Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 23 و 45 دقیقه

تقاضای آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی افزایش یافته است

تقاضای آلومینیوم در صنایع پایین‌دستی افزایش یافته است

باشگاه آلومینیوم: بازار آلومینیوم در صنایع پایین‌دست می‌تواند نیاز داخل را تامین و حتی فراتر از آن نیز اقدام به صادرات کند. یکی از این بازارهای پایین‌دستی آلومینیوم، بازار فویل آلومینیوم است که محصولات آنها راهی کشورهایی چون عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و روسیه شده است.

دوشنبه 23 فروردین 1400 ساعت 15:57

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای اقتصاد، شرکت آلومینیوم پارس به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کویل، ورق و فویل آلومینیومی در کشور، بیش از ۶۰ درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کند. یکی از ویژگی‌های مهم این شرکت آلومینیومی، تنوع در محصولات است، چراکه این شرکت محصولات مختلفی همانند انواع کویل و ورق ساده و رنگی در آلیاژ، ابعاد و ضخامت‌های مختلف، کویل و ورق لامینه ‌شده با پوشش پی‌وی‌سی در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف، انواع فویل آلومینیومی برای مصارف صنعتی، ظروف یکبار مصرف و مصارف خانگی، انواع فویل و لامینه چاپی و ساده برای مصارف مختلف از قبیل بسته‌بندی، آبمیوه، موادغذایی، دارویی، دخانیات و عایق‌بندی را در سبد محصولات خود دارد.

افزایش ۱۵ درصدی تولید

آلومینیوم پارس سال گذشته توانست با تمام ظرفیت کار کند و نسبت به سال ۱۳۹۸با افزایش تولید همراه بوده است. افشین مقتدر، قائم‌مقام مدیرعامل آلومینیوم پارس درباره عملکرد این شرکت در سال ۱۳۹۹ عنوان کرد: آلومینیوم پارس در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ با افزایش ۱۵درصدی تولید همراه شده است.

مقتدر همچنین با اشاره به ظرفیت این واحد تولید فویل آلومینیوم عنوان کرد: این واحد با تمام ظرفیت خود کار کرده است؛ ظرفیت اسمی کارخانه آلومینیوم پارس ۲۴هزار تن در سال است که در سال گذشته به تولید ۲۳ هزار و ۶۰۰ تن دست یافته است. وی با اشاره به نیاز کشور به فویل آلومینیوم عنوان کرد: به دلیل افزایش بسته‌بندی آب معدنی و محصولات لبنی، میزان مصرف و تقاضای فویل آلومینیوم رو به افزایش است. حتی میزان صادرات به کشورهایی همچون عراق، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و روسیه نیز افزایش یافته است. البته باید توجه داشت که میزان واردات فویل آلومینیوم نیز به نوبه خود افزایش یافته است.  قائم مقام مدیرعامل آلومینیوم پارس با تاکید بر این موضوع که میزان تقاضا افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: ما امسال به فکر افزایش ظرفیت خود هستیم و قصد داریم که تجهیزات و خط تولید خود را افزایش دهیم و تا سال ۱۴۰۱ به میزان ۲ تا ۳هزار تن به تولید خود اضافه کنیم.

مقتدر در ادامه با اشاره به وضعیت بازار در سال پیش‌رو عنوان کرد: البته باید توجه داشت که هنوز افزایش قیمت انرژی و دستمزد عملیاتی نشده است و باید منتظر بمانیم که طی یکی دو ماه آینده نسبت به این موضوع بازار چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.

مشکلات تولیدکنندگان

قائم مقام مدیرعامل آلومینیوم پارس با اشاره به نحوه محاسبه حقوق ورودی گمرک و تاثیر آن بر بازار عنوان کرد: البته باید به این موضوع توجه داشت که همچنان حقوق ورودی گمرک با دلار ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود و اگر نرخ این دلار به قیمت دلار سنایی تبدیل نشود، واردات توجیه پیدا می‌کند و این موضوع می‌تواند به ضرر تولیدکننده داخلی تمام شود.

مقتدر در ادامه توضیح داد:‌ در حقیقت این موضوع می‌تواند به ضرر تمام تولیدکنندگان تمام شود و با تغییر نکردن حقوق ورودی گمرک میزان ثبت سفارش برای واردات بیشتر می‌شود. البته هرچند ممکن است که با تغییر نرخ دلار حقوق ورودی گمرک، اندکی بازار با تورم روبه‌رو شود، اما با این روند قواعد اقتصادی به‌درستی اعمال خواهد شد. در این راستا نیز حتی مجلس شورای اسلامی اعتراض‌های خود را ابراز کرده و جلسه‌ها برگزار کرده است تا نرخ ارز حقوق ورودی گمرک نیز با ارز سنایی محاسبه شود. مقتدر در پاسخ به این پرسش که آیا با این روند بازار گنجایش تورم بیشتر را دارد، عنوان کرد: بدون این روند نیز پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تورم سال ۱۴۰۰ بیش از سال ۱۳۹۹ خواهد شد و تاثیر این امر چندان چشمگیر نخواهد بود.

وی همچنین به موضوع مالیات ارزش افزوده اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکل حقوق ورودی، موضوع دیگر، مالیات ارزش‌افزوده است که همیشه به میزان ۹ درصد برای تولیدکنندگان در نظر گرفته می‌شود که این ۹درصد برای تمامی تولیدکنندگان با نرخ ارز سنایی محاسبه می‌شود، اما برای واردکنندگان با ارز ۴۲۰۰ محاسبه می‌شود. حتی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. درحالی‌که ادامه این روند جز اینکه زمینه واردات را بیشتر خواهد کرد و به ضرر تولیدکنندگان خواهد بود، نتیجه دیگری به همراه نخواهد داشت.

تعداد بازدید : 1038

ثبت نظر

ارسال