Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 19 و 42 دقیقه

قیمت‌گذاری شمش آلومینیومی باید بر مبنای بازار داخلی باشد

قیمت‌گذاری شمش آلومینیومی باید بر مبنای بازار داخلی باشد

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع آلومینیوم فراگستر آلتون درباره تاثیر تنش‌های سیاسی بر قیمت‌گذاری شمش‌های خالص آلومینیومی در کشور، گفت: تنش‌های سیاسی تاحدودی بر قیمت‌گذاری شمش آلومینیومی تاثیر می‌گذارد اما باید در نظر داشت که تنها این یک مورد، بر قیمت‌گذاری آلومینیوم در کشور موثر نیست و عوامل مختلفی بر قیمت این محصول فلزی تاثیر می‌گذارد که باید به آن‌ها نیز توجه شود؛ به همین خاطر باید تاثیر عوامل مختلف بر این فلز را سنجید و بومی‌سازی قیمت‌ها را در کشور انجام داد تا تا به هیچکدام از تولیدکنندگان لطمه‌ای وارد نشود.

پنجشنبه 28 شهریور 1398 ساعت 2:49

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، ابوالفضل صفایی در گفت‌وگو با این پایگاه خبری، در مورد تصمیماتی که شرکت‌های بالادستی برای افزیش قیمت آلومینیوم در کشور می‌گیرند، اظهار داشت: همواره شاهد بودیم که شرکت‌های بالادستی تولیدکننده شمش خالص در کشور با افزایش قیمت انرژی در جهان، قیمت محصول نهایی خود را افزایش داده‌اند، در حالی که قیمت انرژی در کشور در این چند سال اخیر، رشد چشمگیری را تجربه نکرده است، بنابراین قیمت‌گذاری شمش آلومینیومی باید به واسطه قیمت انرژی در کشور باشد.

وی در ادامه بیان کرد: تحریم‌های وضع شده کمترین لطمه را به شرکت‌های تولیدکننده شمش‌های خالص وارد کرد، به نحوی که این شرکت‌ها در دو نوبت قیمت شمش‌های تولیدی خود را افزایش دادند، یکبار به دلیل افزایش قیمت دلار و بار دیگر به دلیل بالا رفتن قیمت آلومینا در جهان، در حالی که عمده عامل تاثیرگذار بر قیمت آلومینیوم و هزینه این شرکت‌ها، انرژی و نیروی انسانی است.

قیمت‌گذاری شمش باید براساس نوسانات انرژی در کشور باشد

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع آلومینیوم فراگستر آلتون در خصوص افزایش نیافتن قیمت انرژی و بالا رفتن دستمزد نیروی انسانی، مطرح کرد: این دو عامل نسبت به آلومینا تاثیرگذاری بیشتری بر قیمت شمش آلومینیومی در کشور دارند اما طی سال‌های اخیر، شاهد تغییر چشمگیری در میزان دستمزدها یا افزایش قیمت انرژی نبوده‌ایم، پس نباید شرکت‌های بالادستی به دلایل مختلفی که در سایر کشورها اهمیت دارد و در کشور ما علت محسوب نمی‌شود، قیمت محصول تولیدی خود را افزایش دهند.

صفایی افزود: 50 درصد هزینه‌ها و افزایش قیمت‌ها مربوط به نیروی انسانی و انرژی می‌شود و 50 درصد مربوط به قیمت آلومینا و دیگر مواد اولیه، اما همواره با افزایش ناچیز قیمت آلومینا در جهان، شاهد افزایش قیمت شمش در ایران بوده‌ایم در صورتی که این قیمت‌گذاری باید منطقی‌تر شود.

وی در مورد تاثیر افزایش یا کاهش دلار بر قیمت آلومینیوم، بیان کرد: شاهد هستیم که قیمت دلار در روزهای اخیر افزایش یافت و به همین خاطر، نباید انتظار افزایش قیمت آلومینیوم، در ماه‌های آتی را داشت و افزایش یا کاهش قیمت‌گذاری دلار در بازار سنا، تاثیر چشمگیری بر بازار آلومینیوم ندارد.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع آلومینیوم فراگستر آلتون در ادامه تصریح کرد: تاثیر دلار بر قیمت فلزات همواره معکوس بوده، به گونه‌ای که با تقویت دلار، نرخ قیمت فلزات کاهش یافته است.

صفایی در خصوص تاثیرپذیری قیمت آلومینیوم از قیمت نفت و انرژی، توضیح داد: با اینکه قیمت آلومینیوم تحت تاثیر قیمت نفت و انرژی است و قیمت نفت در چند روز اخیر، روند صعودی داشته اما تاثیرپذیری و افزایش نرخ آلومینیوم در ایران و جهان، در هفته‌های آتی نمایان و مشخص می‌شود.

وی در مورد افزایش میزان تقاضا برای خرید شمش و بیلت خالص آلومینیومی از بورس کالا، مطرح کرد: در حال حاضر، در این زمینه نمی‌توان پیش‌بینی ارائه داد چون نوسانات بازار آلومینیوم به گونه‌ای است که تولیدکنندگان در زمینه خرید شمش خالص آلومینیومی از بورس کالا نمی‌توانند تصمیمی بگیرند.

مدیرعامل شرکت تولیدی صنایع آلومینیوم فراگستر آلتون در ادامه خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان منتظر هستند که خرید و فروش آلومینیوم به ثبات برسد و سپس برای خرید آلومینیوم از بورس اقدام کنند و اگر افزایش نرخ آلومینیوم یک روند منظم و پایداری داشته باشد، حتما با افزایش میزان تقاضا، در هفته‌های آینده مواجه خواهیم شد.

صفایی در مورد اقداماتی که در جهان به منظور ثبات قیمت آلومینیوم و سایر فلزات انجام می‌شود، گفت: با اینکه میزان تولیدات نفت عربستان، کاهش یافته و به تبع آن قیمت انرژی در این روزها، روند افزایشی داشته اما پیش‌بینی می‌شود که آن رشد شتابان اولیه نفت و انرژی، در روزهای آینده تعدیل شود، به گونه‌ای که امروز کاهش قیمت نفت را در بازارهای جهانی شاهد بودیم.

تعداد بازدید : 1518

ثبت نظر

ارسال