Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 32 دقیقه

آيا ایران به راحتی می تواند تنگه هرمز را مسدود كند ؟

آيا ایران به راحتی می تواند تنگه هرمز را مسدود كند ؟

یك كارشناس مطالعات راهبردی مالزی گفت: ایران می تواند به راحتی تهدید خود را مبنی بر بستن تنگه هرمز كه شاهراه اصلی صادرات نفت منطقه به جهان است، عملی كند.

یکشنبه 11 دی 1390 ساعت 7:34

عظمی حسن با اشاره به توانایی ایران برای مسدود كردن تنگه هرمز، خاطرنشان كرد: هیچ قدرتی نمی تواند مقابل ایران در این خصوص بایستد و تهدید به بستن تنگه هرمز، تهدیدی جدی است.
وی در ادامه با اشاره به اینكه تحریم احتمالی نفت ایران همه كشورهای وابسته به نفت را دچار مشكل خواهد كرد، گفت: در صورت تحقق این مهم (تحریم نفت ایران) همه كشورها از جمله خود كشورهای اروپایی متحد آمریكا و حتی اقتصادهایی مانند ژاپن، كره جنوبی و چین متضرر خواهند شد.
استاد دانشگاه یو.تی.ام مالزی تصریح كرد: با توجه به تامین بخش عمده ای از نفت وارداتی اروپا از سوی ایران تحریم نفت ایران اقتصاد این كشورها را كه در دوران بحران و ركود ناشی از بدهی ها بسر می برند، بیش از پیش در بحران فرو خواهد برد.
عظمی حسن اظهار داشت: تهدید به تحریم نفت ایران و اعلام ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز، بدون اینكه این تهدیدات عملی شده باشد باعث افزایش آرام بهای نفت خام شده است. بدون شك عملی شدن این تهدیدات جهش قیمت نفت را بدنبال خواهد داشت.
این كارشناس مركز مطالعات استراتژیك مالزی تهدید ایران به بستن تنگه هرمز را بسیار موثرتر از حمایت های چین و روسیه دانست و گفت: اگرچه این دو كشور نشان دادند كه حاضر نیستند تحریم هایی خارج از چارچوب سازمان ملل را بپذیرند و در برابر تحریم صنعت انرژی ایران از سوی شورای امنیت نیز مقاومت كردند، اما در حال حاضر تسلط ایران بر تنگه هرمز و اهمیت استراتژیك این تنگه، تهدید به بستن آن را به تهدیدی جدی تبدیل كرده است.
وی تهدید به بستن تنگه هرمز را اقدامی متقابل در برابر تهدید صادرات نفت ایران دانست و گفت: با توجه به اینكه اصلی ترین منبع درآمد ایران از صادرات نفت است، ایران حق دارد كه بخواهد از این سلاح جهت اقدام متقابل استفاده كند.

تعداد بازدید : 860

ثبت نظر

ارسال