Fa En پنجشنبه 30 فروردین 1403 ساعت 18 و 27 دقیقه

بزرگ‌ترین صادرکننده مفتول آلومینیومی جهان، در قلب خاورمیانه

بزرگ‌ترین صادرکننده مفتول آلومینیومی جهان، در قلب خاورمیانه

باشگاه آلومینیوم: جغرافیای تولید مفتول آلومینیومی وابستگی زیادی به دسترسی به شمش‌های آلومینیومی اولیه به‌عنوان ماده اولیه تولید این محصول دارد. با توجه به اینکه عمده مصرف مفتول آلومینیومی در ساخت سیم و کابل است، کیفیت ماده اولیه تولید مفتول که در کیفیت نهایی آن تاثیر زیادی دارد، دسترسی به شمش اولیه آلومینیوم که عموما کیفیت و خلوص بالاتری نسبت به شمش‌های ثانویه دارد، در روند توسعه ظرفیت‌های تولید مفتول آلومینیوم بسیار اثرگذار بوده است.

سه شنبه 29 آبان 1397 ساعت 11:54

به گزارش باشگاه آلومینیوم به نقل از فلزات‌آنلاین، جغرافیای تولید مفتول آلومینیومی وابستگی زیادی به دسترسی به شمش‌های آلومینیومی به‌عنوان ماده اولیه تولید این محصول دارد. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد عمده مفتول آلومینیومی برای ساخت سیم و کابل مصرف می‌شود که مستلزم خلوص بسیار بالایی است؛ چرا که وجود کوچکترین ناخالصی که عموما به‌صورت آخال و رسوب در ساختار مفتول ایجاد می‌شود، سبب پاره شدن مفتول در حین فرآیند کشش می‌شود. از این رو، عموما از شمش‌های خالص اولیه برای تولید مفتول آلومینیومی استفاده می‌شود تا کیفیت مطلوب را برای مصارف الکتریکی داشته باشد. بدین ترتیب، دسترسی به شمش‌های اولیه برای واحدهای تولیدکننده مفتول از اهمیت بالایی برخوردار است و همین امر توسعه ظرفیت‌های مفتول‌سازی را در نواحی تولیدکننده آلومینیوم اولیه بیشتر از سایر نقاط به‌همراه داشته است.

نمودار، سهم نواحی مختلف را در تولید و عرضه مفتول آلومینیومی در سطح جهان نشان می‌دهد. براساس اطلاعات نشان داده شده در این نمودار، در بین نواحی مختلف جهان، چین و پس از آن خاورمیانه شاهد بیشترین رشد تولید مفتول آلومینیومی بوده‌اند؛ به‌طوری که میزان رشد متوسط سالانه تولید مفتول در چین حدود 16 درصد و در خاورمیانه این رقم حدود 15 درصد بوده است. پس از این 2 منطقه، اروپای شرقی با نرخ رشد متوسط سالانه 6 درصدی، بیشترین شتاب در افزایش تولید را طی سال‌های بین 2001 تا 2017 داشته است. طی سال‌های گذشته در چین و به‌طور مؤخرتر در منطقه خاورمیانه، ظرفیت‌های مفتول‌سازی عظیمی توسعه یافته‌اند که به‌اتکای نیروی انسانی ارزان‌قیمت و قیمت تمام‌شده پایین‌تر نسبت به سایر نقاط، موفق به فروش و متعاقبا تولید بیشتر شدند. البته ناگفته نماند که علاوه بر نیروی انسانی ارزان قیمت که عمدتا سهم قابل توجهی در ساختار هزینه‌ها دارد، دریافت یارانه‌های هنگفت برای تولیدکنندگان چینی و همچنین انرژی ارزان‌قیمت در خاورمیانه از دیگر عوامل موفقیت این 2 منطقه بوده است.

در خاورمیانه، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده مفتول، شرکت میدال بحرین است که حجم فروش خارجی بسیار وسیع آن، بحرین را جزء بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصول در سطح جهان کرده است. گفتنی است که ظرفیت تولید مفتول این شرکت در بحرین، برخلاف بسیاری دیگر از تولیدکنندگان مفتول، بسیار بیشتر از ظرفیت مصرف مفتول برای تولید سیم و کابل آن است؛ در حالی که چنین اختلافی در ظرفیت‌های تولید و مصرف در سایر نقاط خاورمیانه به‌چشم نمی‌خورد. شاید بتوان جدیدترین ظرفیت مفتول‌سازی در خاورمیانه را مربوط به احداث ظرفیتی در عربستان دانست که به‌طور انتفاعی مشترک با شرکت میدال بحرین احداث شده است.

تعداد بازدید : 2606

ثبت نظر

ارسال