Fa En شنبه 6 مرداد 1403 ساعت 13 و 22 دقیقه

رشد و توسعه صنعت بازیافت ازبکستان در گرو سرمایه‌گذاری خارجی

رشد و توسعه صنعت بازيافت ازبكستان در گرو سرمايه‌گذاري خارجي

باشگاه آلومینیوم: سرمایه‌گذاری در صنعت بازیافت می‌تواند به صرفه‌جویی در مصرف منابع طبیعی کمک بزرگی کند.

دوشنبه 21 خرداد 1403 ساعت 9:41

به گزارش باشگاه آلومینیوم، می‌توان گفت استفاده از فرآیند بازیافت هم به محیط زیست کمک می‌شود و هم ازنظر اقتصادی فرآیندی مقرون‌به‌صرفه است. در بحث بازیافت باید گفت عناصر مختلفی در این مبحث مورد توجه قرار می‌گیرند، برای مثال مدیریت سیستم جمع‌آوری ضایعات از جمع‌آوری تا مرتب‌سازی و فرآوری، همگی زیرمجموعه فرآیند بازیافت قرار خواهند داشت، درصورتی‌که سرمایه‌گذاری مناسب در عرصه بازیافت منتهی به بهبود و ارتقای هرکدام از مراحل فوق خواهد شد. علاوه بر موارد ذکرشده، افزایش سرمایه‌گذاری در این عرصه برای محیط زیست و سلامتی نیز مناسب‌تر خواهد بود.

کشور ازبکستان در میان کشورهایی است که فرصت‌های سرمایه‌گذاری فراوانی دارد. طی شش سال گذشته، 60 میلیارد دلار (55.7 میلیارد یورو) سرمایه خارجی وارد این کشور شده است. تنها در سال گذشته تولید ناخالص داخلی این کشور، ‌6 درصد رشد داشته و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که کشور ازبکستان بیش از پیش سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب نماید.

درحال‌حاضر یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فعال در ازبکستان با توجه به اولویت آن، جذب سرمایه‌گذار در صنعت بازیافت، مخصوصاً بازیافت فلزاتی نظیر آلومینیوم است. با توجه به تولید اندک آلومینیوم در این کشور، بازیافت گزینه‌ای مناسب برای تأمین نیازهای این کشور به‌شمار می‌آید و سرمایه‌گذاری 30 میلیون دلاری در این راستا پیش‌بینی می‌شود.

ازبکستان 35 میلیون نفر جمعیت دارد که روزانه 7 میلیون تن ضایعات تولید می‌کنند. علیرغم فعال‌بودن حدود 300 شرکت بازیافت در این کشور و بازیافت 1.8 میلیون تن ضایعات، هنوز پتانسیل برای افزایش سرمایه‌گذاری در این زمینه وجود دارد.

قرار است 40 واحد جدید جداسازی و مرتب‌سازی و 437 پایگاه جدید جمع‌آوری ضایعات تا سال 2025 راه‌اندازی شوند. در این بین یک‌دهم پایگاه‌های جمع‌آوری و 5 واحد جداسازی به ضایعات آلومینیومی اختصاص خواهد یافت.

تعداد بازدید : 397

ثبت نظر

ارسال