Fa En چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 ساعت 9 و 33 دقیقه

شتاب در تولید اکستروژن‌های آلومینیوم ترکیه پس از بحران‌های اقتصادی

شتاب در تولید اکستروژن‌های آلومینیوم ترکیه پس از بحران‌های اقتصادی

باشگاه‌ آلومینیوم: محصولات اکستروژنی آلومینیوم در ترکیه از مهم‌ترین نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی محسوب می‌شوند؛ چرا که بیش از نیمی از مصرف کل آلومینیوم این کشور را به‌خود اختصاص می‌دهند. تولید محصولات اکستروژنی در ترکیه از سال 2005 تا سال 2017، سه دوره مختلف را پشت سر گذاشت و در سال 2017، حجم تولید حدود 750 هزار تنی را رقم زد.

چهارشنبه 17 بهمن 1397 ساعت 6:55

به گزارش باشگاه‌ آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، رشد اقتصادی و اجتماعی ترکیه از سال 2000، روندی چشم‌گیر را طی کرده است. طی این دوره، دستیابی به ثبات اقتصادی مهم‌ترین هدف بوده و حصول آن سبب شده تا آمار بیکاری در آن به‌شدت افت پیدا کرده و همچنین بر درآمد کل کشور افزوده شود. در این راستا، ترکیه در جهت توسعه تجارت با سایر کشورها، جذب سرمایه‌های خارجی، همگرایی به‌سمت تطابق با قوانین کشورهای پیشرفته از جمله اتحادیه اروپا، موفق به حصول این امر شده است. این رشد در حالی بود که بین سال‌های 2008 و 2009، بحران جهانی اقتصاد نیز به روند رشد این کشور آسیب زد؛ با این حال ترکیه توانست پس از آن، به سرعت رشد اقتصادی پیشین خود را بازیابد.

یکی از جنبه‌های خیلی مهم از رشد اقتصادی ترکیه طی 2 دهه گذشته، توسعه ساخت و ساز و شهرسازی بود. صنعت ساختمان، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده محصولات فلزی، محرکی قوی برای توسعه صنایع تولیدکننده محصولات فلزی در این کشور شد. در این بین محصولات اکستروژن آلومینیومی که صنعت ساختمان یکی از مهم‌ترین صنایع مصرف‌کننده آن‌ها به‌شمار می‌رود از این رشد بهره برد؛ به‌طوری که برآورد می‌شود بیش از نیمی از مصرف کل آلومینیوم در ترکیه برای تولید این محصولات مصرف شود.

در نمودار، حجم تولید محصولات اکستروژنی آلومینیوم ترکیه بین سال‌های 2005 تا 2017 نشان داده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، تولید محصولات اکستروژنی در ترکیه از سال 2005 تا سال 2017، سه دوره مختلف را پشت سر گذاشته است؛ در دوره ابتدایی که به بحران‌های جهانی اقتصادی منتهی می‌شد، تولید این محصولات رشد چندانی نداشت. دلیل اصلی این امر را می‌توان به بحران‌های مذکور نسبت داد که نه‌تنها رشد تولید را محدود کردند، بلکه در سال 2009، آن را اندکی کاهش داد. این در حالی بود که در سال‌های ابتدایی از دوره مورد بررسی، تولید با نرخ کمی در حال افزایش بود.

در دوره دوم که با پشت سر گذاشتن بحران‌های اقتصادی آغاز شد، سرعت رشد تولید به یکباره افزایش یافت؛ به‌گونه‌ای که بین سال‌های 2010 تا 2016، حجم تولید محصولات اکستروژنی در ترکیه، به‌طور متوسط در هر سال حدود 11.9 درصد رشد کرد. این دوره اوج سرعت رشد شکوفایی ترکیه طی 2 دهه گذشته بود و این کشور طی همین دوره توانست به جایگاه‌های بسیار بالایی در از نظر رشد اقتصادی دست پیدا کند. دوره سوم که سال‌های پایانی از دوره مورد بررسی را شامل می‌شود (2016 و 2017)، رشد تولید تقریبا صفر بود و حجم تولید تغییر محسوسی نداشت.

تعداد بازدید : 1242

ثبت نظر

ارسال