Fa En جمعه 28 اردیبهشت 1403 ساعت 8 و 12 دقیقه

توپولوف‌ها نرفته برمي‌گردند؟

 توپولوف‌ها نرفته برمي‌گردند؟

یکشنبه 25 اردیبهشت 1390 ساعت 21:25

اين روزها اگرچه توپولوف‌ها از آسمان كشور خداحافظي كرده‌اند اما گويا هنوز به كلي فراموش نشده‌اند و هر از چندگاهي اظهاراتي درباره‌شان شنيده مي‌شود. روزي استفاده از آنها براي حمل بار و يك روز خريد مدلي ديگر از آنها مطرح مي‌شود و اين يعني توپولوف‌ هرگز فراموش نمي‌شوند. پس از حدود شش سال بازهم صحبت از خريد توپولوف 204 به ميان آمده است، هواپيمايي كه توسط مسوولان روسي نيز مورد نقد قرار گرفته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حدود شش سال پيش صحبت خريد توپولوف 204 توسط شركت هواپيمايي ايران اير تور مطرح و قرارداد خريد منعقد شد اما مسائل اجرايي اين قرارداد با مشكل روبه‌رو شد و پاي توپولوف 204 به ناوگان هوايي كشور باز نشد.

ظاهرا علت لغو اين قرارداد استفاده از فناوري‌هاي آمريکايي در ساخت توپولوف 204 بوده است که بر اساس تحريمهاي يکجانبه آمريکا در قبال ايران، نبايد به ايران ارسال شوند.

اين در حالي‌ است كه حسين حبيبي اهزون ـ معاون استاندارد پرواز سازمان هواپيمايي كشوري ـ درخواست شركتهاي بهره‌بردار ايراني را براي خريد هواپيماهاي مسافربري توپولوف 204 از روسيه رد كرده است.

وي درباره اخبار منتشر شده از سوي يك مقام روس مبني بر احتمال فروش هواپيماي توپولوف 204 به ايران گفت: تاكنون هيچ درخواستي از سوي شركتهاي بهره بردار ايراني مبني بر به كارگيري اين نوع هواپيماي مسافربري نداشته‌ايم و موضوع تقاضاي خريد اين هواپيماها از سوي ايران صحت ندارد.

در اين راستا علي نيكزاد- سرپرست وزارت راه و ترابري - كه يك‌شنبه هفته گذشته در حاشيه جلسه هيات دولت از خريد توپولوف اظهار بي‌اطلاعي كرده بود، روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام كرد در سفر رييس‌جمهوري روسيه توافق شده بود كه پنج فروند هواپيماي 204 از روسيه خريداري شود كه به دنبال توافقاتي براي تحقق اين مساله هستيم.

اما حبيبي اهزون معتقد است: هواپيماهاي توپولف 204 از سوي رييس جمهوري روسيه نيز مورد انتقاد قرار گرفته است و سازمان هواپيمايي كشوري برحسب وظايف قانوني پيش از صدور مجوز ورود هر نوع هواپيما به ناوگان هوايي ايران به پيشينه خدمات فني هواپيما توجه خواهد كرد.

به گفته وي نحوه ارائه خدمات يك نوع هواپيما به مسافران هوايي و همچنين امكانات فني از اولويتهاي تصميم‌گيري براي ورود هواپيماهاي جديد به ناوگان هوايي كشور است.

در اين راستا اعلام شده كه سازمان هواپيمايي كشوري به هيج‌وجه از موضوع (ايمني) در صدور مجوز پرواز به هواپيماي مسافري كوتاه نمي‌آيد و تامين امنيت جان مسافران، مهمترين شاخص در تصميم‌گيري اين سازمان محسوب مي‌شود.

عده‌اي از كارشناسان بر اين عقيده‌اند كه در حالي كه رئيس‌جمهوري روسيه از کيفيت پايين هواپيماهاي ساخت اين کشور به شدت انتقاد و ابراز تاسف كرده كه حتي درباره‌ي جديدترين هواپيماهاي ساخت روسيه نيز حرف و حديثهايي وجود داشته و گفته مي‌شود اين هواپيماها هم دچار مشكل و نقص هستند، خريد توپولوف از روسيه كار درستي نباشد.

به گزارش بنانیوز به نقل از ایسنا، از سوي ديگر علاوه بر حساسيت عمومي به‌وجود آمده در اين زمينه وقت و هزينه بسياري براي خروج توپولف‌هاي 154 از ناوگان هوايي كشور كه سوانح بسياري را رقم زدند صرف شد و بهتر است براي بهبود وضعيت ناوگان هوايي كشور و نوسازي آن به فكر چاره اساسي باشيم و اقدام به خريد هواپيماهايي نكنيم كه از سوي مسوولان كشور سازنده و بويژه مقامات عاليرتبه آن مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

تعداد بازدید : 975

ثبت نظر

ارسال