Fa En جمعه 31 فروردین 1403 ساعت 14 و 14 دقیقه

قراضه وارداتی آلومینیوم، ماده خام است و نه محصول تولیدی!

قراضه وارداتی آلومینیوم، ماده خام است و نه محصول تولیدی!

باشگاه آلومینیوم: مدیرعامل شرکت قم آلیاژ گفت: تفاوت میان مواد اولیه و محصولات تولیدی در ایران آنچنان که باید و شاید برای مسوولان مشخص نشده است. متاسفانه تصمیمات عجیب نهادهای دولتی در صنعت آلومینیوم، این صنعت را به زانو درآورده است.

شنبه 29 دی 1397 ساعت 14:40

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات آنلاین، آریا صادق نیت حقیقی، مدیرعامل شرکت قم آلیاژ در گفت‌وگو‌یی اظهار داشت: واردات شمش‌های حاصل از ذوب از کشور عراق کاهش یافته و بدون شک در این صنعت تاثیر گذار است و آلومینیوم خالص را نیز تحت تاثیر قرار داده است. واردات به‌دلیل حمایت از تولید داخل ممنوع شده است اما این محصول، ماده اولیه صنایع پایین دستی است و به‌ هیچ عنوان نباید با این توجیه که در داخل تولید می‌شود، واردات آن را ممنوع کرد. متاسفانه تصمیمات دولت خودسرانه و بدون کارشناسی بوده و علی‌رغم وجود ظرفیت قانونی استفاده از نظرات تشکل‌ها، شاهد قوانین عجولانه‌ای از سوی دولت هستیم.

وی بیان کرد: محصولات آلومینیوم واحدهایی مانند ایرالکو به‌عنوان شمش اولیه و سایر واحدها به‌عنوان شمش ثانویه، همگی مواد اولیه محسوب می‌شوند؛ بنابراین ممنوعیت واردات این محصولات از کشورهایی نظیر عراق، ضربات سهمگینی بر پیکره تولید آلومینیوم کشور وارد آورده است.

 حقیقی در خصوص مواد اولیه مورد مصرف برای تولید محصولات آلومینیومی گفت: در تولید مفتول آلومینیومی به‌هیچ عنوان از قراضه استفاده نمی‌شود. در سایر محصولات بسته به نوع آن، قراضه‌های مختلفی استفاده می‌شود. بعضا آلیاژهایی وجود دارند که برای تولید آن‌ها می‌توان 100 درصد از قراضه استفاده کرد. استفاده از قراضه با رعایت الزامات استانداردهای جهانی تولید، هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ برای داشتن آلیاژی همگن و بدون آخال، بهره‌گیری از استانداردها لازم و ضروری است.

مدیرعامل قم آلیاژ در پایان افزود: در موضوعاتی مانند تولید مفتول برای مصارف صنایع برق، به‌دلیل اهمیت هدایت الکتریکی نمی‌توان از قراضه استفاده کرد. استفاده از شمش آلومینیوم خالص در موارد کاربرد الکتریکی منوط به  بالانس کردن بور با استفاده از آمیژان بور است.

 

تعداد بازدید : 732

ثبت نظر

ارسال