Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 20 و 50 دقیقه

مدیرعامل شرکت ماهد آلومینیوم:

در نیمه نخست سال جاری، شاهد نوسانات زیادی در بازار بودیم

در نیمه نخست سال جاری، شاهد نوسانات زیادی در بازار بودیم

باشگاه آلومینیوم: تقاضا برای پروفیل‌های آلومینیومی در 6 ماه ابتدایی سال جاری، از بی‌ثباتی قابل‌توجهی برخوردار بود؛ به‌طوری‌که در یک مقطع زمانی شاهد افزایش سفارش و در بازه زمانی دیگر، شاهد رکود قابل‌توجه تقاضا بودیم.

سه شنبه 29 مهر 1399 ساعت 6:50

به‌گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، عباس احمدی مدیرعامل شرکت ماهد آلومینیوم اظهار داشت: شرکت ماهد آلومینیوم در سال 1386 در زمینی به مساحت 7500 مترمربع واقع در شهرک صنعتی خیرآباد اراک با پنج نیرو فعالیت خود در زمینه تولید مقاطع آلومینیوم و ریخته‌گری آغاز کرد. این مجموعه از سال 1395 در زمینه تولید در، پنجره و پروفیل آلومینیومی، انواع متعلقات و یراق‌آلات، شمش و بیلت آلیاژی و همچنین ساخت نمای ساختمان فعال شد.

وی افزود: در 6 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، شاهد بی‌ثباتی‌های فراوانی بوده‌ایم. به‌‌عنوان مثال، طی 10 روز قیمت شمش آلومینیومی تا 100 درصد افزایش داشت. این وضعیت به‌‌شدت برای تولیدکنندگانی که از شمش آلومینیومی به‌عنوان ماده اولیه برای تولید محصولات آلومینیومی استفاده می‌کنند، باعث ایجاد بحران و ضررهای مالی بسیار زیادی شده است.

مدیرعامل ماهد آلومینیوم در ارتباط با تأثیرگذاری کرونا بر بازار پروفیل آلومینیومی، بیان کرد: آینده بازار پروفیل‌های آلومینیومی، رابطه مستقیمی با شیوع کرونا ندارد. تنها از این منظر که به‌دلیل افت چرخه‌های اقتصادی و ایجاد مشکل در تأمین نقدینگی، عواقب و تبعات آن بازار پروفیل آلومینیومی را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد زیرا تمامی این چرخه‌‌ها به‌‌صورت زنجیر به‌هم متصل هستند.

احمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص میزان عرضه و تقاضا در بازار پروفیل‌های آلومینیومی، اذعان کرد: میزان عرضه و تقاضا به‌شکل چشمگیری متفاوت‌تر از سال گذشته است. به‌‌طوری‌که در یک بازه زمانی تقاضا بسیار افزایش پیدا کرد و بعد از گذشت مدت کوتاه، شاهد رکود قابل‌توجه آن بودیم. در طی سال‌های فعالیت این شرکت، به‌‌ندرت این اتفاق رخ داده است.

وی تأکید کرد: عمده‌ترین مشکلات کنونی که برای ما و بسیاری از تولیدکنندگان و فعالان صنعت آلومینیوم و پروفیل به‌وجود آمده است، در ابتدا افزایش مهارگسیخته قیمت‌ ارز و پیرو آن افزایش قیمت مواد اولیه موردنیاز برای تولید محصولات آلومینیومی است. این معضل باعث عدم تأمین نقدینگی در منابع مالی همه شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌شود و هیچ‌کس مسئولیتی برعهده ندارد تا برای حل آن تدبیری بیاندیشد. در مرحله بعد، عدم عرضه به ‌موقع مواد اولیه در بورس کالا نیز باعث به‌وجود آمدن چالش‌های فراوان شده است. همچنین نرخ بالای قیمت تمام‌شده تسهیلات و فرآیند دریافت تسهیلات از سوی بانک‌ها نیز تولیدکنندگان را به‌‌سختی کشانده و نه‌‌تنها خدماتی ارائه نشده، بلکه هر روز چرخ تولید سنگین‌تر می‌چرخد و رونقی حاصل نمی‌شود تا بتوانیم ضررهایی را که به‌‌واسطه تعطیلی‌های پی‌درپی متحمل شده‌ایم را به‌‌نوعی جبران کنیم. دولت نیز هیچ کمکی در جهت رونق تولید نمی‌کند و تنها با سخت‌گیری در دریافت مالیات، موجب ایجاد موانعی در مسیر تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت ماهد آلومینیوم با اشاره به تأثیرگذاری تحریم‌های اخیر بر فعالیت شرکت ماهد آلومینیوم، خاطرنشان کرد: درواقع، تحریم‌ها محرک اصلی مشکلات ایجادشده در تمام سطوح تولید بوده است که این مشکلات شامل تأمین مواد اولیه، نوسانات ارز، ناتوانی در خرید ماشین‌آلات به‌روز و نوین موردنیاز، وجود مشکلات عدیده در انتقال ارز در مبادلات تجاری و ... می‌شود.

احمدی درخصوص برنامه توسعه‌ای شرکت ماهد آلومینیوم تأکید کرد: در سال جدید، در راستای افزایش کمیت و کیفیت محصولات، این مجموعه نسبت به نوسازی و بازسازی در حد توان برنامه‌ریزی‌هایی را در دستورکار خود قرار داده که اگر شرایط روند بهبود را طی کند، به‌‌زودی می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های خود را که برای مدت‌زمان مشخص طراحی کرده‌ایم جامه عمل بپوشانیم.

تعداد بازدید : 1537

ثبت نظر

ارسال