Fa En شنبه 6 مرداد 1403 ساعت 9 و 43 دقیقه

رونمایی از یک ماده جدید و جذاب برای بدنه لپ‌تاپ‌ها

سرآلومینیوم؛ ترکیب سرامیک و آلومینیوم

رونمایی از یک ماده جدید و جذاب برای بدنه لپ‌تاپ‌ها

باشگاه آلومینیوم: لپ‌تاپ‌ها به عنوان کامپیوترهای همراه ما همیشه در معرض برخورد با اجسام دیگر هستند و به همین خاطر مقاومت بدنه آنها از مهمترین مواردی است که باید هنگام خرید مدنظر قرار گیرد. با وجود اینکه این روزها پلاستیک‌ها و فلزات اصلی‌ترین مواد سازنده بدنه لپ‌تاپ‌ها هستند، ماده جدیدی به نام سرآلومینیوم معرفی شده که می‌تواند به نوعی آینده این صنعت باشد؛ ماده‌ای سبک‌تر، محکم‌تر و جذاب‌تر از هر ماده دیگر پیش از خود برای بدنه لپ‌تاپ‌ها.

شنبه 19 خرداد 1403 ساعت 9:59

سرآلومینیوم چیست؟

باشگاه آلومینیوم- یکی از اخبار جالب توجهی که در خلال رویداد کامپیوتکس مخابره شده مربوط به ماده جدیدی برای ساخت بدنه لپ‌تاپ‌هاست. به گزارش The Register، این ماده که سرآلومینیوم یا Ceraluminum نام دارد، از یک سو شبیه سفال است و از سوی دیگر خواصی مانند فلزات دارد.

خبرنگار این رسانه در گزارش خود با اشاره به فرآیندی به نام «آنودایزینگ» که طی آن ماده‌ای به سطح فلز متصل می‌شود، این حدس را مطرح کرده که احتمالاً فرآیند ساخت سرامالومینیم شبیه به آن باشد. نماینده‌ی ایسوس در پاسخ به آن گفته که این حدس چندان هم اشتباه نیست، اما فرآیند «سرامالومینیم‌سازی» (چه کلمه عجیبی!) بسیار پیچیده‌تر است.

این ماده تنها در پنل پشتی صفحه‌ی نمایش زنبوک 16 به کار رفته است؛ پنلی که در حمل‌ونقل‌های متعدد، مستعد خش افتادن است. دلیل محدود ماندن استفاده از سرامالومینیم به این بخش، توضیح داده نشد.

با لمس و فشار دادن پنل سرامالومینیمی زنبوک S 16، حس پلاستیکی بودن القا می‌شد. همچنین، ضربه زدن به آن با ناخن، صدایی شبیه به ضربه زدن به صفحه‌ی پیشخوان آشپزخانه‌ی باکیفیت (به جای صدای زنگ‌مانند برخورد ناخن با ظروف چینی یا صدای کلیک فلز) ایجاد می‌کرد.

سرامالومینیم، برخلاف مواد دست‌نیافتنی یا صرفاً تبلیغاتی، در دسترس است و هم‌اکنون می‌توان لپ‌تاپ 16 اینچی زنبوک را سفارش داد، هرچند تاریخ دقیق تحویل آن مشخص نیست.

فرآیند تولید سرآلومینیوم

همانطور که عنوان شد، به گفته‌ی ایسوس، سرامالومینیم حاصل تلاش چهارساله‌ی این شرکت برای "تبدیل آلومینیوم به سرامیک های‌تک" است. فرآیند تولید این ماده پیچیده به نظر می‌رسد و شامل غوطه‌ور کردن ورقه‌ای آلومینیوم در آب داغ و سپس ترکیب آن با عنصری سرامیکی ناشناخته است. این فرآیند منجر به ایجاد سطحی با خال‌های ریز می‌شود که شباهتی به سفال دارد.

ویژگی‌های Ceraluminum

ایسوس مدعی است که سرامالومینیم دارای ویژگی‌های زیر است:

  • استحکام: این ماده به مراتب سخت‌تر از آلومینیوم است و در برابر خط و خش مقاوم‌تر است.
  • سبکی: سرامالومینیم از آلومینیوم سبک‌تر است و به همین دلیل می‌توان از آن در ساخت لپ‌تاپ‌های باریک‌تر و سبک‌تر استفاده کرد.
  • هدایت حرارتی بالا: این ماده می‌تواند گرما را به طور موثرتری دفع کند و به خنک ماندن لپ‌تاپ کمک کند.
  • زیبایی: سرامالومینیم ظاهری جذاب و منحصر به فرد دارد که می‌تواند لپ‌تاپ را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز کند.

کاربردهای سرآلومینیوم

در حال حاضر، سرامالومینیم فقط در پنل پشتی صفحه‌ی نمایش زنبوک S 16 به کار رفته است. ایسوس هنوز اعلام نکرده که آیا قصد دارد از این ماده در محصولات دیگر خود نیز استفاده کند یا خیر.

معایب و قیمت Ceraluminum

هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد معایب سرامالومینیم منتشر نشده است. قیمت سرامالومینیم به طور دقیق مشخص نیست، اما به احتمال زیاد از آلومینیوم گران‌تر خواهد بود.

جمع‌بندی

سرامالومینیم ماده‌ی جدید و نوآورانه‌ای است که می‌تواند مزایای متعددی را برای لپ‌تاپ‌ها به ارمغان بیاورد. با این حال، هنوز برای قضاوت نهایی در مورد این ماده و کاربردهای آن در بلندمدت زود است. فارغ از ویژگی‌ها یا کاستی‌های این ماده، ایسوس توانسته با استفاده از آن، لپ‌تاپی به ضخامت تنها 1.1 سانتی‌متر و وزن 1.5 کیلوگرم تولید کند. این وزن با مک‌بوک ایر 15 اینچی برابری می‌کند اما کمی از آن باریک‌تر است.

استفاده از محفظه بخار با ضخامت تنها 0.7 میلی‌متر به باریک‌تر شدن این لپ‌تاپ کمک کرده است. همچنین، ایده‌های دیگر مدیریت گرما، از جمله شبکه‌ی هندسی با سوراخ‌های ریز متعدد به جای فن‌های بزرگ‌تر، به خنک ماندن دستگاه در مصرف 28 وات کمک می‌کند.

این لپ‌تاپ از پردازنده‌های Ryzen AI 3000 با واحد پردازش عصبی 50 TOPS استفاده می‌کند که دیروز در COMPUTEX معرفی شدند. نسخه‌ی پایه با پردازنده‌ی Ryzen 9 365، 24 گیگابایت رم و قیمتی معادل 1399 دلار به فروش خواهد رسید.

منبع: شهر سخت‌افزار

تعداد بازدید : 443

ثبت نظر

ارسال