Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 56 دقیقه

900 تومان قیمت تمام شده بنزین در ایران/ احتمال خلع ید برخی پیمانکاران داخلی

900 تومان قیمت تمام شده بنزین در ایران/ احتمال خلع ید برخی پیمانکاران داخلی

وزیر نفت قیمت تمام شده یک لیتر بنزین در ایران را 900 تومان عنوان کرد و از احتمال خلع ید برخی از پیمانکاران ضعیف داخلی از طرحهای توسعه صنایع نفت و گاز خبر داد

جمعه 3 اردیبهشت 1400 ساعت 12:38

وزیر نفت قیمت تمام شده یک لیتر بنزین در ایران را 900 تومان عنوان کرد و از احتمال خلع ید برخی از پیمانکاران ضعیف داخلی از طرحهای توسعه صنایع نفت و گاز خبر داد و گفت: بنزین تولیدی در واحدهای پتروشیمی که از نوع سوپر با عدد اکتان 100 است، اصلا وارد پایتخت نشده است.

سید مسعود میرکاظمی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و خودکفایی از واردات بنزین ذخایر استراتژیک این فرآورده نفتی در حال افزایش است، گفت: از بهمن ماه امسال بهره برداری از طرحهای جدید پالایشگاهی به منظور افزایش ظرفیت تولید بنزین اغاز می شود که پیش بینی می شود تا نیمه سال اینده نیازی به تولید بنزین در صنایع پتروشیمی نباشد.

وزیر نفت با اعلام اینکه در چهار هفته نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه ها متوسط مصرف روزانه بنزین ایران از 66 به حدود 52 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است، تصریح کرد: متوسط مصرف گازوئیل در بخش حمل و نقل هم در این مدت از 54 به 42 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

 این عضو کابینه دولت درباره میزان صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف حاملهای مختلف انرژِی توضیح داد: هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین در بازار فوب خلیج فارس بیش از 700 تومان به ازای هر لیتر است که با محاسبه هزینه حمل، بارگیری، تخلیه، انتقال، توزیع، عرضه و مالیات بر ارزش افزوده قیمت تمام شده هر یک لیتر بنزین به 900 تومان افزایش می یابد.

 وی با تاکید بر اینکه پیش بینی می شود بهمن ماه امسال با کاهش سهمیه بنزین و گازوئیل حمایتی خودروها مصرف فرآورده های نفتی کاهش بیشتری یابد، اظهار داشت: از سوی دیگر همزمان با کاهش مصرف بنزین تولید پالایشگاهی این فرآورده نفتی تا پایان سال اینده 30 میلیون لیتر در روز افزایش می یابد.

رئیس ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت میزان کل یارانه اختصاصی به حاملهای انرژی را تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها 80 هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرد و افزود: 40 درصد این یارانه ها در بخش خانگی و مابقی آن به بنگاههای اقتصادی اختصاص می یافت.

رئیس اوپک با بیان اینکه هم اکنون با وجود افزایش قیمت فرآورده های نفتی و گاز هنوز فاصله قابل توجه ای با قیمتهای جهانی و منطقه ای وجود دارد، بیان کرد: در شرایط فعلی قیمت هر متر مکعب گاز در داخل کشور یک ششم نرخ بین المللی و صادراتی این حامل انرژی است.

وی با اشاره به تدوین و توزیه بسته های حمایتی سوخت در بخش صنایع و حمل و نقل، تاکید کرد: ورود تکنولوژی های جدید، کاهش تولید ضایعات، افزایش بهره وری و صرفه جویی در مصرف انرژی از مهمترین اهداف اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است.

تعداد بازدید : 646

ثبت نظر

ارسال