Fa En یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ساعت 12 و 59 دقیقه

چطور نارضایتی مردم ایراد ندارد ولی سوال از رئیس جمهور ایراد دارد؟

  چطور نارضایتی مردم ایراد ندارد ولی سوال از رئیس جمهور ایراد دارد؟

سه شنبه 14 تیر 1390 ساعت 22:5

یکی از امضا کنندگان طرح سوال از رئیسجمهور تاکید کرد که با فکر این طرح را امضا کرده و حاضر به پس گرفتن امضایش نیست.
پس از آنکه طرح سوال از رئیس
جمهور با امضای 100 نماینده تقدیم هیات رئیسه مجلس شد، برخی نمایندگان حامی دولت، در اظهارنظرهای خود این کار را بر خلاف مصالح نظام و حتی نصایح مقام معظم رهبری خواندند.

سیدرضا اکرمی نماینده تهران که از امضاکنندگان این طرح است را در ادامه بخوانید.

برخی نمایندگان حامی دولت بر این باورند که پیگیری طرح سوال از رئیسجمهور در موقعیت کنونی کشور، صحیح نیست و حتی بر خلاف توصیههای مقام معظم رهبری است که همواره بر تعامل با دولت تاکید دارند. به عنوان یکی از امضا کنندگان این طرح، نظرتان در قبال این انتقادات چیست؟

این حرفها صد در صد اشتباه است و گویندگانش هم در اشتباه هستند. مجلس شورای اسلامی، مجلس قانونی و قانون گذاری است. طرح سوال از رئیسجمهورهم موضوعی است که هم در قانون اساسی، هم در قانون عادی و هم در آیین نامه داخلی مجلس به آن تصریح شده و روش سوال از رئیسجمهور در تمامی آنها تشریح شده است.

این را هم به شما بگویم که چیزی که طبق قانون باشد، نه رهبری مانع آن میشوند و نه صحیح است که کس دیگری هم در مقابل قانون بایستد.

ولی مخالفان معتقدند که سوال از رئیسجمهور در موقعیت حساس کنونی منطقه به مصلحت نظام و کشور نیست و اختلافات درونی را عیان میکند.

یه زمانی از طرح سوال از رئیس جمهور، ما دنبال مچ گیری و تشنجایم و یه زمانی دنبال اجرای قانونیم. در حال حاضر ما به دنبال اجرای قانونیم. وقتی مرتب به دلیل مسائل مختلف به رئیسجمهور تذکر میدهیم و ایشان اعتنایی نمیکند، ناگزیریم که سوال کنیم تا پاسخ دهند. مثلا اینکه ایشان باید به مجلس پاسخ دهد که چرا پول یک میلیارد یارانه اتوبوس و مترو تهران را که مجلس در سال 88 مصوب کرد، را نمیدهد که مسئولانش مجبور شوند قیمت بلیطها را بالا ببرند و نارضایتی مردم بالا برود؟ ما این روزها را پیش بینی کرده بودیم که چنین بودجهای تصویب کردیم. چرا دولت به دوراندیشیهای مجلس و مصوباتش وقعی نمینهد؟

اصلا چطور نارضایتی مردم از بروز چنین وضعیتی ایراد ندارد ولی سوال از رئیسجمهور ایراد دارد؟ ما مودبانه، محترامانه و حکیمانه از آقای رئیسجمهور پاسخ میخواهیم که چرا قوانین مصوب مجلس در چند سال اخیر اجرا نشده است؟ چرا بیخود برخی میگویند که این سوال و جواب مصلحت نظام نیست؟ اتفاقا صدر در صد به مصلحت نظام است.

برخی گمانهزنیها در خصوص کم شدن امضاهای این سوال چقدر صحت دارد؟

نمیدانم. الان که مجلس تعطیل است و من از تلاشهای آنها برای بازپسگیری امضاها خبر ندارم. اما من خودم فکر کرده، این طرح را امضا کردم و اصلا هم آن را پس نمیگیرم.

به گفته آقای مطهری بر اسا آییننامه داخلی مجلس، سوال از رئیسجمهور اصلا نیازی به رای گیری ندارد. با این حساب اگر نمایندگان از پاسخهای رئیسجمهور قانع نشوند، تکلیف چیست؟

در این صورت موارد تخلف رئیسجمهور ارسال میشود به قوه قضاییه. در این مورد هم مثل گزارشات کمیسیون اصل نود، عمل میشود که شکایات را بررسی و گزارش آن را به دستگاه قضا میفرستند.

اما گزارشات کمیسیون اصل نود هم نیاز به رای گیری در صحن علنی دارند. راستی چرا برای گزارش این کمیسیون درباره تخلف دولت در تشکیل وزارت ورزش که حتی به سوء استفاده از مسئولیت از سوی رئیسجمهور هم اشاره شده بود، رای گیری نشد؟

نمیدانم چرا رای گیری نشد. اما روال این است که در مواردی که اشکالی محرز است، آن را ره قوه قضاییه ارجاع دهیم.

تعداد بازدید : 982

ثبت نظر

ارسال