Fa En جمعه 10 فروردین 1403 ساعت 11 و 28 دقیقه

بررسی پرمیوم‌های آلومینیوم در بازار اروپا طی نیمه اول 2019: امیدواری به توافقات تجاری، باعث رشد پرمیوم‌های آلومینیوم در اروپا شد

بررسی پرمیوم‌های آلومینیوم در بازار اروپا طی نیمه اول 2019: امیدواری به توافقات تجاری، باعث رشد پرمیوم‌های آلومینیوم در اروپا شد

باشگاه آلومینیوم: مقدار پرمیوم‌های آلومینیوم در بازار اروپا طی نیمه ابتدایی سال 2019، روندی افزایشی را طی کرده است که بخش عمده‌ای از آن تحت تأثیر پیشی گرفتن قیمت آتی آلومینیوم در بورس فلزات لندن از قیمت نقدی آن بوده است.

چهارشنبه 26 تیر 1398 ساعت 8:41

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، پرمیوم‌های شمش خالص آلومینیوم در بازار اروپا طی ماه‌های گذشته تحت تأثیر اختلاف قیمت آتی و نقدی آلومینیوم در بورس فلزات لندن بوده است. اختلاف قیمت فروش شمش‌های خالص آلومینیوم با احتساب پرداخت هزینه‌های گمرکی و تحویل در گمرک با قیمت نقدی مرجع بورس فلزات لندن (پرمیوم مورد بررسی) طی ماه‌های گذشته نزدیک به 150 دلار به‌ازای هر تن بوده است. نمودار، میزان نوسانات پرمیوم را از ابتدای سال گذشته تا نیمه سال 2019 در بازار اروپا (روتردام هلند) نشان می‌دهد. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، میزان پرمیوم شمش‌های خالص آلومینیوم با گرید P1020A، از اوایل سال جاری روندی صعودی را طی کرده است و از حدود 115 دلار به‌ازای هر تن به حدود 150 دلار بر تن در اواخر نیمه اول سال 2019 رسید.

جالب توجه است که پرمیوم‌ها در ماه آوریل سال 2018، به‌دلیل تحریم روسال و همچنین اعمال تعرفه‌های سنگین وارداتی آلومینیوم توسط ایالات متحده، در بازار این کشور از ماه آوریل با جهشی همراه بود. مطابق با همین جهش نیز، پرمیوم‌ها در بازار اروپا، تحت تأثیر بازار ایالات متحده افزایش یافت؛ ولی چندی نگذشت که با ممنوع شدن عرضه‌های این شرکت در بورس فلزات لندن و فروش محصولات آن در بازار آزاد اروپا، مقدار پرمیوم‌ها در این منطقه روندی نزولی را طی کرد و به سطوح پیشین خود یعنی حدود 155 دلار بر تن بازگشت.

در حالی که تا چندین ماه، پرمیوم‌ها در همین رنج باقی ماند، در اوایل فصل پایانی سال 2018 با شکل‌گیری زمزمه‌هایی مبنی بر لغو تحریم روسال و همچنین افت کانتنگو در بورس فلزات لندن، پرمیوم‌ها با سقوط دیگری مواجه شدند تا در پایان سال 2018، در سطح 115 دلار به‌ازای هر تن قرار بگیرند.

 

با آغاز سال 2019 و آغاز دور اول مذاکرات تجاری که در آن طرفین دعوا بر سر کاهش موقتی تعرفه‌ها تا حصول نتایج نهایی مذاکرات توافق کردند، بازار کمی رونق به خود گرفت. در این دوره به یکباره، قیمت آتی 3ماهه آلومینیوم از قیمت نقدی آن در بورس فلزات لندن به شدت پیشی گرفت که ناشی از امیدواری به توافق تجاری در آینده‌ای نزدیک بود. بدین ترتیب، بازار آلومینیوم در بورس فلزات لندن که برای حدودا یک ماه تمام در شرایط Backwardation قرار داشت به حالت کانتگو تغییر جهت داد. کانتنگوی حدودا 25 دلار بر تنی آلومینیوم در بورس فلزات لندن که خود ناشی از امیدواری به حصول توافق تجاری بود، به محرکی برای رشد دوباره پرمیوم‌ها تبدیل شد و باعث شد تا به تدریج پرمیوم‌های فروش آلومینیوم در بازار اروپا رشد کند و به سطوح پیشین خود یعنی 150 دلار بر تن نزدیک شود.

هر چند که همچنان انتظار می‌رود بازار آلومینیوم در شرایط کانتنگو قرار داشته باشد، ولی باید اذعان کرد که نگرانی‌ها از تأثیرات مخرب تنش‌های تجاری و افت رشد اقتصادی جهانی، از مقدار کانتنگو خواهد کاست. این امر محرک رشد پرمیوم‌ها در آینده را محدود خواهد کرد. از همین رو، در صورتی که توافقی در مذاکرات دور جدید تجاری بین چین و آمریکا حاصل نشود، نباید انتظار رشد چندانی برای پرمیوم‌ها داشت.

 

تعداد بازدید : 1029

ثبت نظر

ارسال