Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 20 و 10 دقیقه

بازار فلزات در انتظار سویه جدید کرونا

بازار فلزات در انتظار سويه جديد كرونا

باشگاه آلومینیوم: با مطرح‌شدن شیوع سویه جدیدی از ویروس کرونا طی چند هفته گذشته، بازارهای جهانی و از آن جمله بازار فلزات تحت‌تأثیر این خبر قرار گرفته‌اند.

چهارشنبه 10 آذر 1400 ساعت 12:3

به گزارش باشگاه آلومینیوم، کارشناسان سازمان جهانی بهداشت پس از برگزاری نشستی غیرعلنی در روز جمعه 5 آذرماه برای بررسی اطلاعات دریافتی درباره سویه جدید کشف‌شده از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی با نام "او میکرون (Omicron)"، اظهار داشتند که این ویروس در طبقه ویروس‌های "نگران‌کننده" قرار دارد. طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت ممکن است "او میکرون" سریع‌تر از سایر سویه‌های ویروس کرونا گسترش یابد.

پیداشدن گونه جدیدی از ویروس کرونا در قاره آفریقا نگرانی‌های زیادی را بوجود آورده است، چراکه به‌گفته‌ی متخصصین بیماری‌های عفونی، این سویه جدید "خطرناک‌ترین" سویه‌ای است که از این بیماری مشاهده شده است. کارشناسان بهداشت عمیقاً نگران قابل انتقال بودن نوع او میکرون هستند چراکه دارای یک صورت غیرعادی از جهش‌ها بوده و مشخصات متفاوتی با سایر گونه‌های نگران‌کننده دارد.

همزمان با نشر این خبر، بسیاری از واحدهای تولید فلزات در آفریقا و از آن جمله آلومینیوم، تحت‌تأثیر قرار گرفته و موقتاً برنامه‌ریزی برای کاهش نیرو را صورت داده‌اند. تولید بوکسیت به‌عنوان ماده اولیه تولید آلومینیوم نیز تحت‌تأثیر این خبر با مشکلاتی روبرو گردید. به‌گزارش رویترز تولید بوکسیت طی دو هفته اخیر با اختلال مواجه شده و پیش‌بینی می‌شود تأثیر قابل‌توجه آن در سال 2022 مشخص گردد.

براساس تازه‌ترین گزارش‌ها، موارد ابتلا به سویه جدید در آفریقای جنوبی، بوتسوانا، اسرائیل، ‌بلژیک و هنگ‌کنگ شناسایی شده و چند کشور ازجمله انگلیس، اسرائیل، مراکش و ایتالیا ورود مسافران از آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه را ممنوع اعلام کرده‌اند.

همچنین کشورهای اتحادیه اروپا نیز به‌سرعت سفرهای هوایی از جنوب آفریقا را متوقف کرده‌اند.

تصمیمات اولیه اتخاذشده در بازار فلزات تا مشخص‌شدن جایگاه و شدت سویه "او میکرون" ادامه خواهد داشت. اگر سویه جدید به اندازه‌ای که تصور می‌شود تهاجمی نباشد، می‌توان انتظار داشت که قیمت فلزات افت چشمگیری نداشته باشند اما درصورتی‌که سویه جدید بسیار تهاجمی عمل کرده و به واکسن مقاوم باشد، آنگاه بازارها شاهد ریزشی بسیار سهمگین مشابه ریزش دو سال قبل خواهند بود.

براساس مشاهدات بازار طی دو هفته گذشته یکی از علل ریزش قیمت آلومینیوم، همان شوک اولیه شیوع بیماری کرونا بوده است. درصورت تأیید و تداوم شیوع سویه او میکرون، بازار این فلز نیز به حالت دو سال قبل یعنی 2000 دلار (تن) باز خواهد گشت.

تعداد بازدید : 895

ثبت نظر

ارسال