Fa En یکشنبه 23 اردیبهشت 1403 ساعت 11 و 3 دقیقه

آقای رییس کل، مردم این‌قدر کم‌حافظه نشده‌اند، هنوز سه هفته نگذشته!

آقای رییس کل، مردم این‌قدر کم‌حافظه نشده‌اند، هنوز سه هفته نگذشته!

در حالی که رییس کل بانک مرکزی کمتر از سه هفته قبل در مصاحبه با خبرنگاران افزایش نرخ تورم تیرماه نسبت به خردادماه را تنها نه دهم درصد یعنی کمتر از یک درصد اعلام کرده بود، وی با اعلام افزایش یک‌درصدی نرخ تورم مردادماه نسبت به تیر، مدعی شد رشد تورم در مرداد نسبت به تیر کاهش یافته است!

 

>

چهارشنبه 16 شهریور 1390 ساعت 19:39

بازی با ارقام توسط مسئولان و تلاش برای القای مفهوم مورد نظر با استفاده از اعداد و ارقام غیر همسان، یکی از روش‌های غیراخلاقی محسوب می‌شود که جهت جلوگیری از آن دستگاه‌های مسئول نظیر بانک مرکزی موظف شده‌اند نسبت به انتشار مشروح گزارش‌های اقتصادی برای افکار عمومی اقدام کنند.

اما از فروردین‌ماه امسال تا کنون، بانک مرکزی در یک اقدام کم‌سابقه، از انتشار گزارش‌های مربوط به وضعیت اقتصادی کشور و تورم خودداری کرده است و هر بار رییس بانک مرکزی با ارائه یک نوع آمار متفاوت، از کاهش رشد تورم خبر می‌دهد!

برای نمونه محمود بهمنی در 24 مرداد با اعلام کاهش روند تورم در تیر ماه نسبت به خردادماه، این افزایش نرخ را طی یک ماه در تیر نه دهم درصد اعلام کرد و از رسیدن تورم به 16 و سه دهم درصد خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمود بهمنی در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگو با بیان این‌که روند تورم کاهشی شده است، گفت:‌ خوشبختانه روند افزایشی نرخ تورم کاهش یافته و چیزی که ما به دنبالش بودیم محقق شده است. 

او افزود:‌ در ماه قبل نرخ تورم 1.2 درصد افزایش یافته بود اما در تیر ماه افزایش نرخ تورم به کمتر از یک درصد رسید.نرخ تورم خرداد ماه 15.4 درصد اعلام شده بود.

 اما وی در فاصله 20 روز از اظهار نظر قبلی خود، باز هم مدعی کاهش تورم شد و نرخ تورم مرداد نسبت به تیر را یک درصد اعلام نمود. 

رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه سالجاری را 17.3 درصد اعلام کرد و گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه هم از 21.1 درصد در تیرماه به 20.8 درصد در مرداد ماه کاهش یافته است.

به گزارش مهر، محمود بهمنی صبح امروز در بیست و دومین همایش بانکداری اسلامی که با عنوان تحول در نظام بانکی در حال برگزاری است، نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به مرداد ماه سال جاری را 17.3 درصد اعلام کرد و گفت: این نرخ در پایان سال گذشته 12.4 درصد و در پایان تیرماه 16.3 درصد بوده است 

بنابراین طبق محاسبات بسیار دقیق و فوق پیچیده جناب رییس کل بانک مرکزی، یا نه دهم از یک بیشتر است و یا کسانی که زحمت تهیه آمار برای جناب بهمنی را می‌کشند، قصد دارند با این نشانه‌ها بی‌اساس بودن تحلیل‌های جناب رییس کل بانک مرکزی در سفیدنمایی شرایط اقتصادی کشور را فاش کنند. 

به هر صورت بهتر است مسئولین بانک مرکزی در نظر داشته باشند گرچه تغییر در آمار و عددسازی می‌تواند یکی از شگردهای رایج در شرایط فعلی برای برخی باشد، اما حافظه افکار عمومی و رسانه‌ها به اندازه 20 روز هست تا بتواند حرف‌های قبلی و فعلی مسئولان را مقایسه کند و علاوه بر آنکه به توانمندی خارق‌العاده آنان در تغییر جدول ضرب و شمردن پی ببرد، از نبوغ مسئولان اقتصادی در مقایسه اعداد و استفاده جددید از علامت‌های کوچتر و بزرگتر به حیرت بیفتد.

 

تعداد بازدید : 733

ثبت نظر

ارسال