Fa En پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 ساعت 3 و 51 دقیقه

آمریکا سه قدم تا شکست

آمریکا سه قدم تا شکست

بدهی 14،294 میلیارد دلاری

سه شنبه 27 اردیبهشت 1390 ساعت 0:4

وزیر خزانه داری آمریکا مهلتی 30 روزه به کنگره داد.

روز دوشنبه طبق اعلام رسمی، بدهی دولت آمریکا از مرز 14،294 میلیارد دلار عبور خواهد کرد و با این اوصاف دولت فدرال دیگر قادر به قرض گرفتن نیست و باید به زودی بازپرداخت بدهی خود را شروع کند.

مدت زمانی مدیدی است که اعضای گروه 20 ، صندوق بین المللی پول، اروپا، برزیل و چین در حال فشار آوردن بر دولت آمریکا هستند تا نسبت به شفاف سازی میزان بدهی و همچنین پرداخت آن اقدام کند. همین مسئله دولت آمریکا را در وضعیتی نامساعدی قرار داده و گفته می شود میزان بدهی این کشور از مرز 14،294 میلیارد دلار عبور کرده است و با این اوصاف آمریکایی ها دیگر قادر به گرفتن قرض نیستند.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این بدان معناست که اقتصاد آمریکا در آستانه شکست کامل قرار دارد.تیموتی گایتنر،وزیر خزانه داری آمریکا مهلتی 30 روزه به کنگره داده است تا نمایندگان راهکاری برای توافق با کاخ سفید برای حل این معضل بیابند.به عبارتی کاخ سفید و کنگره تا دوم اوت مهلت دارند تا راه حلی برای برون رفت از این بحران بیابند.

تا زمانی که دولت طرح جامعی را برای بودجه ارائه ندهد، کنگره با افزایش میزان قروض آمریکا موافقت نخواهد کرد.گفتنی است ایالات متحده آمریکا در حدود سه سال متوالی است که با کسری بودجه 10 درصدی روبروست و هنوز راهکار موثری که بتواند از میزان کسر بودجه و هزینه ها بکاهد، ارائه نشده است.

باراک  اوباما امیدوار است تا 400 میلیارد دلار از کسر بودجه آمریکا طی 12 سال آینده بکاهد و امید دارد با کاهش هزینه ها، آن را عملی کند.اوباما در آخرین اظهارنظر خود به بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا طی سالهای آینده اشاره کرده اما درباره راهکاری صحبتی به میان نیاورده است. گفته می شود اوباما مخالف واگذاری امتیازات بیشتر به طبقه مرفه جامعه است و همچینن قصد دارد از میزان هزینه های نظامی کاسته و بودجه بیشتری به بخش کشاورزی و بهداشت و درمان اختصاص دهد.

اما سوالی که در حال حاضر مطرح می شود اینست :" درصورتی که آمریکا نتواند بدهی خود را بپردازد آیا سرنوشتی همچون کشورهای مقروض اروپا از جمله یونان،ایرلند و پرتغال در انتظار اوست؟ به اعتقاد آرون کوهلی،کارشناس مرکز امنیت نومورا این معضل می تواند اثراتی به اندازه یک بمب هسته ای بر اقتصاد جهان داشته باشد و این در حالی است که بازارهای جهانی از عواقب آن بی خبرند.

ترجمه : زهرا خدایی

تعداد بازدید : 932

ثبت نظر

ارسال