Fa En شنبه 1 اردیبهشت 1403 ساعت 15 و 14 دقیقه

رشد 30 درصدی نرخ پایه آلومینیوم

رشد 30 درصدی نرخ پایه آلومينيوم

باشگاه آلومینیوم: درحالی فصل تابستان به پایان رسید که افزایش نرخ ارز نیمایی برای رسیدن به دلار آزاد، رشد قیمت‌های پایه فلزات در رینگ بورس کالا را به‌دنبال داشت. البته این موضوع از شدت رقابت برای خرید این محصولات کاست اما افزایش قابل توجه در قیمت پایه، عاملی جهت بالا رفتن ارزش معاملات بود که همین موضوع تبدیل به معضلی برای تولیدکنندگان شد. اگرچه تولیدکنندگان محصولات نهایی رشد نرخ مواد اولیه را در بهای محصولات منعکس می‌کنند اما افزایش نیاز به نقدینگی برای خرید مواد اولیه آنها را با چالش روبه‌رو می‌کند.

چهارشنبه 2 مهر 1399 ساعت 15:45

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از دنیای اقتصاد، در آخرین هفته از شهریور ماه، رینگ معاملاتی بورس کالا شاهد عرضه 7700 تن شمش و بیلت آلومینیوم بود که برای این میزان عرضه، تقاضایی حدود 2 برابری و معادل 14 هزار و 400 تن به ثبت رسید. بالاتر بودن قابل‌توجه میزان تقاضا نسبت به عرضه شمش آلومینیوم باعث شد تا معاملات رینگ با رقابت انجام شود. در حالی که نرخ پایه در نظر گرفته شده برای شمش99.8 درصدی ایرالکو در معاملات یکشنبه 30 شهریور حدود 40 هزار و 900 تومان بود، رقابت برای خرید میانگین بهای معامله این محصول را 4 درصد افزایش داد و به 42 هزار و 600 تومان به‌ازای هر کیلوگرم رساند.

نرخ پایه شمش ایرالکو 99.8 درصد در ابتدای شهریور ماه برابر 37 هزار تومان بود، به این ترتیب تنها نرخ پایه این محصول ظرف مدت یک ماه افزایش 10 درصدی داشت. همچنین نرخ پایه همین محصول در هفته ابتدایی مرداد برابر 31 هزار و 400 تومان بود و به این ترتیب نرخ پایه شمش آلومینیوم ظرف تنها دو ماه رشد 30 درصدی داشته است.افزایش نرخ مواد اولیه باعث بالا رفتن بهای تمام شده محصولات صنایع پایین‌دستی می‌شود و تولیدکننده قیمت محصول خود را بالا می‌برد، اما این موضوع تنها یک روی سکه رشد نرخ کالاهای پایه است. اگرچه تولیدکننده صنایع پایین‌دستی افزایش قیمت را در بهای محصولات خود اعمال می‌کند، اما افزایش نرخ این محصولات از سویی نیاز این واحدها به سرمایه در گردش را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر افزایش قابل‌توجه نرخ محصولات بازار را به رکود دچار می‌کند و به این ترتیب تولیدکننده نهایی از مجموع این دو موضوع متضرر می‌شود.

تعداد بازدید : 628

ثبت نظر

ارسال