Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 10 و 57 دقیقه

رونق مجدد تولید آلومینیوم آمریکا در نتیجه افزایش تعرفه واردات

رونق مجدد تولید آلومینیوم آمریکا در نتیجه افزایش تعرفه واردات

باشگاه آلومینیوم: در سال ۲۰۱۷ صنعت تولید آلومینیوم آمریکا در وضعیت نامطلوبی قرار داشت؛ به طوریکه بخش قابل توجهی از کارخانجات تولید آلومینیوم در سطحی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی مشغول فعالیت بودند و بسیاری از آن‌ها مجبور به تعدیل نیرو شده بودند. اما از زمان وضع تعرفه بر واردات این محصول، وضعیت تولیدکنندگان داخلی رونق گرفته است و به افزایش ظرفیت و جذب نیروی کار اقدام نموده‌اند. دولت آمریکا معتقد است به دلایلی همچون بالا بودن دستمزد کارگران در این کشور، صنایعی همچون تولید آلومینیوم، توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را ندارند و از این رو این صنایع استراتژیک همواره باید مورد حمایت دولت واقع شوند.

شنبه 18 آبان 1398 ساعت 11:9

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از رویترز، همزمان با روی کار آمدن دولت کنونی آمریکا در ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، صنعت تولید آلومینیوم این کشور در وضعیت نامطلوبی قرار داشت؛ به طوریکه بخش قابل توجهی از کارخانجات تولید آلومینیوم در سطحی کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اسمی مشغول فعالیت بودند و بسیاری از آن‌ها مجبور به تعدیل نیرو شده بودند.

آمریکا زمانی بزرگترین تولیدکننده آلومینیوم در جهان محسوب می‌شد؛ اما بر اساس آمارهای سال ۲۰۱۷ میلادی میزان تولید این کشور به مراتب کمتر از زمان اوج بود و تا حد سال ۱۹۵۱ کاهش یافته بود. در این زمان تنها ۵ واحد تولید آلومینیوم آمریکا مشغول فعالیت بودند و از سال ۲۰۰۱ بیش از ۱۸ واحد تولیدی در این صنعت مجبور به تعطیلی شده بودند.

حمایت از تولید داخلی فولاد و آلومینیوم با افزایش تعرفه واردات

اما دولت فعلی آمریکا با استناد به دلایل مرتبط با «امنیت ملی»، در اقدامی برخلاف قواعد سازمان تجارت جهانی، تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم را افزایش داد و زمینه را برای رونق مجدد صنعت تولید آلومینیوم فراهم کرد.

دولت آمریکا معتقد است صنایع فولاد و آلومینیوم از جمله صنایع استراتژیک هستند و کشوری همچون آمریکا نباید در این دست صنایع به واردات از دیگر کشورها وابسته باشد.

 

رونق مجدد تولید آلومینیوم آمریکا نتیجه افزایش تعرفه واردات

اکنون بعد از گذشت مدتی از افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از سوی دولت آمریکا، اثرات این سیاست حمایتی به وضوح در رونق کارخانجات تولید آلومینیوم قابل مشاهده است؛ و در عمل می‌توان گفت صنعت آلومینیوم یکی از بزرگترین برندگان سیاست تعرفه‌ای دولت فعلی آمریکا بوده است.

به طور کلی صنعت آلومینیوم یک صنعت پر اشتغال محسوب نمی‌شود؛ اما در عین حال اکنون اغلب کارخانجات تولید آلومینیوم در آمریکا با حداکثر ظرفیت مشغول به کار هستند و در طول ماه‌های اخیر به میزان نیروی کار خود افزوده‌اند.

حمایت از صنایع در دستورکار دولت آمریکا

دولت آمریکا معتقد است به دلایلی همچون بالا بودن دستمزد کارگران در این کشور، صنایعی همچون تولید آلومینیوم، توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را ندارند و از این رو این صنایع همواره باید مورد حمایت دولت واقع شوند.

آلومینیوم در بسیاری از صنایع، از تولید خودرو و هواپیما تا صنایع غذایی و بسته‌بندی کاربرد دارد و از این رو رونق تولید داخلی آلومینیوم می‌تواند به توسعه این صنایع کمک نماید. این دست صنایع در آمریکا تا پیش از سال ۲۰۱۷ میلادی بخش قابل توجهی از نیاز خود را از طریق واردات آلومینیوم تأمین می‌کردند؛ اما درحال حاضر و به دلیل افزایش تعرفه واردات، اقبال آن‌ها به خرید آلومینیوم از تولیدکنندگان داخلی افزایش یافته است.

حمایت از صنعت تولید آلومینیوم مانع تعطیلی کارخانجات آمریکایی

هرچند اعمال تعرفه واردات ۱۰ درصدی موجب افزایش هزینه‌های تولید صنایعی همچون خودروسازی و هواپیما سازی در آمریکا شده است، اما دولت معتقد است رونق تولید داخلی آلومینیوم اقدامی در راستای امنیت ملی است و موجب می‌شود به مرور زمان و با افزایش توان تولید داخلی، هزینه تولید صنایع، بدون وابستگی به واردات، کاهش یابد.

کارشناسان آمریکایی معتقدند در صورت عدم اقدام دولت در راستای وضع تعرفه ۱۰ درصدی بر واردات آلومینیوم، اکنون این صنعت به کلی در آمریکا تعطیل شده بود و تقریبا تمامی آلومینیوم مورد نیاز صنایع این کشور از طریق واردات تأمین می‌شد.

 

تعداد بازدید : 847

ثبت نظر

ارسال