Fa En پنجشنبه 9 فروردین 1403 ساعت 14 و 10 دقیقه

سرانه مصرف آلومینیوم عمان: دسترسی وافر به آلومینیوم اولیه و سهم اندک قراضه در عمان

سرانه مصرف آلومینیوم عمان: دسترسی وافر به آلومینیوم اولیه و سهم اندک قراضه در عمان

باشگاه آلومینیوم: عمان یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت آلومینیوم در منطقه خاورمیانه است. هر چند صنعت آلومینیوم اولیه این کشور با سرمایه‌گذاری انتفاعی چند شرکت، از جمله ریوتینتو در سال 2008 آغاز به فعالیت کرد، اما میزان تولیدات این کشور طی چند سال، به حداکثر ظرفیت تولید رسید. در این بین، دسترسی وافر واحدهای پایین‌دستی به آلومینیوم اولیه تولیدی از صحار، سهم منابع ثانویه و قراضه‌ها را در مصرف آلومینیوم این کشور به‌شدت کم کرده است. تا جایی که وقفه تولید در آلومینیوم صحار، منجر به افت مصرف آلومینیوم این کشور نیز شد.

دوشنبه 26 شهریور 1397 ساعت 12:46

به گزارش فلزات آنلاین، در عمان، عمده آلومینیوم اولیه تولید شده برای مصرف داخل، به‌صورت مذاب مستقیما به واحدهای پایین‌دستی نزدیک واحد ذوب (صحار) فروخته می‌شود. این امر سبب شده تا آلومینیوم اولیه، سهم بسیار زیادی در مصرف آلومینیوم این کشور داشته باشد و از سهم آلومینیوم ثانویه در آن به‌شدت کاسته شود. حتی این امر سبب شد تا قطعی برق 6 ساعته در واحد آلومینیوم صحار که منجر به وقفه تولید قابل توجهی در این واحد شد، در میزان مصرف آلومینیوم این کشور نیز تأثیر بگذارد.

لازم به اشاره است که در این کشور، عملیات تفکیک زباله توسط بخش اعظمی از جامعه انجام می‌شود (که می‌تواند منبع بسیار باارزشی برای تولید قراضه‌های آلومینیومی از جمله قوطی‌های نوشیدنی مصرف شده باشد)، اما دسترسی ارزان قیمت به شمش اولیه در این کشور که نیازی به انجام مراحل نسبتا دشوار تصفیه ندارد، سبب شده تا تقاضا برای استحصال قراضه در این کشور بسیار افت پیدا کند. از این رو، قراضه‌های آلومینومی تولید شده در این کشور (از جمله قوطی‌های نوشیدنی مصرف شده)، عمدتا به کشورهای دیگر منطقه از جمله امارات متحده عربی منتقل می‌شوند.

به‌طور کلی در عمان، میزان تولید آلومینیوم اولیه از ابتدای فعالیت، در سال 2016 به بیشینه 386 هزار تن رسید.

میزان مصرف آلومینیوم نیز بین سال‌های 2012 تا 2017، به‌طور متوسط حدود 104 هزار تن بود. در نمودار، مقدار مصرف سرانه انواع شمش و محصولات کارنشده آلومینیومی در عمان نسبت به میانگین جهانی مقایسه شده است. مقدار سرانه مصرف شمش‌های آلومینیومی عمان برای تولید نیمه‌ساخته‌های آلومینیومی، از میانگین جهانی بیشتر بوده است. با این حال، در صورتی که شتاب رشد سرانه مصرف این محصولات در سطح جهان با مصرف آن در عمان مقایسه شود، مشاهده می‌شود که نرخ رشد سرانه مصرف این محصولات در عمان در سطح بسیار پایین‌تری نسبت به میانگین جهانی قرار دارد.

علاوه بر آن، افت عرضه آلومینیوم اولیه در بازار داخلی عمان در سال 2017، به‌دلیل قطعی برق 6 ساعته در آلومینیوم صحار، مصرف سرانه آلومینیوم را به‌شدت در این کشور کاست. بنا به محاسبات انجام شده، میزان سرانه مصرف شمش آلومینیومی در عمان بین سال‌های 2012 تا 2016، در رنج تقریبا ثابت حدود 26 کیلوگرم به‌ازای هر نفر بود که در سال 2017، قطعی برق ایجاد شده در آلومینیوم صحار که تأمین واحدهای پایین‌دستی صنعت آلومینیوم این کشور را با مشکل مواجه کرد، سبب افت حدود 20 درصدی در سرانه مصرف شد و این میزان را به حدود 22 کیلوگرم به‌ازای هر نفر کاهش داد.

تعداد بازدید : 1540

ثبت نظر

ارسال