزش دلار ايران نيز نمي‌تواند جلوي كاهش ارزش يورو را بگيرد. قيمت دلار آمريكا از چهارشنبه هفته گذشته تاكنون حدود 40 تومان افزايش يافته و از 1240 تومان به 1280 تومان رسيده است. به تناسب اين افزايش، قيمت يورو نيز در بازار آزاد تا ظهر ديروز تا 1770 تومان افزايش يافت، اما در ساعات پاياني عصر ديروز با 35 تومان كاهش يكباره به 1730 تا 1735 تومان رسيد. كارشناسان بازار ارز علامت اين كاهش يكباره را نگراني از اثرگذاري مشكلات ناشي از بحران بدهي كشورهاي منطقه يورو بر ارزش اين ارز و كاهش استقبال از خريد آن در بازار تهران عنوان مي‌كنند. گفته برخي فعالان بازار ارز نيز اين اظهارات را تاييد مي‌كند. به گفته آنان تقاضا براي خريد يورو در يك هفته اخير كاهش يافته و كساني كه به قصد مسافرت يا تجارت، ارز مي‌خرند، ترجيح مي‌دهند خريدشان را به دلار انجام دهند كه فعلا از ثبات بيشتري برخوردار است. همچنين آنها نگرانند خريد يورو به قصد نگهداري براي مصرف در مسافرت‌هاي زمستان امسال نظير كريسمس يا حتي عيد نوروز به كاهش يكباره ارزش جهاني آن و ضرر ديدن منجر شود.فعالان ارزي خاطرنشان مي‌كنند كه بسياري از شهروندان از بيم رشد بيشتر ارزش دلار از هم‌اكنون مصارف ارزي چند سال آينده خود را خريداري و نگهداري مي‌كنند. تا 2 هفته قبل اين گونه خريدها به دو صورت دلار ـ يورو بود اما با افزايش نگراني‌ها از كاهش ارزش يورو، در يك هفته گذشته اكثر خريدها به صورت دلار بوده و تقاضا براي يورو كاهش قابل توجهي داشته است.

احتمال كاهش بيشتر ارزش يورو در ايران

دكتر علي معنوي‌راد، تحليلگر ارشد ارزي و مديركل اسبق ارزي بانك مركزي در اين باره گفت: در دنيا ارزش يورو در برابر دلار بشدت در حال كاهش است، اما در ايران چون ما قيمت دلار را مديريت مي‌كنيم، قيمت يورو به خاطر دلار چندان پايين نيامده است.

وي تصريح كرد: اما اين‌طور نيست كه اين كاهش اصلا خودش را نشان نداده باشد، چرا كه از مقدار برابري يورو با دلار حتي در بازار ايران تا حد زيادي كاسته شده است.

به عقيده معنوي راد، اگر جامعه سران اروپا درباره بحران بدهي در منطقه يورو به جايي نرسد ـ كه ظاهرا با توجه به واكنش‌هاي موجود به جايي نخواهد رسيد ـ يورو حتي در ايران نيز با سقوط قيمت مواجه خواهد شد.

وي اظهار كرد: اوضاع در منطقه يورو واقعا خراب است. فعلا كشورهايي چون يونان، اسپانيا، پرتغال و ايرلند در خطر جدي هستند. اما يونان در غرور ورشكستگي است و اگر حتي اوضاع اين كشور به مرز ورشكستگي هم نرسد، بلكه به مرز بحران هم برسد، قيمت يورو در ايران سقوط خواهد كرد.

معنوي‌راد گفت: اهميت جلسه سران اروپا به حدي است كه اوباما و گانيتر وزير خزانه‌داري آمريكا از قبل به اروپا پيغام داده اند كه با دادن وام‌هاي جديد به بهبود وضعيت كشورهاي در مرز خطر كمك كنند، اما ظاهرا اين پيغام مورد قبول واقع نشده و جلسه به احتمال زياد خوب پيش نخواهد رفت.

وي خاطرنشان كرد: حتي براي نخستين بار وزير خزانه‌داري آمريكا نيز در جلسه سران اروپا شركت كرده و اين رويدادي بي‌سابقه است، اما هر چه هست اين حضور هم كمكي به بهبود وضعيت يورو نخواهد كرد.

مديركل اسبق ارزي بانك مركزي تصريح كرد: در جلسه سران اروپا، آلمان بيش از همه در برابر پرداخت وام جديد به يونان مقاومت مي‌كند و بدرستي مي‌گويد وقتي دولت سوسياليست اين كشور انضباط پولي ندارد، چگونه پول ماليات‌دهندگان آلماني بايد به اين كشور وام داده شود؟ آلمان مي‌گويد وام‌هايي كه قبلا به اين كشور پرداخت شده نيز بي‌فايده بوده است.

معنوي‌راد افزود: وضعيت قيمتي يورو در كل جهان و از جمله ايران بي‌ثبات است و احتمالا بازار در روزهاي بعد نسبت به تحولات جهاني اين پول، واكنش بيشتري نشان خواهد داد كه اين امر احتياط بيشتري از سوي خريداران ايراني را نيز به دنبال خواهد داشت و ميل به خريد دلار بيشتر مي‌شود

 

تعداد بازدید : 908

ثبت نظر

ارسال