Fa En پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 ساعت 14 و 12 دقیقه

آنها که از رفتن قذافی شاد شدند

آنها که از رفتن قذافی شاد شدند

دولتمردان یک به یک نسبت به سقوط طرابلس و موفقیت مخالفان واکنش نشان می دهند

سه شنبه 1 شهریور 1390 ساعت 19:17

معمر قذافی رهبر لیبی سرانجام پس از چند دهه تسلط بر این کشور آفریقایی رفتنی شد. پسران وی بازداشت شدند و اخبار ضد و نقیض فراوانی هم در خصوص محل اختفای وی در رسانه های بین المللی در جریان است. در این میان دولتمردان کشورهای مختلف یک به یک موضع خود در خصوص لیبی پس از قذافی را علنی می کنند. برخی مانند وزیر امور خارجه ترکیه مخالفت خود را با تقسیم لیبی اعلام می کنند و برخی هم از تلاش های خود برای بهره برداری از این لیبی سخن می گویند.

حماس  سامی ابوزهری ، سخنگوی این جنبش در بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد حماس با استقبال از ورود انقلابیون به طرابلس پایتخت لیبی این پیروزی بزرگ را به آنان تبریک می گوید.وی ابراز امیدواری کرد این پیروزی نقطه تحولی در تاریخ لیبی باشد و موجب آزادی ، رشد و حاکمیت اراده ملت لیبی شود.

چین      وزارت امور خارجه چین در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: چین به انتخاب ملت لیبی احترام می گذارد و امیدوار است هرچه سریعتر ثبات به لیبی بازگردد.

چین آماده است با جامعه بین المللی همکاری و نقش مثبتی در بازسازی آینده لیبی ایفا کند.

نیوزلند  دولت نیوزیلند اعلام کرد شورای ملی انتقالی لیبی را به عنوان نهاد مشروع نماینده ملت لیبی به رسمیت می شناسد .جان کی نخست وزیر نیوزیلند امروز با شرکت در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد سفیر نیوزیلند در قاهره برای سفر به بنغازی و دیدار با اعضای شورای ملی انتقالی لیبی خود را آماده می کند .

جان کی گفت : قذافی دو راه بیشتر ندارد ، در کشور بماند و تا پای جان بجنگد یا به خواست مخالفان گردن نهد و لیبی را ترک کند .ما صمیمانه امیدواریم قذافی راه حل دوم را انتخاب کند زیرا ماندن وی در کشور به مثابه ادامه خونریزی خواه بود .

اتحادیه اروپا   مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت در پی پیشروی سریع انقلابیون لیبی در روزهای اخیر، این اتحادیه فعالانه سرگرم برنامه ریزی برای این کشور پس از برکناری قذافی است. مان از قدافی خواست بدون معطلی از قدرت کناره گیری کند.

وی گفت : به نظر می رسد ما شاهد آخرین دقایق حیات رژیم قذافی هستیم.ما از وی می خواهیم از خونریزی بیشتر اجتناب کند و بی معطلی از قدرت کنار رود.

سخنگوی اتحادیه اروپا افزود: برنامه های ما برای دوران پس از قذافی در دست اجراست.ما چند سناریو برای کمک به لیبی در دوران پس از قذافی داریم که روی آنها کار کرده ایم.

انگلیس دیوید کامرون با کوتاه کردن تعطیلات خود به لندن برگشته است تا به منظور بررسی تازه ترین تحولات لیبی، با اعضای شورای امنیت ملی انگلیس نشستی فوری داشته باشد. بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری انگلیس که صبح روز دوشنبه منتشر شد دیوید کامرون تعطیلات خود را در کورنوای نیمه کاره گذاشت و یکشنبه شب به لندن برگشت تا ساعت هشت به وقت گرینویچ در نشست فوری شورای امنیت ملی انگلیس درباره اوضاع لیبی شرکت کند.

دفتر دیوید کامرون یکشنبه شب پس از انتشار خبر ورود انقلابیون لیبی به طرابلس، بیانیه ای منتشر و در آن اعلام کرد که دوره زمامداری معمر قذافی رهبر لیبی به پایان خود نزدیک می شود.با توجه به اتفاقات طرابلس، بسیار بدیهی است که عمر زمامداری معمر قذافی به زودی پایان خواهد یافت.

ایتالیا  فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا در واکنش به پیشرفت انقلابیون در لیبی اظهار کرد: همه چیز حاکی از آن است که تراژدی این کشور آفریقایی رو به پایان است.  درگیری لیبی به پایان خود نزدیک می‌شود و ایتالیا منتظر است تا از تغییر رژیم در لیبی به نفع خود استفاده کند. ایتالیا خواهان اجرای معاهدات اقتصادی تحت نظر دولت جدید لیبی است.

انتظار داریم که دولت جدید لیبی به قراردادهای پیشین احترام بگذارد. فرصت‌های بسیاری برای شرکت‌های ایتالیا درخصوص سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز وجود دارد.

ترکیه    داوود اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه: ما موافق راه حل سیاسی هستیم و معتقدیم که باید ملت لیبی امکان تعیین سرنوشت خود را داشته باشند چیزی که تا به این لحظه از آن محروم بوده‌اند. ترکیه مخالف تقسیم لیبی است و می‌خواهد لیبی آزاد و دموکرات باشد. ما امیدواریم با همکاری اتحادیه آفریقا و سازمان ملل در آینده نزدیک شاهد لیبی دموکرات و آزاد باشیم.

تعداد بازدید : 935

ثبت نظر

ارسال